Ma Eugénia, KARÁCSONY napja van.

TÁJÉKOZTATÓ A MAGYARORSZÁGI FEL- ÉS LERAKÓHELYEK SZÁMÁRA AZ ENGEDÉLYELLENŐRZÉSHEZ KAPCSOLÓDÓ KÖTELEZETTSÉGEIKRŐL

A 261/2011. korm. rendelet 4/A. §-a engedélyellenőrzési (CEMT- és bilaterális engedély) kötelezettséget támaszt a magyarországi fel- és lerakóhelyekkel szemben. Az alábbi leírások ennek teljesítéséhez nyújtanak segítséget, az engedélykötelezettség-kereső használatával pedig konkrét fuvarfeladatra vonatkozóan szerezhet információt arról, hogy a magyarországi le- vagy felrakodásra érkező külföldi fuvarozónak milyen engedéllyel kell rendelkeznie, továbbá, hogy a magyarországi fel- vagy lerakóhelynek a vizsgált fuvarfeladathoz kapcsolódóan kell-e kötelezően teljesítenie a jogszabályban meghatározott engedélyellenőrzést, -kezelést, -dokumentálást. Az engedélykötelezettség-kereső három adat – milyen honosságú jármű, honnan, hova szállít – kötelező kiválasztása után egyértelműen meghatározza, hogy milyen engedély(eke)t lehet az adott fuvarfeladatra felhasználni. Ahol több lehetőség kínálkozik – mert használható CEMT-engedély és bilaterális engedély is –, ott mindkettő elfogadható, ezek közül az egyiket mindenképpen be kell mutatnia a külföldi fuvarozónak a rakodás helyszínén. Ahol csak az egyik vagy csak a másik engedély használható, ott kizárólag a jelzett engedéllyel teljesíthető a fuvarfeladat. Amennyiben nem használható sem CEMT-engedély, sem bilaterális engedély, vagyis a fuvarfeladatot jogszerűen nem teljesítheti a fuvarozó, ott ezt a segédlet rövid magyarázattal indokolja. Mivel a tárgyalt jogszabályi kötelezettség a magyarországi rakodásokra vonatkozik, a kereső csak olyan a relációkat tartalmaz, amelyekben történik magyarországi rakodás (pl. Magyarország – Oroszország). Azokat a relációkat a táblázat nem tartalmazza, amelyekben a külföldi fuvarozó tranzitálás céljából halad keresztül Magyarországon (pl. Románia – Németország).


Engedélykötelezettség-kereső

 

Figyelem! Az Európai Unió átmeneti megállapodást kötött Ukrajnával és Moldáviával a közúti árufuvarozásról. A már aláírt megállapodások alapján a kétoldalú (fuvarozó honos országa és unió bármely tagállama között végzett fuvarfeladat), valamint a harmadik ország/EU-Ukrajna, harmadik ország/EU-Moldávia közötti fuvarfeladatok során végrehajtott tranzitműveletek is mentesülnek az engedélykötelezettség alól. Alkalmazása viszonossági alapon működik, azaz az uniós fuvarozóknak sem kell engedélyt használniuk Moldávia és Ukrajna területén a nevezett fuvarok teljesítésekor. Ez azt jelenti a gyakorlatban, hogy ukrán honosságú fuvarozóknak nem kell engedéllyel és Bireg regisztrációval rendelkezniük ukrán-magyar fuvarfeladatok esetén, ahogyan a moldáv fuvarozónak sem kell engedélyt használniuk és Bireg regisztrációt csinálniuk a moldáv-magyar fuvarfeladatoknál. Magyarországnak az Ukrajnával és Moldáviával érvényben lévő kétoldalú megállapodásai értelmében az ún. harmadik országos fuvarfeladatok továbbra is engedélykötelezettek, az uniós megállapodás erre a fuvartípusra mentességet nem biztosít! Ennek alapján például a német-magyar fuvarfeladatnál változatlanul közlekedési engedélyt (3. országos bilaterális vagy CEMT-engedélyt) kell tudnia mutatnia a moldáv és ukrán fuvarozónak, valamint ezzel párhuzamosan kötelezettségük a BiReg fuvarregisztráció megtétele. Ilyenkor a magyarországi fel- és lerakóknak szükséges a BiReg-ben a fuvarregisztrációt, megfelelő fuvarozási engedély meglétének ellenőrzését elvégeznie!

   EU–Ukrajna közötti megállapodás »                 meghosszabbítása 2024. június 30-ig »        meghosszabbítása 2025. június 30-ig »

   EU–Moldávia közötti megállapodás »               meghosszabbítása 2024. június 30-ig »        meghosszabbítása 2025. december 31-ig »


Az Innovációs és Technológiai Minisztérium hivatalos tájékoztatói a BiReg rendszerről

Árufuvarozási engedélykötelezettség BIREG »
(2021.02.23)
Bejelentési adatlap a magyarországi fel- és lerakóhelyek részére»
(2021. 03. 08.) Ha szabálytalanságot észlel!
Tájékoztató az Előzetes Elektronikus Engedélyregisztrációs Rendszer (BiReg) bevezetéséről» (2021.01.28)
Tájékoztató a BiReg rendszer indulásáról» (2021.01.28)

Letölthető segédletek:

Letöltéshez kattintson a képre!

Letöltéshez kattintson a képre!

Letöltéshez kattintson a képre!


Papír alapon is szeretné az engedélyellenőrzési segédletet?
Kérjük, írjon a This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. e-mai címre, és díjmentesen eljuttatjuk Önnek a kért példányokat!





