Minden régióban megkezdték tevékenységüket az NFM közúti ellenőri csoportjai

2017. május 17. szerda, 16:12
Az MKFE ma sajtótájékoztatón jelentette be, hogy a tesztidőszak lezárultával hivatalosan, és minden magyarországi régióban megkezdték a tevékenységüket a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) szervezetén belül létrejött közúti ellenőrzési csoportok. A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete elkötelezetten támogatta a tematikus ellenőrzéseket lefolytató speciális közúti ellenőri szervezet felállítását, és kész továbbra is megadni minden segítséget a jogosulatlan fuvarozás visszaszorítását szolgáló intézkedésekhez – mondta el a sajtótájékoztatón Somogyi Gábor, az MKFE főtitkára.

Az NFM-től kapott tájékoztatás szerint az ellenőrzési tevékenység az elmúlt hetekben aktívvá vált a keleti régiókban, a Dél-Alföldön és Budapest környékén. Tudomásunk szerint eddig több mint 28 millió forint bírságot vetettek ki, főleg a bilaterális vagy CEMT-engedély hiánya, helytelen kitöltése, illetve CMR-fuvarlevél helytelen kitöltése miatt. Az ellenőri csoportok 0–24 órában tevékenykednek, változó műszakokban és változó helyszíneken.



A jogosulatlan fuvarozás szigorú ellenőrzésének bevezetése nagy és fontos lépés a hazai vállalkozások versenyképességének megőrzése és sok száz magyar cég túlélése, fejlődése szempontjából – hangsúlyozta a sajtó képviselőinek az MKFE főtitkára. Hozzátette, hogy évente több tízmilliárd forintra becsülhető az a fuvardíj-bevétel, amelytől a magyar vállalkozások elesnek a jogsértő módon, engedély nélkül, vagy hamisított dokumentumokkal dolgozó konkurens, jellemzően 3. országos kamionosok egyenlőtlen feltételeken alapuló árversenye miatt.

Somogyi Gábor az MKFE által hosszú ideje javasolt ellenőri csoport felállításának indokai között kiemelte, hogy míg az utóbbi öt évben a magyar vállalkozások árutonna kilométerben mért összes nemzetközi fuvarozási teljesítménye ugyan 12 százalékkal nőtt, addig az engedélyköteles, azaz Európai Unión kívüli viszonylatokban felgyorsult a magyar vállalkozások piacvesztésének folyamata. Az eltérő gazdasági környezet által támasztott egyenlőtlen versenyfeltételek következtében 2011 és 2016 között 55 százalékkal kevesebb bilaterális engedélyt tudtak a magyar vállalkozások felhasználni. Öt év alatt közel 1900 vállalkozással (23%) csökkent a bejegyzett hazai nemzetközi fuvarozók száma.

Míg 2011-ben a rendelkezésünkre álló engedélyek valamivel több mint 50 százalékát használták fel az Unión kívüli országokba fuvarozó magyar vállalkozások, addig 2016-ban ez az arány 30 százalék alá esett úgy, hogy az engedélyfelhasználás szabályai nem változtak – mondta Somogyi Gábor, felhívva a figyelmet arra is, hogy az országok felhasználásában kialakult aránytalanságok, az egyes országokkal fennálló liberalizált forgalmak, illetve a CEMT-engedélyek tekintetében is fennálló hasonló mértékű aránytalanságok miatt a bevételkiesés, piacvesztés legalább 50 milliárd forint lehet.

A közúti árufuvarozási és személyszállítási vállalkozások versenyképességének növelését szolgáló intézkedésekről szóló 2015-ben elfogadott 1560-as kormányhatározat ezért fogalmaz úgy, hogy „a piac és a magyar fuvarozási vállalkozások védelme érdekében fokozni kell a külföldi fuvarozók tevékenységi jogosultságának ellenőrzését, és meg kell teremteni a hatékonyabb ellenőrzés személyzeti, technikai és pénzügyi feltételeit”. Megnyugtató számunkra, hogy a programnak ez az eleme is a megvalósulás útjára lépett – mondta Somogyi Gábor.

Az ellenőrök felkészítésében az NFM szakmai stábja mellett az MKFE leányvállalata, a Közúti Közlekedési Akadémia és szakértő oktatói jelentős részt vállaltak. A modulrendszerű képzésben az ellenőrök elméleti képzést és gyakorlati felkészítést kaptak, illetve szigorú, számítógépes vizsgán kellett számot adniuk felkészültségükről. Ez kiterjedt az asszertív intézkedés-taktikai képzésre, a közigazgatási eljárási ismeretekre, a korrupcióellenes intézkedésekre való felkészítésre, az engedélyellenőrzéshez szükséges információkra, a súly- és tömegmérésre.

Somogyi Gábor végezetül hangsúlyozta, hogy a jogosulatlan fuvarozókkal, vagy az adót, illetve útdíjat nemfizetőkkel szembeni hatékonyabb fellépés biztosítja a jogkövető fuvarozók versenyképességének megőrzését.


MKFE kommunikáció