Tisztelt TIR Carnet felhasználó Fuvarozók!
Az alábbiakban továbbítjuk Önök felé az Eurázsiai Gazdasági Unió vámkódexének hatályba lépéséről szóló, az IRU-tól kapott tájékoztatást:
I. HÁTTÉR
Az Eurázsiai Gazdasági Unió vámkódexe („EáGU VK”) 2018. január 1-jén lépett hatályba, és felváltja a jelenlegi Vámuniós Vámkódexet („VU VK”), ami 2010 óta van érvényben.
Az új kódex a vámigazgatás legjobb nemzetközi gyakorlatán alapszik, beleértve a vámeljárások egyszerűsítéséről és összehangolásáról szóló egyezmény (módosított Kiotói Egyezmény), valamint a Kereskedelmi Világszervezet Bali Miniszteri Konferenciáján megkötött Kereskedelemkönnyítési Megállapodás rendelkezéseit.
Az Eurázsiai Gazdasági Unió létrehozása maga után vonta a Vámunió és a közös gazdasági terület jelenlegi szerződéses és jogi keretrendszerének törvénybe iktatását a vámszabályozást illetően. Ezek a nemzetközi megállapodások nem csak hogy törvénybe iktatásra kerültek az EáGU VK-ban, hanem aktualizálásuk is megtörtént a vonatkozó követelmények és a fennálló nemzetközi normák alapján.
Az EáGU VK 9 szakaszból, 61 fejezetből, 465 cikkelyből, 2 mellékletből áll, és több mint 1000 oldal terjedelmű.
A Kódex 297 referencia szabályt tartalmaz, amiket az Eurázsiai Gazdasági Bizottság („EGB”) hatáskörébe utal, melynek alapján az EGB 100-nál is több döntést fogad majd el. A Kódex hatályba lépésével párhuzamosan az EGB 27 döntésének kell életbe lépni, amit további 20 úgynevezett „második fázisos” döntés részletes kidolgozása követ.
II. TÁJÉKOZTATÁS A VÁMKÓDEX FŐBB VÁLTOZÁSAIRÓL
1. Az EáGU VK-ban történt alapvető változások, amik jelentősen megkülönböztetik azt a korábbi kódextől, a következők:
a) A vámhatóságok más kormányzati szervekkel és a külkereskedelmi tevékenység résztvevőivel („külker. résztvevők”) történő interakciója az üzenetek és dokumentumok elektronikus cseréjén alapul.
A dokumentumok és papíralapú adatok cseréjének lehetősége továbbra is fennáll, de csak elégtelen műszaki erőforrások esetén és a Kódex által leírt esetekben. Ilyen eset egyik példája lehet a TIR-igazolvány.
b) Az EáGU VK előnyben részesíti az elektronikus vámárunyilatkozati eljárást.
Papíralapú vámárunyilatkozat vámhatósághoz történő benyújtása a vámhatóság informatikai rendszerének működési hibája esetén, valamint a következő helyzetekben engedélyezett:
- Áruknak vámárutovábbítási eljárás alá vonásakor;
- Személyes használatra szánt áruk esetén;
- Nemzetközi postával küldött áruk esetén;
- Nemzetközi fuvarozást végző járművek esetén;
- Amikor fuvar- és kereskedelmi okmányokat használnak vámárunyilatkozatként.
c) Az új kódex lehetőséget biztosít arra, hogy a fuvarműveleteket és vámellenőrzéseket ne csak a vámtisztviselők hajthassák végre, hanem a vámhatósági informatikai rendszer is.
Lehetővé fogja tenni a vámárunyilatkozatok automatizált nyilvántartásba vételének alkalmazását és az áruk automatizált felszabadítását, valamint a vámellenőrzések automatikus, vámtisztviselők jelenléte nélküli végrehajtását.
d) Az árukra vonatkozó vámárunyilatkozat benyújtásakor az ilyen vámárunyilatkozat kitöltéséhez felhasznált egyetlen dokumentumot sem kell bemutatni a vámhatóságoknak. Ebben az esetben a vámárunyilatkozatban feltüntetett információkat alátámasztó dokumentumoknak a vámárunyilatkozatot tevőnél kell lenniük a vámárunyilatkozat benyújtásának idején, és azokat csak a vámhatóság kérésére, szükség esetén kell bemutatni.
e) A Vámkódex végrehajtása maga után vonja az „egyablakos” elv további bevezetését, bár a dokumentumban nem szerepel ilyen kifejezés.
f) A Kódex előírja a tagállami vámhatóságok határozatainak kölcsönös elismerését és azok egyenrangú jogi érvényét a teljes vámterületen belül.