Engedélyellenőrzés



A FEL- ÉS LERAKÓHELYEK ENGEDÉLYELLENŐRZÉSI KÖTELEZETTSÉGEI

Mely engedélyköteles tevékenységeket kell kötelezően ellenőrizni?
A 261/2011. Korm. rendelet értelmében 2014 májusától a magyarországi feladóknak és címzetteknek engedélyellenőrzési kötelezettségük van a bilaterális és CEMT-engedélyek tekintetében. Ezekről az engedélyekről külön-külön a következő aloldalakon olvashat részletesebben. A jogszerű fuvarozás elősegítése érdekében javasoljuk az Európai Unión belüli közúti árufuvarozásra feljogosító közösségi árutovábbítási engedély meglétének ellenőrzését is.

FONTOS! Magyarország területén magyar fuvarozónak bilaterális engedélykötelezettsége nincs, ezért magyar fuvarozó magyarországi fel- vagy lerakodása esetén ezeknek az engedélyeknek a meglétét nem kell ellenőrizni!


Magyarországi rakodásnál mikor kell bilaterális vagy CEMT-engedélyt bemutatnia a külföldi fuvarozónak?
Néhány kivételtől eltekintve engedélyköteles minden olyan fuvarfeladat, amelyet Európai Unión kívüli fuvarozó végez (pl. török, ukrán, orosz) magyarországi lerakóhelyre érkezve vagy magyarországi felrakóhelyről indulva. Ugyanígy szükséges a két engedély valamelyike, amikor uniós fuvarozó (pl. lengyel, szlovák, román) szállít árut Magyarországról az EU-n kívülre, vagy EU-n kívülről hoz be árut Magyarországra.

Ha van bilaterális megállapodás Magyarország és a fuvarozó honossága szerinti ország között, akkor a kétoldalú egyezményben felsorolt egyes fuvarfeladatok engedélymentesen végezhetők. A CEMT-egyezmény (amennyiben CEMT-tagország fuvarozójáról és CEMT-tagországok közötti szállításról van szó) szintén tartalmazhat olyan kivételt, amikor nem szükséges engedélyt használni. Az engedélyek ellenőrzése során ezeket a mentességeket figyelembe kell venni, de általános érvényű az, hogy a 3,5 tonna alatti járművek engedélymentesek.

Az engedélykötelezettség- és mentességekre vonatkozó hivatalos ITM táblázat ITT» érhető el. Az ennek alapján készült MKFE engedélykötelezettség kereső gyors segítséget nyújthat abban, hogy megállapítsuk:

  • a fuvarfeladat során milyen engedély(eke)t mutathat be (a fuvarfeladat jellegétől függetlenül) a külföldi fuvarozó;
  • van-e kötelező engedélyellenőrzési és dokumentálási feladata a magyarországi feladóknak és címzetteknek.

A 261/2011. Korm. rendelet 4/A. §-a szerinti kötelezettségek

1 A CEMT engedélyt vagy a bilaterális engedélyt és a fuvarregisztráció elvégzéséről szóló, a BIREG rendszer által korábban megküldött visszaigazolást a díj ellenében nemzetközi közúti árutovábbítást végző gazdálkodó szervezet a magyarországi felrakás helyén a feladónak, magyarországi lerakás helyén a címzettnek is bemutatja.

2. Magyarországi felrakás helyén a feladó, magyarországi lerakás helyén a címzett is köteles vizsgálni a CEMT- vagy bilaterális engedély meglétét, időbeli hatályát és az adott árutovábbítási feladatnak való megfelelését.

3. Amennyiben a fuvarozó engedélye megfelel az adott fuvarfeladathoz, akkor következik a BiReg fuvarregisztráció meglétének ellenőrzése. Ehhez az első pontban leírtak alapján el kell kérni a járművezetőtől (vagy a jármű üzemeltetőjétől) a BiReg azonosító számot.

4. Magyarországi felrakás helyén a feladó, magyarországi lerakás helyén a címzett a BIREG rendszerben ellenőrzi a szállító által előzetesen feltöltött engedély meglétét, majd az adott járatregisztrációban rakodásként rögzíti a felrakás és a lerakás helyét, idejét, továbbá feltölti a regisztrált fuvarfeladathoz tartozó fuvarlevelet és egyéb dokumentumokat (engedélykezelés).

A jogszabály 2021. évi módosításának köszönhetően 2021. augusztus 12-től kezdve változás állt be az engedélyek ellenőrzése, kezelése tekintetében!» Magyarországi feladóknak és címzetteknek már nem kell sem a bilaterális engedélyen, sem a CEMT fuvarnaplóban rögzíteni a magyarországi rakodás helyét, idejét, valamint a jármű kilométeróra állását, továbbá az engedélyről, fuvarnaplóról sincs szükség fénymásolatot készíteniük. Minden adatmegadás, illetve dokumentum megőrzés (elektronikus formában) a BiReg rendszerben történik.



A BiReg-hez kapcsolódó feladatok

A magyarországi fel- és lerakóknak 2021. augusztus 12-től már a BiReg felületen, elektronikus formában kell elvégezni az ellenőrzést, adatrögzítést (https://bireg.gov.hu/bireg/#/account/login»). A jogszabály ettől az időponttól kezdődően nem írja elő kötelezettségként a dokumentumok (pl. fuvarozási engedélyek, CMR) fénymásolását, és papír alapon történő egy éves megőrzését.


Engedélyköteles fuvarművelet esetén a BiReg regisztráció kötelező, a regisztráció meglétét a BiReg azonosító bemutatásával tudja igazolni a fuvarozó, ezért a BiReg regisztrációt visszaigazoló e-mailt minden esetben el kell kérni (elektronikusan vagy papíron) a járművezetőtől, vagy közvetlenül a járművet üzembentartó vállalkozástól. Ezután le kell ellenőrizni, hogy a visszaigazolásban megadott engedélyszám megegyezik-e a helyszínen bemutatott papír alapú engedély sorszámával. A BiReg azonosító hiánya vagy eltérő engedély-sorszám jogosulatlan fuvarozást jelent, a fel- vagy lerakóhelynek ezt kötelezően jelentenie kell a hatóság felé, a felrakodást meg kell tagadni. 

