Az EP képviselők a mai szavazáson elutasították a közúti fuvarozásról szóló „mobilitási csomag” javasolt változtatásait, és visszaküldték a javaslatot a közlekedési szakbizottságba, ahol elő kell készíteni egy újabb, az EP által elfogadható csomagot.
Az EP ma kiadott közleménye szerint a szerdai szavazás során a Parlament elutasította a közlekedési és idegenforgalmi szakbizottság (TRAN) azon módosításait, amelyek a közúti fuvarozók pihenőidejére, a kabotázsra és a dolgozók kiküldetésére vonatkozó rendeletjavaslatokat kívánták javítani.
„Most láthatjuk, igazán, hogy mivel is állunk szemben – kommentálta a Parlament mai döntését Deli Andor néppárti képviselő. – A mai plenáris szavazás felülírta azt a fáradságos munkával elért kompromisszumot, amelyet a TRAN-ban sikerült kidolgozni a Mobilitási Csomag három fő dossziéjában. Az európai értékek legnagyobb szószólói ma szavazatukkal hatalmas csapást mértek a szolgáltatások és az áruk szabad mozgásának uniós alapelveire és bebizonyították, hogy az EU belső piacának egysége sem szent a számukra. Mindeközben veszélyeztetik az európai ipar versenykésességét, a fuvarozó vállalkozásokat és munkahelyek tízezreit.”
A képviselő hozzáteszi: „Elkeserítő, hogy milyen vehemenciával küzdöttek egyes tagállamok képviselői az ellen, hogy megmaradjon az európai közlekedési piac egysége. Szem elől tévesztették nemcsak több millió közúti közlekedésben dolgozó polgár érdekeit, hanem semmibe vették az európai ipar és érdekképviseleti szervezetek véleményét is. Végső soron mindnyájan megisszuk ennek levét, hiszen a túlbürokratizált, jelentős adminisztratív többletteherrel járó előírások az árak emelkedéséhez és a közlekedési szektoron belül tapasztalható visszaeséshez vezetnek majd. Miközben Európa-szerte már most is hatalmas sofőrhiány tapasztalható.”
Deli Andor ugyanakkor kiemelte, hogy a Parlament döntése után a munka ismét a közlekedési szakbizottságban folytatódik, ahol a továbbra is egy olyan végső uniós jogszabály előkészítésére tesznek erőfeszítéseket, amely a lehető legnagyobb mértékben figyelembe veszi a magyar, illetve a kelet-közép európai fuvarozók érdekeit.
„Azonban nagyon nehéz lesz a ma elutasított kompromisszumnál jobb és mindenki számára elfogadható szöveggel előállni” – tette hozzá Deli Andor, a csomag magyar felelőse.
A szavazásra bocsátott dossziék:
Gépjármű-adóztatás: a nehéz tehergépjárművekre egyes infrastruktúrák használatáért kivetett díjak
Jelentés a nehéz tehergépjárművekre egyes infrastruktúrák használatáért kivetett díjakról szóló 1999/62/EK irányelvnek a gépjármű-adóztatásra vonatkozó egyes rendelkezések tekintetében történő módosításáról szóló tanácsi irányelvre irányuló javaslatról
Közlekedési és Idegenforgalmi Bizottság
Végrehajtási követelmények és a közúti szállítási ágazatban dolgozó járművezetők kiküldetésére vonatkozó különös szabályok
Jelentés a 2006/22/EK irányelvnek a végrehajtási követelmények tekintetében történő módosításáról, valamint a 96/71/EK irányelvhez és a 2014/67/EU irányelvhez kapcsolódóan a közúti szállítási ágazatban dolgozó járművezetők kiküldetésére vonatkozó különös szabályok meghatározásáról szóló európai parlamenti és tanácsi irányelvre irányuló javaslatról
Közlekedési és Idegenforgalmi Bizottság
Napi és heti vezetési idő, minimum szünetek és pihenőidők, valamint a menetíró készülékkel történő helymeghatározás
Jelentés az 561/2006/EK rendeletnek a maximális napi és heti vezetési időre, a minimum szünetekre, napi és heti pihenőidőre vonatkozó minimumkövetelmények tekintetében és a 165/2014/EU rendeletnek a menetíró készülékkel történő helymeghatározás tekintetében történő módosításáról szóló európai parlamenti és tanácsi rendeletre irányuló javaslatról
Közlekedési és Idegenforgalmi Bizottság
Alkalmazkodás a közúti szállítási ágazati fejleményekhez
Jelentés az 1071/2009/EK rendelet és az 1072/2009/EK rendelet ágazati fejleményekre tekintettel történő módosításáról szóló európai parlamenti és tanácsi rendeletre irányuló javaslatról
Közlekedési és Idegenforgalmi Bizottság
MKFE kommunikáció