2. Ezenfelül az előzetes szállítmány információval és a vámárutovábbítási eljárás végrehajtásával kapcsolatos változások is külön említést érdemelnek:
a) Előzetes szállítmány információ
Az EáGU VK az előzetes szállítmány információ megvalósításának általános megközelítését írja le, míg az előzetes szállítmány információ benyújtásának eljárása és annak nyilvántartásba vételi eljárása –például – az EGB külön döntései révén kerülnek majd jóváhagyásra.
A jogszabály az előzetes szállítmány információ fő alapelveit rögzíti:
- az információ egyszer kerül benyújtásra és többször kerül felhasználásra;
- az információt mind a vámhatóságok, mind más ellenőrző szervek felhasználják a határon.
Az EáGU VK 11. cikkelye értelmében, a benyújtás céljától függően, az előzetes szállítmány információ a következő kategóriákba sorolható:
- kötelező – kockázatfelmérés céljából nyújtandó be;
- átfogó – a vámműveletek végrehajtásának könnyítése és a vámellenőrzések hatékonyabbá tétele céljából nyújtandó be.
Az előzetes szállítmány információ átfogó része keretében benyújtandó információk körét az EGB vonatkozó döntése fogja meghatározni; annyi tudható, hogy ezeket – például – fuvarellenőrzések elvégzésére, áruk vámárutovábbítási eljárás alá vonásával és az áruknak vámraktárba, állatorvosi és növény-egészségügyi ellenőrzés vagy karantén alá helyezésével kapcsolatos vámműveletek végrehajtására stb. használják majd fel.
Az EáGU VK szerint az előzetes szállítmány információt be lehet nyújtani mind elektronikus adatként, mint elektronikus, digitális aláírással („e-aláírás”) ellátott elektronikus dokumentumként. A TIR-EPD-n keresztül benyújtott információ „elektronikusan benyújtott adatnak” minősül.
Ennélfogva, miután az EáGU VK hatályba lép, az előzetes szállítmány információ TIR-EPD-n keresztül történő benyújtásának eljárása változatlan marad.
b) A vámárutovábbítási eljárás végrehajtása
Általánosságban szólva, a vámárutovábbítási eljárás végrehajtása nem változott meg alapvetően, ha a VU VK-ban rögzítettel hasonlítjuk össze. Alább láthatók a legjelentősebb változások:
- Az eljárás lezárásához közúti fuvarozás esetében az okmányokat a kiszolgáltatási címre történő megérkezésétől számított 3 órán belül be kell nyújtani a vámhatósághoz (a VU VK szerint 1 óra).
- Az áruk vámraktárba helyezésére vagy vámárutovábbítás utáni vámeljárás alá vonására nyitva álló határidő közúti fuvarozás esetén a benyújtott okmányok rendeltetési hely szerinti vámhatóság általi nyilvántartásba vételét követő 8 óra (a VU VK szerint 3 óra).
- Az EáGU VK 146. cikkely 4. bek. 7. pontja fenntartja a VU VK 217. cikkely 2. bek. 3. pont rendelkezését, mely szerint a vámhatóságok nem követelnek meg biztosítékot a vámok és adók/illetékek megfizetésére, ha az áruk fuvarozása a Vámunió tagállamainak nemzetközi megállapodásai és (vagy) a tagállamok harmadik féllel kötött nemzetközi megállapodásai szerint történik.
- Megváltozott a vámok és adók/illetékek megfizetésére vonatkozó biztosítéki igazolások („biztosítéki igazolás”) alkalmazásával kapcsolatos megközelítés. Konkrétan:
- előnyben részesítik a biztosítéki igazolás elektronikus okmány formájában történő kitöltését;
- egy nemzetközi szerződés (az EáGU tagállamai közötti Megállapodás) fogja rögzíteni a nyújtott biztosíték összegét meghaladó összegre vonatkozó igazolások kitöltésének feltételeit;
- lehetőség van egyetlen igazolással igazolni több árutovábbítási vámárunyilatkozat keretében fuvarozott árukra vonatkozó vámok és adók/illetékek megfizetésének biztosítékát.