A BiReg regisztráció ellenőrzése az alábbiak szerint végezhető:
- kérje el a fuvarozótól a BiReg rendszerből számára érkezett visszaigazoló e-mailt elektronikus vagy papír formában, és ellenőrizze, hogy az abban megadott engedélyszám egyezik-e a helyszínen bemutatott papír alapú engedélyen feltüntetett sorszámmal;
- ellenőrizze le a visszaigazoló e-mailben található további adatokat is (forgalmi rendszám, környezetvédelmi besorolás, járat és viszonylat adatok);

A BiReg visszaigazolásban a regisztrációs azonosítón kívül ellenőrizhetők a fuvarozó által bevitt adatok (jármű és pótkocsi rendszáma, környezetvédelmi besorolás, fel- és lerakó ország, fuvarfeladathoz felhasznált engedély száma). (A regisztrációhoz egyedi QR kód is generálódik, aminek beolvasásával a BiReg azonosító jelenik meg, de ez önmagában kevés a további adatok ellenőrzéséhez, csak a regisztráció meglétét igazolja.)


Tennivalók a fel- vagy lerakóhelyen felderített szabálytalanság esetén
1. Ha az engedély hiányzik, nem érvényes, hiányos vagy nem felel meg az adott árutovábbítási feladatnak, a feladó, illetve a címzett köteles azt a közlekedési hatóságnak vagy a vámhatóságnak, illetve a rendőrségnek bejelenteni. Ugyanúgy jelentési kötelezettsége van a feladó vagy címzett részéről, amennyiben a fuvarregisztrációt a fuvarozó előzetesen nem végezte el. A Bireg felület 2021-ben élesített módosításainak köszönhetően a bejelentés közvetlenül megtehető akár a rendszeren keresztül.
2.
A feladó jogosult és köteles az áru felrakását megtagadni, amennyiben az engedély hiánya, érvénytelensége, hiányossága vagy a fuvarregisztráció elmulasztása, hiányossága az áru felrakásánál derül ki.


Mulasztás esetén kiszabható közigazgatási bírság
A fel- és lerakóhelyeken a bilaterális és CEMT engedélyek jogszerű használatának ellenőrzésére jogosult a közlekedési hatóságként eljáró Innovációs és Technológiai Minisztérium, a megyei Kormányhivatalok, a rendőrség és a vámhatóság. Szabálytalan engedélyhasználat vagy a jogszabályi kötelezettségek elmulasztása miatt az eljáró hatóság 156/2009. Korm. rendelet 1. melléklet 6. pontja szerint:
  • a fuvarozóval szemben 500 000 – 800 000 forint bírságot szabhat ki, valamint a bírság befizetéséig, a megfelelő engedély bemutatásáig a járművet visszatarthatja;
  • a magyarországi fel- és lerakóhellyel szemben (engedélyenként) 300 000 forintig terjedő közigazgatási bírságot szabhat ki.

Bilaterális engedély




ÁLTALÁNOS TUDNIVALÓK A BILATERÁLIS ENGEDÉLYRŐL

A bilaterális engedélyeket a szerződő országok kétoldalú megállapodás keretében adják ki egymás részére. Amely állammal Magyarországnak nincs kétoldalú egyezménye, ott bilaterális engedélycsere biztosan nem történik. Kétoldalú megállapodások keretében egyezhetnek meg a felek arról is, hogy milyen fuvarfeladatok kapjanak mentességet az engedélykötelezettség alól, de megállapodhatnak akár a teljes engedélymentességről, azaz liberalizált forgalomról is. Magyarországnak jelenleg közel 50 kétoldalú egyezménye hatályos, amelyeket 156/2009. Korm. rendelet 12. melléklete sorol fel.

A bilaterális engedélyek egy útra – oda-vissza – szólnak, több fuvarfeladat nem lehet végezni velük, illetve az üresen történő közlekedéskor is használni kell azokat. A fuvarfeladat jellegéből fakadóan három engedélytípust különböztetünk meg:

  • LOCO engedély: két szerződött ország közötti fuvarozásra jogosít (pl. egy ukrán fuvarozó az Ukrajna és Magyarország közötti fuvaroknál használhatja);
  • HARMADIK ORSZÁGOS engedély: a másik szerződött ország és egy harmadik ország közötti fuvarozásra használható (pl. egy lengyel fuvarozó Magyarország és Oroszország közötti fuvaroknál használhatja);
  • TRANZIT engedély: a másik szerződött ország területén keresztüli áthaladásra használható (pl. egy török fuvarozó a Törökország és Németország közötti fuvaroknál használhatja a magyarországi tranzithoz).

Esetenként előfordulhat a fenti engedélytípusok összevonása is: ilyen a LOCO/TRANZIT engedély (pl. a Fehéroroszországgal kötött szerződés szerinti engedélyek). Ezeket az engedélyeket csak LOCO vagy csak TRANZIT fuvarozásra használhatja fel a belorusz fuvarozó.

Magyarországi rakodásra kizárólag a LOCO és a HARMADIK ORSZÁGOS engedélyek használhatók, TRANZIT engedéllyel magyarországi rakodás nem engedélyezett!
Kabotázs fuvarfeladatra egyik engedélytípus sem használható!

