Az MKFE elnöksége és 15 tagvállalkozás képviselője folytatott konzultációt szeptember 30-án Budapesten. A találkozót kezdeményező küldöttek mások mellett az elnökség tagjainak beszámolójára, az érdekképviseleti munka eredményeire voltak kíváncsiak. A jelenlévők a kritikai észrevételek mellett számos pozitív véleményt is megfogalmaztak, amelyek az Egyesület munkáját méltatták.
„Amikor a szakma szárnyal, akkor mindenki boldog, olyankor jó és kellemes érdekképviselőnek lenni, de ma ez nem így van – értékelte az aktuális helyzetet a beszélgetést indító köszöntőjében Ignácz József Péter elnök. – Még a »veterán« érdekvédők sem emlékeznek ilyen halmozottan összetetten nehéz helyzetre, amelyben jelenleg az ágazat küszködik.”
Ignácz József Péter hozzátette: nehéz feladat hatékony piacvédelemről, versenyképességről beszélni, ha közben nem érzékelünk megfelelő kormányzati hozzáállást, ha kívülről folyton azt látja a szakma, hogy a folyamatban lévő ügyeket újra és újra megakasztják a fogaskerekek közé szoruló apró kavicsok. „Ez komoly probléma, hiszen miközben kiemelten fontos ügyekben – új típusú engedélyek, BiReg fejlesztés – ért el történelmi áttörést az érdekképviselet, utóbbi rendszer késlekedése miatt egyre nagyobb a bizalomvesztés a kormányzattal szemben, ahogy jogos és érthető a fuvarozók elégedetlensége is.”
Az elnöki bevezetőt ugyanakkor – kissé rácáfolva annak tartalmára, és jól szemléltetve, hogy mennyire élénk és napi szintű az információcsere az ITM és az MKFE között – félbe kellett szakítani, mert a közlekedéspolitikáért felelős államtitkártól érkezett telefonhívás, amelyből kiderült, hogy a BiReg tesztüzem indításának új tervezett dátuma 2020. október 20.
„Szűken véve 2 éve, de ha a 1560-as kormányrendelet második pontjára visszaemlékszünk, akkor valójában 5 éve dolgozunk az engedély ellenőrzés informatikai útra terelésén, és most elmondhatjuk, hogy a célegyenesben vagyunk – emlékeztetett az ügy előzményeire a Mosóczi Lászlóval folytatott telefonos egyeztetést követően az elnök. – A tárgyalóasztal mellett szeretnénk eredményeket elérni, intenzív együttműködéssel, korrekt hozzáállást, hatékony együttműködést, és nem utolsó sorban a kitűzött határidők betartását kérve a kormányzattól.”
Bánkeszi Lajos elnökhelyettes hasonló véleményt fogalmazott meg, rámutatva, hogy az érdekképviseleti munka elsősorban tárgyalások és okos stratégia mentén valósulhat meg. „Az eredményeket pedig nagyban meghatározza a mindenkori kormányzat hozzáállása az ágazatunkhoz – szögezte le az elnökhelyettes. – Ez a hozzáállás az, amely rendkívül nagy befolyással bír és meghatároz szinte mindent, ezt kell a saját érdekeink szerint befolyásolnunk, s ebben minden támogatást megad a testület az egyesületet képviselő elnöknek.”
A jelenlévők a felszólalásaikban éles kritikákkal is illették az MKFE elnökségét és a munkaszervezetet. A testület meghallgatta ezeket az észrevételeket, a jobbító szándékú, hasznos bírálatokat megköszönte a vezetőség, és egyhangúlag jelezték, hogy azokból merítve igyekeznek még jobbá, hatékonyabbá tenni az egyesületi munkát. Egyes kérdésekben viszont kiderült, hogy alaptalanok az éles bírálatok, mert azok nem megfelelő információkra épültek. Néhány ügyben az MKFE főtitkára azonnal eloszlatta a félreértéseket, és egyben arra kérte a tagokat, hogy minden számukra fontos kérdésben – a szóbeszéd helyett – tájékozódjanak az MKFE weboldalán, a hírlevelekből és az AutóKözlekedés hasábjain, ahol a szakmai és érdekképviseleti eredmények, az aktuális havi történések mellett az egyesület gazdálkodásáról is megtalálnak minden információt.
Kritika érte az Egyesületet azért is, mert a jelenlévők egy része szerint nem elég hatékony az együttműködés a társérdekképviseletekkel. Karmos Gábor válaszában kifejtette: talán soha nem volt még olyan aktív a közös munka a NiT Hungary és a FUVOSZ vezetésével, mint most. „A koronavírus járvány alatt állapodtunk meg abban, hogy a kezdeményezéseinket közösen terjesztjük a kormányzat és a hatóságok elé, de ez az együttműködés jelenleg is él. Minden olyan ügyet, amely a szakma előremenetelét segítheti előzetesen egyeztetünk, és közösen aláírt levelekben küldünk meg az illetékeseknek, éppen azért, hogy a lehető legnagyobb szakmai erőt, és egyetértést demonstráljuk az egyes kérdések mögött.”
A jelenlévők egyetértettek abban, hogy az alágazat felkarolása a kormányzat részéről nemzetgazdasági érdek is, hiszen a fuvarozók jóval többre lennének képesek megfelelő gazdasági és politikai támogatás mellett. „Ezt kell megértetnünk a döntéshozókkal, és bár az érdekérvényesítés nem mindig szól a sikerről, nem csüggedhetünk!” – mondta Ignácz József Péter.
A kritikai észrevételek mellett több pozitívum is elhangzott a találkozón, ilyen volt például a koronavírus járvány alatti érdekképviseleti háttérmunka, amelynek eredményeként a fuvarozók napra készen kaptak tájékoztatást az éppen aktuális hazai és külföldi szabályokról. „Elmondhatjuk, hogy nagyon sokat segített nekünk az MKFE a járvány első hulláma idején, amikor kizárólag az egyesülettől kaptunk információkat – mondta Dóráné Békési Erzsébet. – Nekem minden szakmai kérdésre azonnal válaszoltak, és remélem, ez így lesz a közeljövőben is.”
Az elnökség megköszönte a jelenlévőknek a konzultáción való részvételt, az építő jellegű kritikákat és a hasznos észrevételeket, amelyek segíthetik a testület és az érdekképviselet további munkáját.
Frissítés: Az MKFE Elnöksége 2020. október 7-i ülésén napirendre vette és megtárgyalta a fenti találkozót kezdeményező 30 küldött által aláírt, és 2020. szeptember 16-án az MKFE-nek eljuttatott nyilatkozat tartalmát.
A nyilatkozat szövege IDE KATTINTVA olvasható el.
Az elnökség a napirend megtárgyalását követően küldöttgyűlés összehívásáról nem hozott döntést, hanem levélben küldött tájékoztatást a nyilatkozatban felsorolt pontokra vonatkozóan – a tájékoztató levelet ITT olvashatja el – és egyben felkérte a beadványt aláíró küldötteket, hogy a tájékoztató ismeretében döntsenek arról, hogy a küldöttgyűlés összehívását továbbra is indokoltnak tartják-e?
MKFE Kommunikáció