Tisztelt Tagjaink!
Január 30-i gyorshírünkben olvashatták, hogy átmenetileg felfüggesztik azt a rendelkezést, amely szerint a Németországon tranzit forgalomban áthaladó külföldi árufuvarozó, illetve személyszállító vállalkozások gépkocsivezetői esetében is kötelezően a német minimálbért kell fizetni.
A németek hangsúlyozzák, hogy a lépést csak az ügy tisztázásáig tartó köztes megoldásnak tartják, mivel meggyőződésük szerint a szabályozás összhangban van az uniós joggal. Emellett egyértelművé tették azt is, hogy ez a felfüggesztés nem vonatkozik a kabotázsra, valamint a németországi ki- vagy berakodással járó nemzetközi fuvarozásra.
Az MKFE az azóta több hivatalos forrásból is megerősített fejleményt az MTI kérésére a következőképp kommentálta:
A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) biztató kezdeti lépésként értékeli a német kormány lépését, amely a problémák hivatalos elismerésének jele, továbbá hozzájárulhat a helyzet megoldásához és tisztázásához, azonban messze nem elegendő csupán a tranzit műveletekre vonatkozó rendelkezések felfüggesztése.
A legtöbb nemzetközi fuvarozó a Németországba irányuló szállításban is érintett, így az MKFE továbbra is fenntartja alapvető igényeit, a német szabályozás jelenlegi hatályának megváltoztatását és felülvizsgálatát a nem németországi székhelyű fuvarozó vállalkozások esetében.
Ezen felül az érdekképviselet Lázár János, Miniszterelnökséget vezető miniszternek is levelet küldött, kérve, hogy Magyarország miniszterelnöke Angela Merkel német kancellár február másodikán esedékes látogatása alkalmával tiltakozzon a német szabályozás jelenlegi hatálya ellen, és hivatalosan kérje végrehajtásának felfüggesztését a nem német árufuvarozó és személyszállító vállalkozások vonatkozásában. Az MKFE nemzetközi szervezete, a Közúti Fuvarozók Nemzetközi Egyesülete (IRU) a folyamatban lévő uniós eljárásra és a gyakorlati problémákra tekintettel ugyancsak a végrehajtás azonnali felfüggesztésére szólította fel a német hatóságokat a jogi helyzet tisztázódásáig.
xxx
Többek között az MKFE sürgető intézkedéseinek is köszönhetően az IRU január 28-án egy sajtóközleményt adott ki, amelyben arra hívta fel a német hatóságokat, hogy azonnal rendeljék el a törvény végrehajtásának felfüggesztését a nemzetközi fuvarozásban – mindaddig, amíg nem pontosítják az ügy uniós jogi kérdéseit, továbbá ameddig a német hatóságok nem nyújtanak részletes tájékoztatást a külföldi vállalkozások számára a törvénynek való megfelelés valamennyi részletével kapcsolatban.
A közlemény hivatkozik rá, hogy Angela Merkel német kancellárnak a CDU (Kereszténydemokrata Unió) újévi fogadásán tartott beszédéből egyértelműen kiderült, hogy felismerte a problémát. Az IRU sürgeti a tagállamokat és a Bizottságot, hogy támogassák a törvény végrehajtásának felfüggesztését, amennyiben az minimálbér előírásokat határoz meg a nemzetközi árufuvarozó és személyszállító vállalkozások számára, amikor a munkavállalóik Németországban végeznek munkát, akár csak tranzitforgalomban áthaladnak az ország területén.
A törvény életbelépése előtt Németország sem az IRU-t, sem az EU intézményeit, sem a tagállamokat nem tájékoztatta sem magáról a jogszabályról, sem annak a cégekre gyakorolt követelményeivel kapcsolatban. Az általános tájékoztató anyagok jelentős része kizárólag németül érhető el, de a törvénynek való megfelelés részleteivel kapcsolatban ezek az anyagok sem tartalmaznak minden szükséges információt. A regisztrációs eljárás nem hatékony, és felesleges többletterhet jelent a vállalkozások számára. Kizárólag egy faxszámra lehet elküldeni a kitöltött nyomtatványokat. Jelentős technikai kérdésekre nincs még hivatalos válasz, történetesen arra sem, hogy pontosan hogyan kell kiszámolniuk az alkalmazottaknak fizetendő minimálbért a Németországon kívüli székhelyű vállalkozásoknak.
Az IRU már tavaly felvette a kapcsolatot a német közlekedési, munkaügyi és pénzügyi tárcák minisztereivel, és már ekkor arra kérte a német vezetőket, hogy támogassák a törvény külföldi vállalkozásokra vonatkozó előírásai végrehajtásának felfüggesztését. Az IRU üdvözli, hogy a német kancellár asszony szintén felismerte ezt a problémát.
Az IRU hasonlóképpen felvette a kapcsolatot a Bizottság foglalkoztatásért és közlekedésért felelős biztosaival és a közlekedésért felelős főigazgatósággal. Ennek eredményeként a Bizottság megindított egy részletes vizsgálatot az új német törvénnyel kapcsolatban, és megindította a kötelezettségszegési eljárást megelőző Pilot eljárást, melyre a német hatóságoknak február 21-ig kell választ adniuk.
Az IRU angol nyelvű sajtóközleménye ITT olvasható.
Tisztelt Tagjaink!
Szeretnénk rámutatni, hogy – amint az a közleményből is kiviláglik – az IRU az MKFE-vel ellentétben nem a szabályozás hatályának megváltoztatása, hanem csupán a helyzet tisztázása érdekében lép fel, az IRU az alapvető kérdésben semleges állásponton van, mivel tagsága – az Európai Unió tagállamaihoz hasonlóan – megosztott.