Az engedélyek típustól függetlenül lehetnek adómentesek vagy adókötelesek. Az adómentes bilaterális engedély színe kék, míg az adókötelesé sárga, de a 6/A., 6/B. rovatok valamelyikének áthúzása szintén jelzi, hogy adómentes vagy adóköteles engedélyről van-e szó. Az adóköteles engedélyeknél felmerülő adóterhet a külföldi fuvarozónak kell teljesítenie a Nemzeti Adó- és Vámhivatal felé.

A bilaterális engedélyek szerkezete és egyes biztonsági elemei 2020-tól teljesen megújultak: többek között egységes formátumot kaptak, az áthúzott rovatok egyértelművé tették, hogy milyen fuvarra érvényes az engedély, valamint perforált, letéphető szelvényekkel lettek ellátva. A perforált szelvények letépéséről (10. pont), valamint az engedély 11–15. pontjainak kitöltéséről a gépjárművezető köteles gondoskodni.

A magyarországi feladónak és címzettnek kizárólag az engedélyek 16. és 17. pontjainak kitöltése a kötelező, a többi pontot pedig ellenőrizniük kell!

AZ EGYES ENGEDÉLYTÍPUSOK ÁTTEKINTÉSE
Adóköteles LOCO bilaterális engedély
(4.2., 4.3. rovatok áthúzva)
 

Adómentes LOCO/TRANZIT bilaterális engedély
(csak a 4.3. rovat áthúzva)
 

Adómentes HARMADIK ORSZÁGOS bilaterális engedély
(4.1., 4.2. rovatok áthúzva)
 

Adómentes TRANZIT bilaterális engedély
(Magyarországi rakodás ezzel az engedélytípussal nem végezhető!)
 


CEMT engedély




ÁLTALÁNOS TUDNIVALÓK A CEMT-ENGEDÉLYRŐL

A CEMT-engedélyeket az International Transport Forum (ITF) adja ki a (Közlekedési Miniszterek Európai Konferenciája által létrehozott) CEMT-egyezményhez csatlakozott tagországoknak. A CEMT-engedélyek olyan multilaterális engedélyek, amelyek feljogosítják a CEMT-tagországokban működő fuvarozó vállalkozásokat – bizonyos korlátozások mellett – arra, hogy nemzetközi közúti árufuvarozási tevékenységet folytassanak CEMT-tagországok között, és tranzitforgalomban áthaladjanak egy vagy több CEMT-tagország területén, valamely CEMT-tagországban nyilvántartásba vett járművel.

A CEMT tagországokat az alábbi táblázat sorolja fel.

Albánia
Finnország
Luxemburg
Portugália
Ausztria
Franciaország
Macedónia
Románia
Azerbajdzsán
Görögország
Magyarország
Spanyolország
Belgium
Grúzia
Málta
Svájc
Belorusszia
Hollandia
Moldávia
Svédország
Bosznia-Hercegovina
Horvátország
Montenegró
Szerbia
Bulgária
Írország
Németország
Szlovákia
Csehország
Lengyelország
Norvégia
Szlovénia
Dánia
Lettország
Olaszország
Törökország
Egyesült Királyság
Liechtenstein
Oroszország
Ukrajna
Észtország
Litvánia
Örményország
 
 
Az egyes tagországokban meghatározott követelmények figyelembevételével a fuvarozó vállalkozás székhelye szerinti tagország illetékes hatósága adja ki a CEMT-engedélyeket (nem rendszámra szólóan) a honos fuvarozó vállalkozásoknak (pl. magyar fuvarozónak a magyar hatóságként eljáró Innovációs és Technológiai Minisztérium). Az éves CEMT-engedélyek zöld színűek, középen függőleges rózsaszín színátmenettel, egy naptári évre (január 1-jétől december 31-ig) érvényesek.

A rövidtávra szóló engedélyek érvényessége 30 nap, színük sárga és rövidtávra érvényes engedély bélyegzéssel vannak ellátva.

Az engedélyen szerepel a fuvarozó vállalkozás megnevezése és székhelyének címe.

A CEMT-engedély része a fuvarnapló is, amely az elvégzett fuvarfeladatok dokumentálására szolgál. Eseményszerű vezetése a gépjárművezető feladata, a hazai jogszabályok szerint a magyarországi feladónak, címzettnek pedig ellenőrzési, dokumentálási kötelezettsége van. Elmulasztása több százezer forintos bírságot eredményezhet!
Az országonként kiadott érvényes CEMT-engedélyekről az ITF weboldalán tájékozódhat:
Tagországi adatszolgáltatástól függően – az alapadatokon (érvényes-e az engedély, érvényesség ideje, típusa, kibocsátó ország, kibocsátás ideje), illetve az engedély környezetvédelmi és területi korlátozásán túl – a felület arra vonatkozóan is adhat információt, hogy konkrétan mely fuvarozó vállalkozásnak lett kiadva az adott számú CEMT engedély.

CEMT-engedély használata
A CEMT-engedélyek használatának részletes szabályait Magyarországon A Közlekedési Miniszterek Európai Konferenciája által létrehozott közlekedési engedélyek használatának szabályairól szóló az 56/2005. (VII. 7.) GKM rendelet » rögzíti.

Általános elv az, hogy az engedélynek az induló országra és célországra egyaránt érvényesnek kell lennie. Az engedélyek tehát nem érvényesek CEMT tagország és nem CEMT tagország között lebonyolított fuvarozási műveletekre. Ha például árut kívánnak szállítani Magyarországról (CEMT tag) Türkmenisztánba (nem CEMT tag), CEMT-engedély nem használható. CEMT tagországok között nem CEMT tagország fuvarozója, CEMT-engedéllyel nem végezhet fuvarozást (pl. Koszovó). A CEMT-engedély kabotázs fuvarfeladat végzésére nem használható!

