Tisztelt Tagjaink! Az Európai Parlament mai plenáris ülése nem erősítette meg a közlekedési bizottságban (TRAN) múlt hétfőn elfogadott kompromisszumos javaslatokat, így az európai képviselők többsége nem támogatta a nemzetközi fuvarműveletek kivételét sem a kiküldetési előírások alól (263 igen, 343 nem, 24 tartózkodás). Továbbra is minden kérdés nyitott, a folytatás azonban nem sok jót ígér.
A múlt héten elért részsikert az EU-ban előzetesen sokan lehetetlennek tartották, és a sokkból ocsúdva heves ellenkampány indult, elsősorban francia-német vezetéssel. Az ellenoldal kezére játszott az európai szakszervezeti szövetség (ETF) inkorrekt, a témákat nem ismerő képviselőket megtévesztő állításokkal is bombázó kampánya, ahogyan sajnos a sajtó sem járult hozzá eléggé a félreértések tisztázásához, az álhírek terjedésének megakadályozásához. A parlamenti szabályok értelmében június 12-én estig 76 képviselő kellett volna a június 4-i TRAN-mandátum megtámadásához, de közel 250 aláírás gyűlt össze. Franciaországban sztrájkot helyeztek kilátásba arra az esetre, ha a mai plenáris jóváhagyta volna a közlekedési bizottság döntését.
A 21 magyar EP-képviselő közül a néppártiakat Deli Andorék, a szocialistákat Ujhelyi Istvánék koordinálták, de az MKFE részéről megkerestük a többi képviselőnket is, felhívva a figyelmüket, hogy a Kyllönen-jelentésre (kiküldetés a fuvarozásban) elfogadott TRAN-tárgyalási mandátum a magyar érdekeknek megfelelő. A szakbizottsági kompromisszumos csomag minden elemét Egyesületünk nem tudta támogatni, csak tudomásul vehettük, hogy a nemzetközi műveletek mentesítésének a képviselők közti alkuban súlyos ára lenne: a pénteken közzétett szövegekből kiderült, hogy a csomag egy másik javaslata (Ertug-jelentés a 1071-es és 1072-es rendeletek módosításáról) a járművek három hetenkénti hazatérését is előírta volna.
Csányi Gábor az MKFE nemzetközi titkára a lengyel, a cseh és dán kollégákkal együttműködve az utolsó napokban elérték, hogy – legalább a vezetési- és pihenőidő kérdésekben – az IRU is szólaljon meg, de ez sem változtatott semmit a rendkívül átpolitizált fejleményeken.
Miután ma az Európai Parlament a TRAN-jelentések egyikénél sem adta meg a hozzájárulását, hogy azok alapján a társjogalkotó Tanáccsal és az Európai Bizottsággal az intézményközi egyeztetések (trilógus) megkezdődhessenek, a testület júliusi plenáris ülésén kerülnek napirendre a mobilitási csomag tervezetei, amelyekhez így már nem csak a közlekedési bizottságban dolgozó képviselők nyújthatnak be módosítókat a következő hetekben. Az erőviszonyokat látva, reálisan nem sok jóra számíthatunk a folytatásban, az ETF – sok más mellett – az autóbuszos turizmusban elérni kívánt derogációkat is aktívan támadja.
MKFE kommunikáció