Ma Cecília napja van.

Veszélyben a gépjárművezető — védekezés hőség ellen

Küldje tovább gépkocsivezetőjének, fuvarszervezőjének!

A hőség idején érdemes szót ejteni az ilyenkor fellépő veszélyekről. Évekkel ezelőtt tragikus dolog történt: egyesületünk egyik kamionos tagvállalkozásának gépkocsivezetője hőguta következtében rosszul lett, majd kórházba szállítás után életét vesztetette. Vajon hogyan védekezhetnek a sofőrök a kánikulában? Mit tehetnek értük a fuvarszervezők? Ezekhez próbálunk néhány hasznos, gyakorlati tanácsot adni az alábbiakban.


A legnagyobb veszélynek azok a gépkocsivezetők vannak kitéve, akiknek munkájához a szabadban végzett rakodási művelet is hozzátartozik, valamint azok, akiknek sokat kell vesztegelniük egyhelyben. Különösen kellemetlen ilyenkor a mezőgazdasági betakarítást, valamint a közmű- és útépítést kiszolgáló járművek vezetőinek helyzete; különösen, ha a fülkében nincs tartósan működtethető légkondicionálás (állóklíma). Egy sötét színű tehergépkocsi fülkéjének külső borítása a forróságban akár 70 C fokra is felmelegedhet. Közlekedésbiztonsági szempontból is fontos, hogy a lehetőségekhez képest munkahelyi vezetőjük óvja a gépkocsivezetőket, hiszen a hőségtől elcsigázott állapotban elinduló alkalmazottaknak a volánnál ülve többszörösére nyúlhat a reakcióidejük, de a vezető akár bódult állapotba is kerülhet menet közben. A hőguta súlyosabb esetben a keringés teljes összeomlásához vezethet. A hosszú, nemzetközi úton lévő gépjárművezetőknek a fuvarszervezők azzal kedvezhetnek, ha hőség idején olyan parkolóhelyet ajánlanak nekik, ahol van zuhanyozási lehetőség (parkolókereső lent!).


Az élőállat-szállító járműveknek gyakrabban kell megállniuk itatni, a romlandó élelmiszerekkel úton lévő gépkocsivezetőknek pedig tanácsos odafigyelniük a hűtőrendszer és a thermográf hibátlan működésére. Hasznos tudnivaló, hogy az üzemanyag-norma számításánál a vonatkozó normarendelet szerint légkondicionáló berendezéssel felszerelt jármű május 1. és szeptember 1. közötti üzemeltetési időszakában 5 % korrekciós tényező (szorzó) alkalmazható.

Elromlott a raktérhűtésem! Most mit tegyek? »

A hőguta jelei:
     1. a verejtékezés, izzadás megszűnik
     2. nagyon magas testhőmérséklet (39...41 C)
     3. kivörösödött arc
     4. forró, száraz bőr
     5. szapora szívverés
     6. bódultság, kábultság, hányinger vagy eszméletvesztés


A hőguta kezelése:
     1. Keressünk a betegnek hűvös, árnyékos helyet!
     2. Távolítsuk el a külső ruháját!
     3. Helyezzük félig ülő testhelyzetbe!
     4. Hűtsük a testet vizes lepedővel/törölközővel!
     5. Azonnal értesítsük a mentőket!


Mit tehet hőség idején, hogy megelőzze a bajt?
     1. Sok folyadékbevitel (napi 2,5 – 3 liter). Elsősorban víz, tea és gyümölcslé
     2. Mellőzze a kávét, a cukros és szénsavas italokat, hiszen ezek csak fokozzák az izzadást, és vízhajtó hatásuk is van
     3. Együnk több sós ételt, és kerüljük az erős, csípős fűszereket
     4. A gépkocsi belső terét szellőztesse ki indulás előtt, ha a jármű napon állt
     5. Ajánlott a könnyű, szellős és világos ruha
     6. Javasolt a fej és az arc védése baseball-sapkával
     7. Ajánlott a vizes törölközővel vagy a hűtőtáskában tárolt vizes flakonnal a csukló és a nyak hűtése
     8. A nagy hőségben ne töltse tele az üzemanyagtartályt, mert a gázolaj térfogata a magas hőmérsékleten tágul
     9. Ha a jármű motorja felhevült, ne parkoljon száraz aljnövényzetre
     10. Parkolás után sötétítsen be fényvisszaverő takarófóliával
     11. A légkondicionáló legfeljebb 8-10 C fokkal legyen hűvösebb, mint a kinti hőmérséklet
     12. A klímát ne irányítsa közvetlenül a testre, mert egészségkárosodást okozhat (megfázás, ízületi gyulladás)
     13. A hőség és a stressz miatt a szervezet megterhelődik, ezért ajánlott a hosszabb pihenő
     14. Hajtógázzal működő flakont vagy öngyújtót ne hagyjunk a gépkocsiban, mert tüzet okozhat


MIT KELL TUDNI A HŐSÉGRIADÓRÓL? A tehergépjárművek vezetőinek fontos tudnivaló, hogy Magyarországon a hőségriadó önmagában még nem jelenti automatikusan a kamionstop feloldását, mivel a közlekedési korlátozás feloldásáról csak a szakminiszter dönthet. Ha ez megtörténne, — a jogszabály szerint — a miniszternek tájékoztatnia kell az elektronikus médiumokat. Ha tehát a kamionstopot a nyár bármely hétvégéjén hőségriasztás miatt netán feloldják, azt általában a Kossuth Rádió óránkénti híradásaiból vagy bármely más, nagyobb hírcsatorna révén azonnal meg lehet tudni, de honlapunkon és hírlevelünkben mi is soron kívül tájékoztatást adunk.


Egyes országokban nem feloldják a kamionstopot, hanem épp ellenkezőleg: elrendelik. Döntésüket azzal indokolják: így védik a melegben felhevült útburkolatot, melyen hőség idején sokkal gyorsabban keletkezik nyomvályú. Azok az országok, melyek forróság idején (a nappali órákban) külön kamionstopot szoktak elrendelni: Belorusszia, Bulgária, Románia, Ukrajna, Macedónia és Lengyelország. Az éllőállat- és romlandó élelmiszer-szállítmányok általában mentesülnek ezalól. A hőség-stop elrendelését mindig a helyi hírműsorokban közlik.


ERDŐ- ÉS BOZÓTTÜZEK: EGYETLEN ELDOBOTT CSIKK IS VÉGZETES LEHET...! — A szárazságban teljesen kiszárad az aljnövényzet. Több országban, még az északi Norvégiában és Finnországban is arra figyelmeztetnek az illetékesek: igen nagy a tűzveszély a mezőgazdasági területeken. A tüzek oka gyakran egy-egy járműből kidobott csikk. Pihenőidejüket az út mentén töltő, dohányzó tehergépkocsi-vezetőknek azért is kell óvakodniuk az efféle mozdulattól, mert a földön landoló cigaretta közvetlenül a jármű mellett is tüzet okozhat, melynek akár a maga szerelvény is áldozatul eshet.


 P   EURÓPAI PARKOLÓK KERESÉSE INTERAKTÍV, TÉRKÉPES FELÜLETEN »

Balesetmentes utat, biztos hazatérést kíván az
 
Webhelyünkön sütiket használunk, melyek célja, hogy teljesebb körű szolgáltatást nyújtsunk látogatóink részére.