A CEMT-engedélyt és fuvarnaplót kizárólag az a fuvarozó vállalkozás használhatja, akinek a részére azt a hatóság kiadta, harmadik félre nem átruházható. Mindkét dokumentumon (engedély és fuvarnapló) szerepel a fuvarozó vállalkozás megnevezése és székhelyének címe. Egy adott CEMT engedély (a fuvarnaplóval együtt) egy időben csak egy járműre használható fel.

Az éves és rövidtávú, 30 napos engedély csak a hozzá kapcsolódó fuvarnaplóval, valamint a tehergépjármű EURO besorolását igazoló dokumentummal együtt érvényes. Ezeknek a dokumentumoknak a fuvarfeladat ideje alatt (beleértve a rakodást megelőző vagy követő üres közlekedést) a járművön kell lenniük. Amennyiben a gépjárművezető a három közül valamelyiket nem tudja bemutatni, az engedély érvénytelennek tekintendő! A 261/2011. Korm. rendelet 4/A. §-ában foglalt kötelezettségek teljes körű teljesítése érdekében a magyarországi rakodáskor ezért mindhárom dokumentum bekérése és ellenőrzése a felrakó részéről indokolt!

Fenti alapkövetelményeken túl van további két feltétel, amelyek befolyással lehetnek a fuvarfeladat elvégezhetőségére. Az egyik az engedély környezetvédelmi előírása, a másik a területi korlátozás. E kettőről részletesen az alábbiakban olvashat.

Környezetvédelmi besorolás
A CEMT-engedélyeken az alábbi zöld színű pecsétekkel van meghatározva, hogy legalább milyen környezetvédelmi besorolású járművel lehet az engedélyt használni.
Magasabb (jobb) környezetvédelmi kategóriába tartozó járművek használhatnak alacsonyabb kategóriára kiállított engedélyt. Amennyiben alacsonyabb környezetvédelmi besorolású a tehergépjármű, mint ami az engedélyen elő van írva, akkor nem szabályos az engedély használata. A környezetvédelmi besorolás szerinti felhasználhatóságot az alábbi táblázat mutatja be.

CEMT-engedélyre pecsételt
környezetvédelmi besorolás
Tehergépjármű környezetvédelmi besorolása
EURO IV EURO IV, V, VI
EURO V EURO V, VI
EURO VI EURO VI

A jármű környezetvédelmi besorolásának igazolására minden alkalommal szükséges a forgalmi engedéllyel együtt a tehergépkocsi kipufogógáz- és zaj emisszióra vonatkozó műszaki előírásoknak és biztonsági előírásoknak való megfeleléséről szóló igazolás bekérése és ellenőrzése a magyarországi fel- és lerakóhely által.

Területi korlátozás
Bizonyos CEMT-engedélyek nem használhatók néhány CEMT-tagország területén. Ez az ún. területi korlátozás, amit jelenleg öt ország alkalmaz: Ausztria, Görögország, Magyarország Olaszország, Oroszországi Föderáció. A területi korlátozást az alábbi piros pecsétekkel jelölik a CEMT-engedélyen.
Az Ausztria, Görögország, Magyarország, Olaszország vagy Oroszországi Föderáció (áthúzott) államjelzését tartalmazó piros színű pecséttel ellátott engedélyek a jelzett tagország(ok) területén nem érvényesek. (Vagyis, ha a CEMT-engedélyen szerepel valamelyik ország pecsétje, akkor arra az országra az engedély nem érvényes. Egyszerre több pecsét is szerepelhet rajta, azaz több országra is korlátozva lehet az engedély.)

Ha például egy Unión kívüli ország fuvarozója Magyarországról kíván Németországba árut szállítani, és felrakáskor olyan CEMT-engedélyt mutat be, amelyen szerepel a piros színű, áthúzott „H” jelzés, akkor a járművet tilos megrakni. Ugyanez vonatkozik arra az esetre, amikor a fuvarfeladatban megjelölt célországra nem érvényes az adott CEMT-engedély.

A rövid távú engedélyek nem érvényesek Ausztria területén.

CEMT-engedély

CEMT-fuvarnapló (borító)

CEMT-fuvarnapló (belső oldal)

Tehergépkocsi kipufogógáz- és zaj emisszióra vonatkozó műszaki előírásoknak és biztonsági előírásoknak való megfeleléséről szóló igazolás
 

Pótkocsi műszaki biztonsági előírásoknak való megfeleléséről szóló igazolás

Járművek és pótkocsik közlekedésbiztonsági ellenőrzésére vonatkozó igazolás

Ellenőrzési protokoll bilaterális engedély esetén




MIT KELL TENNIE A MAGYARORSZÁGI FEL- VAGY LERAKÓNAK,
HA A KÜLFÖLDI FUVAROZÓ BILATERÁLIS ENGEDÉLYT MUTAT BE?

Az engedély részletes áttekintése előtt ellenőrizni kell azt, hogy az adott fuvarozó adott relációban - bilaterális engedély birtokában - jogosult-e a fuvarfeladatot elvégezni. A kérdés eldöntésében az engedélykötelezettség kereső nyújt segítséget. Amennyiben nem használható bilaterális engedély, vagy az ellenőrzés során kiderül, hogy a meglévő engedély nem megfelelő az adott fuvarfeladathoz, lerakodás esetén a címzett köteles értesíteni az illetékes hatóságot a szabálytalan engedélyfelhasználásról. Felrakodás esetén az érkező jármű megrakását meg kell tagadni.