- Szabályozásra került a multimodális fuvarokra vonatkozó megközelítés, pl. a 62. cikkely 3. bek. szerint a vámok és adók/illetékek megfizetésére a kifizető által adott biztosítékot nyújthatja szállítmányozó, és a 83. cikkely 1. bek. szerint vámárutovábbítás bejelentésekor szállítmányozó is eljárhat vámárunyilatkozatot tevőként. Az IRU figyelemmel fogja kísérni a fentnevezett cikkelyek és az intermodális fuvarokhoz kapcsolódó egyéb szabályozó dokumentumok gyakorlati végrehajtását, és annak megfelelően folyamatosan tájékoztatja a tagokat.
- Fontos, hogy az EáGU VK megteremti a lehetőségét annak, hogy ideiglenesen behozott nemzetközi fuvarjárműveket („NFJ”) használjanak belső fuvarozásra.
- Ellentétben a VU VK 344. cikkelyével, ami kifejezetten tiltja NFJ használatát a Vámunió vámterületén induló és végződő árufuvarozás céljára, az EáGU VK 275. cikkely 7. bek. konkrétan rögzít olyan eseteket, amikor az ilyen fuvarozás megengedett:
- ilyen fuvarozás megengedett a tagállamok és harmadik fél közötti közúti fuvarozási nemzetközi megállapodások szerint;
- ilyen fuvarozás végezhető a Közlekedési Miniszterek Európai Konferenciája multilaterális kvótái alapján, ha azon tagállamok, melyek területén az ilyen fuvarozás kezdődik és végződik, részesei a fentnevezett Konferenciának.
III. ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK
Az EáGU VK elemzése azt mutatja, hogy formailag a dokumentum tartalmazza a TIR-eljárásnak az Eurázsiai Gazdasági Unióban történő zavartalan végrehajtásához szükséges jogi keretrendszert. Nevezetesen:
- nincs szükség biztosíték nyújtására a vámok és adók/illetékek megfizetését illetően vámárutovábbítás esetén, ha az a tagállamok és harmadik fél közötti nemzetközi megállapodásokban van rögzítve;
- papíralapú vámárunyilatkozat is megengedett, amikor az árukat vámárutovábbítási eljárás alá vonják.
Ugyanakkor, az elektronikus vámárunyilatkozat és az informatikai technológiák fejlesztésének előnyben részesítése a vámszabályokban azt eredményezi, hogy a papíralapú vámárunyilatkozatok vámhatóságok, nevezetesen az Oroszországi Föderáció vámhatóságai általi használata különféle módokon akadályozva van.
Ennek eredményeként már most sok fuvarozó panaszkodik arra, hogy a vámtisztviselők jogellenes követelményeket támasztanak az árutovábbítás elektronikus bevallását illetően. Elsősorban ez a helyzet az Eurázsiai Unió nyugati és északnyugati régióinál lévő vámhatárok határátkelőin.
Az EáGU VK 2018. január 1-jén történő hatályba lépését követően várható, hogy a vámhatóságok részéről nőni fog a nyomás az árutovábbítások papíralapú vámárunyilatkozatainak elhagyására vonatkozóan.
Mivel az ilyen követelmények ellentétesek a törvénnyel, és mindenféle hivatalos jogalapot nélkülöznek, az IRU felszólítja a fuvarozókat, hogy álljanak ki jogaik mellett, és azok megsértése esetén hívják az IRU forródrótját a +41 22 918 20 58 vagy +41 79 742 62 41 számon, hogy valós idejű segítséget kapjanak, illetve küldjék el az ilyen esetekre vonatkozó információkat a Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. címre. Ezen információk tartalmazzák a határátkelőhelyre vonatkozó adatokat, a TIR-igazolvány másolatát az utolsó lappal, az elektronikus árutovábbítási vámárunyilatkozat másolatát (ha kitöltésre került), az elvégzett vámvizsgálatra vonatkozó információkat, valamint bármely más olyan információt, ami segíthet a helyzet tisztázásában.