Általános tájékoztató a digitális tachográfokról

2019. június 01. szombat, 13:49

 

A digitális tachográf olyan menetíró készülék, mely a korábbi, korongos tachográf technikai megújulásaként elektronikus úton chipkártyára rögzíti az autóbuszok és tehergépjárművek vezetőinek munkaidejét, a vezetési és pihenőidőket.


Magyarországon az első ízben forgalomba helyezett járműveket 2006. május 1. óta már kizárólag digitális tachográffal lehet üzembe állítani. Mintegy 13 évvel ezelőtt, 2006-07-től kezdődően a digitális tachográffal működő járművek tehát fokozatosan elkezdték kiszorítani az analóg úton működő, korongos társaikat. A digitális tachográffal forgalomba helyezett járművek vezetéséhez digitális tachográf-kártyára van szükség, mely a járművezető személyéhez és adataihoz kötődő, hatóság által kiállított plasztikkártya. A digitális tachográf-kártyák kiadását (a közlekedési hatóság feladatköreit átvéve) immáron a kormányablakok intézik.


Rendkívüli és fontos tájékoztatás mindazoknak, akiknek 2019. június 15-ét követő 3 hónapon belül lejár kártyájának érvényessége »


Az Európai Unió rendeletben határozott a digitális tachográfok bevezetéséről (a Tanács 1998. szeptember 24-i 2135/98/EK rendelete). Erre főként azért volt szükség, mert a régi, korongos menetíró készülékeket rendkívül egyszerűen lehetett manipulálni, gyakori volt az ezzel kapcsolatos visszaélés, mely sok túlvezetéses-elalvásos balesetet okozott, és ugyanakkor magában rejtette a szabálytalan munkaügyi foglalkoztatás lehetőségét is.


A digitális tachográf bevezetéséhez utat nyitott a 2000-es évek elején tapasztalható nagyívű technikai fejlődés, mely az élet minden területén forradalmasította a digitális adatrögzítést és adattárolást.


A digitális tachográf egyszerűsítette a vezetési és pihenőidők nyilvántartását, javította a közlekedésbiztonságot, és hozzájárult a tisztességes és egyenlő piaci versenyfeltételek érvényesítéséhez.


A digitális tachográfok kötelező alkalmazása a 3,5 tonna feletti megengedett legnagyobb össztömegű tehergépjárművekre, valamint a 9 főnél több ülőhellyel rendelkező személyszállító járművekre terjed ki. (A kivételeket a 3820/85/EGK tanácsi rendelet 4. cikke részletezi.)


A gépjárművezetőknek és fuvarszervezőiknek a vezetési és pihenőidők ütemezésénél az Európai Unió területén a 561/2006/EK rendeletet, más országokban (Ukrajna, Oroszország stb.) az AETR rendelkezéseit kell figyelembe venniük.


A busz- és tehergépjármű-üzembentartó vállalkozások ma már országszerte találhatnak a székhelyükhöz vagy telephelyükhöz közel eső szervizállomást, mely digitális tachográfok aktiválását, illesztését, beszerelését, javítását illetve az adatok letöltését végzi.


A digitális tachográf elektronikus úton rögzíti a gépjárművezető vezetéssel, pihenéssel és egyéb munkavégzéssel eltöltött idejét. Ezeket az adatokat mind a fedélzeti egység, mind pedig a chipkártya tartalmazza; az előbbi kb. 365 nap adatainak tárolására képes, az utóbbi pedig kb. 28 nap adatait tudja tárolni. A kártyán található adatokat rendszeres időközönként (kb. 3 hetente) letölteni, illetve minden egyéb indokolt esetben javasolt a letöltés az adatvesztés elkerülése érdekében.


A fedélzeti egység az adatokat rögzítő készülék, azaz maga a digitális tachográf. Nem tartalmazza a jeladó egységet és egyéb összekötő kábeleket sem.


Ennek kezelése könnyedén elsajátítható, és számos, a gépkocsivezető munkáját megkönnyítő funkcióval rendelkezik (pl. tevékenységek automatikus rögzítése, gépkocsivezető figyelmeztetése a pihenőidő közeledtére, tevékenységek nyomtatása, stb.).



A digitális tachográf fedélzeti egységének elemei:


A digitális tachográf fedélzeti egységének bemenő és kimenő információs csatlakozásai:

Az adatok kiértékelése:

Nem kötelező, ám rendkívül hasznos és célszerű, ha a gépkocsivezető munkaadója külön erre a célra gyártott kiértékelő készüléket használ a gépkocsivezetők vezetési és pihenőidőinek vizsgálatához. A piacon 50 és 80 ezer forint között mozog azon kézi eszközök beszerzési ára, melyek a tachográf-kártyát elemezni tudják. Mit tud egy kártya-kiértékelő?

a) kiolvassa a sofőrkártya adatait
b) azonnal kiértékeli a gépkocsivezető tevékenységét (akár hónapokra visszamenőleg)
c) színes naptáron megjeleníti a vezetési és pihenőidőket, valamint egyéb tevékenységeket
d) a vezetési és pihenőidőket összeveti a vonatkozó jogszabállyal, és kilistázza az esetleges szabálysértéseket


Digitális tachográf kártyák:

A digitális tachográf készülék erre a célra alkalmas tachográf-kártyával működik. A járművezetői kártyák mellett a jármű üzembentartója vagy tulajdonosa igényelhet üzembentartói kártyát, a szakszervizeknek pedig lehetőségük van (munkájuk végzéséhez) műhelykártyáért folyamodni. Ellenőrző kártyát csak a hatóság alkalmazottainak állítanak ki.


A digitális tachográf kártyák mindegyike chipkártya, azonban a rajtuk feltüntetett adatok és a kártyák színei különböznek. Tachográf kártya kiadása a lakóhely (székhely) szerint illetékes kártyakibocsátó hatóságnál – a megyei, fővárosi kormányhivatal közlekedési felügyelőségénél – kérelmezhető. A járművezetői kártya elkészítési ideje rendszerint 15 nap, ennek díja 7.700 forint. A kártya érvényessége általában 5 év. Fontos tudni, hogy ha valaki felváltva vezet analóg és digitális tachográfos járművet, akkor 29 napra visszamenőleg a korongokat is magánál kell tartania.

2006. május 1-jétől digitális tachográffal felszerelt, a rendelet hatálya alá tartozó járművet egy gépjárművezető csak akkor vezethet, ha digitális tachográf kártyája van. A kártya nélküli vezetést minden országban komoly bírsággal sújtják.


DIGITÁLIS TACHOGRÁF-KÁRTYA IGÉNYLÉSE »