Ha használható bilaterális engedély, akkor a következő lépésekkel kell megbizonyosodni az engedély szabályosságáról és az adott fuvarfeladatra való felhasználhatóságáról:

  1. Szerepel-e az engedélyen az Innovációs és Technológiai Minisztérium pecsétje?
2. Az engedélyt olyan honosságú gépjárműre mutatják-e be, amely ország az engedélyen szerepel? (1. rovat, valamint a jobb felső sarokban az országkód)
3. Az engedély érvényességi idejét a 3. rovat alapján kell ellenőrizni.
4. Az engedély típusa megfelel-e az adott fuvarfeladatnak? Azon típusfajták, amelyekre az engedély nem érvényes, át vannak húzva (4.1., 4.2., 4.3. rovatok). Az MKFE engedélykötelezettségi keresője megadja, hogy milyen típusú bilaterális engedély használható fel a fuvarfeladathoz.
5. Az 5. rovatban a (fuvarozó országa szerinti) kibocsátó hatósági szerv lebélyegezte-e az engedélyt, szerepel-e rajta a kibocsátás helye, dátuma és a kibocsátó hatósági szerv képviselőjének aláírása?
6. A 7. rovatban szereplő korlátozásoknak megfelel-e a fuvarozó? Leggyakoribb korlátozás a minimális környezetvédelmi besorolás előírása, amit a jármű forgalmi engedélye/nemzetközi időszakos vizsgálati bizonyítványa/CEMT-igazolása/COC bizonylat alapján lehet ellenőrizni. E rovat ellenőrzésekor a fenti dokumentumok valamelyikét (legalább egyet) el kell kérni a gépjárművezetőtől és ellenőrizni kell az előírás szerinti megfelelőséget.
7. Ki van-e töltve a 8. rovatban a fuvarozó cég neve és címe?
8. A gépjárművezető letépte-e az engedély aljáról a megfelelő letéphető szelvényt. Első út esetén az alsó szelvény, második út esetén mindkettő hiányzik. Azt, hogy hányadik útra használják, a hátoldalon szereplő adatokból lehet megállapítani.

A 11-15. rovatokat a járművezető tölti ki! Ezeknek az adatoknak kitörölhetetlen módon, maradéktalanul szerepelniük kell az engedélyen, amikor a jármű árurakodásra jelentkezik. Ellenőrzésük feltétlenül szükséges!


9. A 11. rovatba be van-e írva a gépjármű forgalmi rendszáma? Mindkét út esetén a gépjármű rendszámának meg kell egyeznie.
10. A 12. rovatban szerepelnie kell az aktuálisan vontatott pótkocsi rendszámának. Ha nincs vontatmány, azt áthúzással jelölni kell. A pótkocsi rendszáma változhat a két út között.
11. A 13. rovatban szerepelnie kell a felrakodás helyének (ország és település). Amennyiben több helyről történik a fuvarozás, minden felrakó helyet fel kell tüntetni helytakarékosan, vesszővel elválasztva vagy több sorban.
12. A 14. rovatban fel van-e tüntetve a Magyarországra történt belépés helye, ideje (dátum, idő) és a kilométeróra állása? Ha nem volt, áthúzással jelölni kell.
13. A 15. rovatban szerepelnie kell az áru lerakodási helyének (ország és település). Amennyiben több helyre történik a fuvarozás, minden lerakodó helyet fel kell tüntetni helytakarékosan, vesszővel elválasztva vagy több sorban.
14. A 16. rovatba be kell írni a magyarországi lerakóhelyet (település) és az áru átvevőjének bélyegzőjével kell ellátni. Amennyiben több helyre történik a fuvarozás, minden lerakó helyet fel kell tüntetni - helytakarékosan -, ezt figyelembe kell venni a kitöltéskor, pecsételéskor.
15. A 16.1. és 16.2. rovatokba be kell írni a gépjármű aktuális kilométeróra állását, valamint a lerakodás megkezdésének idejét (dátum, idő).
16. A 17. rovatba be kell írni a magyarországi felrakóhelyet (település) és az áru feladójának bélyegzőjével kell ellátni. Amennyiben több helyről történik a fuvarozás, minden felrakóhelyet fel kell tüntetni - helytakarékosan -, ezt figyelembe kell venni a kitöltéskor, pecsételéskor.
17. A 17.1. és 17.2. rovatokba be kell írni a gépjármű aktuális kilométeróra állását, valamint a lerakodás megkezdésének idejét (dátum, idő).
 
Az 1-15. rovatok  kitöltése
már a fel-/lerakodás megkezdése előtt  kötelező.
Hiányosan vagy nem megfelelően kitöltött engedély esetén
a fel-/lerakodást meg kell tagadni.


A bilaterális engedély 16., 16.1, 16.2 rovatait a lerakóhely,
17., 17.1, 17.2 rovatait a felrakóhely tölti ki.
Első út esetén a bal oldali oszlopot,
második út esetén a jobb oldali oszlopot kell kitölteni,
a 11-15. pontokkal összhangban!

Az így kitöltött bilaterális engedélyt ezt követően fénymásolni kell és a kapcsolódó fuvardokumentumokkal együtt egy évig megőrizni, hatósági kérésre pedig bemutatni!
ELJÁRÁSOK A KÜLÖNBÖZŐ TÍPUSÚ BILATERÁLIS ENGEDÉLYEKNÉL

LOCO bilaterális engedély
Az ellenőrzési, kitöltési és dokumentálási eljárás megegyezik a példában szereplő engedélynél leírtakkal.

HARMADIK ORSZÁGOS bilaterális engedély
Az ellenőrzési, kitöltési és dokumentálási eljárás megegyezik a példában szereplő engedélynél leírtakkal.

