Rugalmas, de a járványügyi szabályokat is figyelembe vevő határátlépési gyakorlatra tett javaslatot az MKFE és a NiT Hungary az ORFK felé. Az érdekképviseletek felhívták a figyelmet arra, hogy a jelenlegi gyakorlatban a piros vagy sárga besorolású országból személyforgalomban érkező – pl. nyaralás után visszatérő – tehergépkocsivezetők is 14 napos hatósági házi karanténba kényszerülnek, és ez idő alatt a munkájukat sem vehetik fel.
A 261/2011. korm. rendelet 4/A. §-a engedélyellenőrzési (CEMT- és bilaterális engedély) kötelezettséget támaszt a magyarországi fel- és lerakóhelyekkel szemben. Az alábbi leírások ennek teljesítéséhez nyújtanak segítséget, az engedélykötelezettség-kereső használatával pedig konkrét fuvarfeladatra vonatkozóan szerezhet információt arról, hogy a magyarországi le- vagy felrakodásra érkező külföldi fuvarozónak milyen engedéllyel kell rendelkeznie, továbbá, hogy a magyarországi fel- vagy lerakóhelynek a vizsgált fuvarfeladathoz kapcsolódóan kell-e kötelezően teljesítenie a jogszabályban meghatározott engedélyellenőrzést, -kezelést, -dokumentálást. Az engedélykötelezettség-kereső három adat – milyen honosságú jármű, honnan, hova szállít – kötelező kiválasztása után egyértelműen meghatározza, hogy milyen engedély(eke)t lehet az adott fuvarfeladatra felhasználni. Ahol több lehetőség kínálkozik – mert használható CEMT-engedély és bilaterális engedély is –, ott mindkettő elfogadható, ezek közül az egyiket mindenképpen be kell mutatnia a külföldi fuvarozónak a rakodás helyszínén. Ahol csak az egyik vagy csak a másik engedély használható, ott kizárólag a jelzett engedéllyel teljesíthető a fuvarfeladat. Amennyiben nem használható sem CEMT-engedély, sem bilaterális engedély, vagyis a fuvarfeladatot jogszerűen nem teljesítheti a fuvarozó, ott ezt a segédlet rövid magyarázattal indokolja. Mivel a tárgyalt jogszabályi kötelezettség a magyarországi rakodásokra vonatkozik, a kereső csak olyan a relációkat tartalmaz, amelyekben történik magyarországi rakodás (pl. Magyarország – Oroszország). Azokat a relációkat a táblázat nem tartalmazza, amelyekben a külföldi fuvarozó tranzitálás céljából halad keresztül Magyarországon (pl. Románia – Németország).
A folyamatos áruellátás érdekében a nehéz tehergépkocsik 2020. március 12. óta hétvégi korlátozás nélkül közlekedhettek a hazai utakon. Az intézkedés fenntartása a járvány terjedésének lassulásával, a védekezés második szakaszában már nem indokolt. A veszélyhelyzet megszűnése után, elegendő felkészülési időt biztosítva a június 27-i hétvégétől ismét a kamionstop általános szabályait kell alkalmazni.
Az ORFK-val történt előzetes egyeztetést követően örömmel tájékoztatjuk Tisztelt Tagjainkat, hogy a továbbiakban nincs szükség a személyforgalomban történő beléptetéskor az egyedi méltányossági kérelem benyújtására a külföldi állampolgárságú gépkocsivezetők esetében sem, ha tranzitálás a belépés célja. A munkáltatói igazolás dokumentuma lehet az EU által is ajánlott ANNEX 3 nyomtatvány, amelyet elegendő egyszer elkészíteni – céges aláírással ellátva – a gépkocsivezető részére.
A magyar közúti személy- és áruszállítók helyzetéről, a koronavírus-járvány vállalkozásokra gyakorolt hatásáról, az alágazat működésének jövőjéről egyeztetett 2020. június 10-én Ignácz József Péter, az MKFE elnöke Palkovics László innovációs és technológiai miniszterrel A tárcavezető elismerően szólt az Egyesület elmúlt hónapokban végzett munkájáról, amely komoly segítséget jelentett a fuvarozó vállalkozásoknak, és hasznos szakmai támogatást a hatóságoknak a logisztikai ágazat működésére vonatkozó járványügyi szabályok kialakításában. Palkovics László a tárgyalás végén leszögezte: a két legfontosabb feladat az ágazat újraindítása és a piaci pozíciók megőrzése érdekében a digitális alapokra helyezett engedélyellenőrzési rendszer mielőbbi bevezetése.
A gazdaságvédelmi intézkedések részeként újabb intézkedésekre tett javaslatot a Pénzügyminisztérium: az adminisztratív terhek mellett adóügyi könnyítéseket is tartalmaz a 2021-es költségvetési törvényjavaslat.
A Kormány a Magyar Közlöny 2020. 05. 25-i, 120. számában megjelent és 2020. 05. 26-tól hatályba lépett 232/2020. (V. 25.) Korm. rendelettel - kiegészítve egy (5)-dik bekezdéssel a 104/2020. (IV. 10.) Korm. rendeletet - egyértelművé tette a korábban kihirdetett alábbi veszélyhelyzeti munkajogi szabályoknak az utazó munkavállalókra történő alkalmazását annak rögzítésével, hogy az alábbi (1)–(4) bekezdésekben foglaltakat a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény (Kkt.) 18/C. § (2)–(3) bekezdéseiben foglalt rendelkezésektől eltérően a Kkt. 18/A. §-ának hatálya alá tartozó munkavállalók tekintetében is alkalmazni kell. Felhívjuk a figyelmet arra, hogy a rendelet szerint az MKFE Kollektív Szerződésének hatálya alá tartozó vállalkozások is jogosultak legfeljebb 24 havi munkaidőkeret elrendelésére a veszélyhelyzet fennállása alatt, annak visszavonását követően azonban ez a lehetőség megszűnik.