LOCO/TRANZIT bilaterális engedély
Az első felhasználás határozza meg, hogy az ilyen típusú engedély LOCO vagy TRANZIT engedélynek minősül-e. Ha az első út tranzit volt, akkor a másodiknak is tranzitnak kell lennie. Ha az engedélyt első úton loco fuvarfeladatra használták, akkor a másodiknak is loco-nak kell lennie. Ha megbizonyosodtunk arról, hogy az engedély használható loco-ként, akkor az ellenőrzési, kitöltési és dokumentálási eljárás megegyezik az előzőekben írtakhoz.Amennyiben az derül ki, hogy első úton már tranzitként használták, akkor a második úton is csak tranzit fuvarműveletre használható az engedély, vagyis az engedély második útján Magyarországon a jármű nem jogosult áru rakodására.

TRANZIT bilaterális engedély esetén
Alapesetben a fel- vagy lerakóhelyek tranzitengedéllyel nem találkoznak, hiszen azok Magyarországon történő fel- vagy lerakodásra nem érvényesek. Ezért az engedély hátoldalán nem is szerepelnek a kitöltéshez szükséges 16–17. rovatok. Amennyiben a külföldi fuvarozó mégis ilyen bilaterális engedéllyel jelentkezik, a felrakodást meg kell tagadni, lerakodás esetén értesíteni kell a hatóságokat!

Ellenőrzési protokoll CEMT engedély esetén




MIT KELL TENNIE A MAGYARORSZÁGI FEL- VAGY LERAKÓNAK,

HA A KÜLFÖLDI FUVAROZÓ CEMT-ENGEDÉLYT MUTAT BE?

Az engedély részletes áttekintése előtt ellenőrizni kell azt, hogy az adott fuvarozó adott relációban - CEMT-engedély birtokában - jogosult-e a fuvarfeladatot elvégezni. A kérdés eldöntésében segít az engedélykötelezettség kereső. Amennyiben nem használható CEMT-engedély, vagy az ellenőrzés során kiderül, hogy az a fuvarfeladathoz nem megfelelő, lerakodás esetén a címzett köteles értesíteni a szabálytalan engedélyfelhasználásról az illetékes hatóságotFelrakodás esetén az érkező jármű megrakását meg kell tagadni.

Ha használható CEMT-engedély, akkor a következő lépésekkel kell megbizonyosodni az engedély szabályosságáról és az adott fuvarfeladatra való felhasználhatóságáról:

  1. Az ITF weboldalán » ellenőrizni és egyeztetni kell a bemutatott engedély adatait. Az oldal adataiból az engedélyről megtudható: a kibocsátó ország, az érvényessége és típusa, az EURO besorolása, területi korlátozása (ha van), az érvényességi ideje és a kibocsátás dátuma, ha rendelkezésre áll (ezt nem minden ország adja közre), akkor a használatra jogosult fuvarozó vállalkozás megnevezése.
2. Az engedély felső részén a kibocsátó ország és a fuvarozó honosságával azonos ország megnevezés szerepeljen, mellette jobb oldalon a kibocsátó szerv megnevezése. Alatta az aktuális évszám, a megnevezéssel egyező országkód és engedély sorszámának kell szerepelnie.
3. A fuvarozó megnevezésére és címére szolgáló részek ki vannak-e töltve (ha az online felületen ez az adat látható, akkor megegyezik-e?), a fuvarozó honossága megegyezik-e az engedélyt kibocsátó országgal?
4. Ugyanaz a környezetvédelmi besorolást jelző pecsét van az engedélyen, mint ami az online felületen meg van adva?
5. Ha az online adatbázisban van területi korlátozás, akkor az engedély tartalmazza-e a szükséges pecséteket?
6. Az online felület adataival összevetve ellenőrizni kell az érvényesség kezdetének és lejártának dátumát (hónap betűvel is kiírva), valamint a kibocsátás dátumának egyezőségét. Az engedélynek a kibocsátás helyét is tartalmaznia kell.
7. Az engedély jobb alsó sarkában a kibocsátó ország szerinti hatóság lebélyegezte-e a dokumentumot, illetve szerepel-e rajta a kibocsátó szerv képviselőjének aláírása?


Az engedély környezetvédelmi előírásának való megfelelést a tehergépjárműre kiadott zaj- és kipufogógáz-emissziós és biztonsági követelményeire vonatkozó igazolás alapján lehet megtenni, ezért azt is el kell kérni a gépjárművezetőtől!

8. Az igazolás jobb felső részében szerepelnie kell az igazolás sorszámának.
9. Az igazolás felső részén látható keretben a megfelelő helyre tett „X” jelzéssel van jelölve a jármű EURO környezetvédelmi és biztonsági besorolása. A jármű CEMT-engedélynek való megfelelését ennek alapján lehet ellenőrizni, és meggyőződni arról, hogy a jármű teljesíti a CEMT-engedély környezetvédelmi előírását.
A CEMT-engedélyen lévő EURO besorolás alapján az alábbi EURO besorolású járművel lehet az engedélyt jogszerűen használni:

CEMT engedélyre pecsételt környezetvédelmi besorolás
Ilyen környezetvédelmi besorolású tehergépjárművel használható az engedély
EURO IV EURO IV, V, VI
EURO V EURO V, VI
EURO VI EURO VI

10. A következő keretes részen a jármű adatait (típus, gyártmány, alvázszám, motortípus motorszám) tartalmazza. Mivel ez az igazolás rendszámot nem tartalmaz, ezért a tehergépjármű CEMT-igazolását is be kell kérni, hogy az alvázszámok (VIN) egyeztetésével ellenőrizzük, az igazolás valóban a rakodásra érkezett tehergépjárműre lett kiadva.
11. Az igazolás elő és hátoldalán is jelölve kell lennie, hogy milyen zaj- és kipufogógáz-emissziós, valamint biztonsági követelményeknek felel meg a tehergépjármű.
12. Az igazolás alján szerepelnie kell: a kiállítás helye, dátuma és a kiállító szerv aláírása és bélyegzője.
 


Kitöltési kötelezettsége a magyarországi feladóknak és címzetteknek nincs, kizárólag az EURO besorolás miatti betekintést kell elvégezni, a szükséges adatok ellenőrzésével, egyeztetésével együtt.

A pótkocsi CEMT-keretrendszernek való érvényes megfelelését a műszaki biztonsági előírásoknak való megfelelőségi igazolás alapján lehet ellenőrizni, ezért azt is el kell kérni a gépjárművezetőtől!
  13. A keretes rész a pótkocsi adatait (típus, gyártmány, alvázszám) tartalmazza. Mivel ez az igazolás rendszámot nem tartalmaz, ezért a pótkocsira kiadott CEMT-igazolást is be kell kérni, hogy az alvázszámok (VIN) egyeztetésével ellenőrizzük, az igazolás valóban a rakodásra érkezett pótkocsira lett kiadva.
14.
Az igazoláson szerepelnie kell, hogy milyen műszaki eszközökkel van felszerelve a pótkocsi.
15.
Az igazolás alján szerepelnie kell: a kiállítás helye, dátuma és a kiállító szerv aláírása és bélyegzője.



Kitöltési kötelezettsége a magyarországi feladóknak és címzetteknek nincs, kizárólag a szükséges adatok meglétének ellenőrzése, egyeztetése a feladatuk.

Közúti közlekedési szolgáltatás kizárólag érvényes műszaki engedély birtokában végezhető. Mind a tehergépjárműre, mind a pótkocsira kiadott közlekedésbiztonsági ellenőrzésére vonatkozó igazolást ezért el kell kérni a gépjárművezetőtől!

16. Az igazolás keretes része a jármű adatait (rendszáma, igazolás száma, jármű típusa, gyártmánya, alvázszáma, motor típusa és száma) tartalmazza. Pótkocsi esetén a motorra vonatkozó adatot nem.
17. Az igazoláson szerepelnie kell, hogy milyen műszaki vizsgálatoknak vetették alá a járművet, amely alapján az igazolást kiállították.
18. Az igazolás alján szerepelnie kell: a kiállítás helye, dátuma és a kiállító szerv aláírása és bélyegzője. Tartalmaznia kell továbbá a következő műszaki vizsgálat határidejét.
19. Az adatok meglétének ellenőrzése mellett, egyeztetni kell azokat az előző oldalakon lévő (zöld és sárga színű) műszaki igazolásokban feltüntetett adatokkal (alvázszám, jármű típusa és gyártmánya, tehergépjárműnél motorszám is).


 
 


Kitöltési kötelezettsége a magyarországi feladóknak és címzetteknek nincs, kizárólag a szükséges adatok meglétének ellenőrzése, egyeztetése a feladatuk.

A fuvarnapló belső oldalainak áttekintését megelőzően össze kell hasonlítani a CEMT-engedélyen feltüntetett adatokat a fuvarnaplón szereplőkkel, azaz meg kell győződni arról, hogy a bemutatott fuvarnapló az adott sorszámú CEMT-engedélyhez tartozik-e.

  20. Ellenőrizni kell, hogy az országkódok megegyeznek-e a CEMT-engedélyre írt országkóddal?
21. Ellenőrizni kell, hogy a fuvarnapló száma ugyanaz-e, mint ami a CEMT-engedélyen szerepel?
22. Ellenőrizni kell, hogy a fuvarozóként megjelölt vállalkozás ugyanaz-e, mint aki a CEMT-engedélyen szerepel?
23. Ellenőrizni kell, a kiállító hatóság aláírásának és bélyegzőjének meglétét, amelyeknek meg kell egyezniük a CEMT-engedélyen feltüntetett aláírással és bélyegzővel.
24. A kiadásra vonatkozó adatok (hely, időpont) meglétének vizsgálata.



A fuvarnapló első oldala tekintetében nincs kitöltési kötelezettsége a magyarországi feladóknak és címzetteknek.

25. A belső oldalon ellenőrizni kell, hogy a fuvarnapló jobb felső sarkában lévő sorszám megegyezik-e a fuvarnapló borítóján, valamint a CEMT-engedélyen feltüntetett sorszámmal.
26. A fuvarnapló 1-6. pontjait a járművezető tölti ki! Ezeknek az adatoknak - kitörölhetetlen módon - már maradéktalanul szerepelniük kell az engedélyen, amikor a jármű árurakodásra jelentkezik. Ellenőrzésük feltétlenül szükséges!
27. Az adott fuvarfeladatra vonatkozóan, az aktuális sor 7. pontjába (Külön megjegyzések) a le- vagy felrakóhelynek kitörölhetetlen módon be kell írnia a rakodás helyét, idejét (dátum, idő), valamint a jármű kilométeróra állását, majd a bilaterális engedélyhez hasonlóan ezt a mezőt bélyegzővel kell ellátni.
Ezt követően a fentiek szerint kitöltött, lebélyegzett CEMT-fuvarnaplót (csak az érintett oldalt és a borítót), az EURO-biztonságos igazolás mindkét oldalát, a pótkocsira kiadott műszaki igazolást, a tehergépjármű és pótkocsi CEMT-igazolásokkal együtt, valamint a CEMT-engedély mindkét oldalát le kell fénymásolni és a kapcsolódó fuvardokumentumokkal együtt egy évig megőrizni, hatósági kérésre bemutatni!

Közlekedési hatóságok elérhetősége



Nemzeti Adó- és Vámhivatal:
This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Innovációs és Technológiai Minisztérium Közúti Közlekedési Ellenőrző Főosztály:
This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

A Kormányhivatalok közlekedési hatóságainak elérhetőségei letölthetők innen »






© 2019 MKFE all rights reserved.
This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish.