A 261/2011. korm. rendelet 4/A. §-a engedélyellenőrzési (CEMT- és bilaterális engedély) kötelezettséget támaszt a magyarországi fel- és lerakóhelyekkel szemben. Az alábbi leírások ennek teljesítéséhez nyújtanak segítséget, az engedélykötelezettség-kereső használatával pedig konkrét fuvarfeladatra vonatkozóan szerezhet információt arról, hogy a magyarországi le- vagy felrakodásra érkező külföldi fuvarozónak milyen engedéllyel kell rendelkeznie, továbbá, hogy a magyarországi fel- vagy lerakóhelynek a vizsgált fuvarfeladathoz kapcsolódóan kell-e kötelezően teljesítenie a jogszabályban meghatározott engedélyellenőrzést, -kezelést, -dokumentálást. Az engedélykötelezettség-kereső három adat – milyen honosságú jármű, honnan, hova szállít – kötelező kiválasztása után egyértelműen meghatározza, hogy milyen engedély(eke)t lehet az adott fuvarfeladatra felhasználni. Ahol több lehetőség kínálkozik – mert használható CEMT-engedély és bilaterális engedély is –, ott mindkettő elfogadható, ezek közül az egyiket mindenképpen be kell mutatnia a külföldi fuvarozónak a rakodás helyszínén. Ahol csak az egyik vagy csak a másik engedély használható, ott kizárólag a jelzett engedéllyel teljesíthető a fuvarfeladat. Amennyiben nem használható sem CEMT-engedély, sem bilaterális engedély, vagyis a fuvarfeladatot jogszerűen nem teljesítheti a fuvarozó, ott ezt a segédlet rövid magyarázattal indokolja. Mivel a tárgyalt jogszabályi kötelezettség a magyarországi rakodásokra vonatkozik, a kereső csak olyan a relációkat tartalmaz, amelyekben történik magyarországi rakodás (pl. Magyarország – Oroszország). Azokat a relációkat a táblázat nem tartalmazza, amelyekben a külföldi fuvarozó tranzitálás céljából halad keresztül Magyarországon (pl. Románia – Németország).
Engedélykötelezettség-kereső
Figyelem! Az Európai Unió átmeneti megállapodást kötött Ukrajnával és Moldáviával a közúti árufuvarozásról. A már aláírt megállapodások alapján a kétoldalú (fuvarozó honos országa és unió bármely tagállama között végzett fuvarfeladat), valamint a harmadik ország/EU-Ukrajna, harmadik ország/EU-Moldávia közötti fuvarfeladatok során végrehajtott tranzitműveletek is mentesülnek az engedélykötelezettség alól. Alkalmazása viszonossági alapon működik, azaz az uniós fuvarozóknak sem kell engedélyt használniuk Moldávia és Ukrajna területén a nevezett fuvarok teljesítésekor. Ez azt jelenti a gyakorlatban, hogy ukrán honosságú fuvarozóknak nem kell engedéllyel és Bireg regisztrációval rendelkezniük ukrán-magyar fuvarfeladatok esetén, ahogyan a moldáv fuvarozónak sem kell engedélyt használniuk és Bireg regisztrációt csinálniuk a moldáv-magyar fuvarfeladatoknál. Magyarországnak az Ukrajnával és Moldáviával érvényben lévő kétoldalú megállapodásai értelmében az ún. harmadik országos fuvarfeladatok továbbra is engedélykötelezettek, az uniós megállapodás erre a fuvartípusra mentességet nem biztosít! Ennek alapján például a német-magyar fuvarfeladatnál változatlanul közlekedési engedélyt (3. országos bilaterális vagy CEMT-engedélyt) kell tudnia mutatnia a moldáv és ukrán fuvarozónak, valamint ezzel párhuzamosan kötelezettségük a BiReg fuvarregisztráció megtétele. Ilyenkor a magyarországi fel- és lerakóknak szükséges a BiReg-ben a fuvarregisztrációt, megfelelő fuvarozási engedély meglétének ellenőrzését elvégeznie! EU–Ukrajna közötti megállapodás » meghosszabbítása 2024. június 30-ig » meghosszabbítása 2025. június 30-ig » EU–Moldávia közötti megállapodás » meghosszabbítása 2024. június 30-ig » meghosszabbítása 2025. december 31-ig » |
Az Innovációs és Technológiai Minisztérium hivatalos tájékoztatói a BiReg rendszerről
Árufuvarozási engedélykötelezettség BIREG » (2021.02.23)
Bejelentési adatlap a magyarországi fel- és lerakóhelyek részére» (2021. 03. 08.) Ha szabálytalanságot észlel!
Tájékoztató az Előzetes Elektronikus Engedélyregisztrációs Rendszer (BiReg) bevezetéséről» (2021.01.28)
Tájékoztató a BiReg rendszer indulásáról» (2021.01.28)
Letölthető segédletek:
Letöltéshez kattintson a képre! |
Letöltéshez kattintson a képre! |
Letöltéshez kattintson a képre! |
Papír alapon is szeretné az engedélyellenőrzési segédletet?
Kérjük, írjon a Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. e-mai címre, és díjmentesen eljuttatjuk Önnek a kért példányokat!
Engedélyellenőrzés
A FEL- ÉS LERAKÓHELYEK ENGEDÉLYELLENŐRZÉSI KÖTELEZETTSÉGEI
FONTOS! Magyarország területén magyar fuvarozónak bilaterális engedélykötelezettsége nincs, ezért magyar fuvarozó magyarországi fel- vagy lerakodása esetén ezeknek az engedélyeknek a meglétét nem kell ellenőrizni!
Ha van bilaterális megállapodás Magyarország és a fuvarozó honossága szerinti ország között, akkor a kétoldalú egyezményben felsorolt egyes fuvarfeladatok engedélymentesen végezhetők. A CEMT-egyezmény (amennyiben CEMT-tagország fuvarozójáról és CEMT-tagországok közötti szállításról van szó) szintén tartalmazhat olyan kivételt, amikor nem szükséges engedélyt használni. Az engedélyek ellenőrzése során ezeket a mentességeket figyelembe kell venni, de általános érvényű az, hogy a 3,5 tonna alatti járművek engedélymentesek.
Az engedélykötelezettség- és mentességekre vonatkozó hivatalos ITM táblázat ITT» érhető el. Az ennek alapján készült MKFE engedélykötelezettség kereső gyors segítséget nyújthat abban, hogy megállapítsuk:
- a fuvarfeladat során milyen engedély(eke)t mutathat be (a fuvarfeladat jellegétől függetlenül) a külföldi fuvarozó;
- van-e kötelező engedélyellenőrzési és dokumentálási feladata a magyarországi feladóknak és címzetteknek.
1 A CEMT engedélyt vagy a bilaterális engedélyt és a fuvarregisztráció elvégzéséről szóló, a BIREG rendszer által korábban megküldött visszaigazolást a díj ellenében nemzetközi közúti árutovábbítást végző gazdálkodó szervezet a magyarországi felrakás helyén a feladónak, magyarországi lerakás helyén a címzettnek is bemutatja.
2. Magyarországi felrakás helyén a feladó, magyarországi lerakás helyén a címzett is köteles vizsgálni a CEMT- vagy bilaterális engedély meglétét, időbeli hatályát és az adott árutovábbítási feladatnak való megfelelését.
3. Amennyiben a fuvarozó engedélye megfelel az adott fuvarfeladathoz, akkor következik a BiReg fuvarregisztráció meglétének ellenőrzése. Ehhez az első pontban leírtak alapján el kell kérni a járművezetőtől (vagy a jármű üzemeltetőjétől) a BiReg azonosító számot.
4. Magyarországi felrakás helyén a feladó, magyarországi lerakás helyén a címzett a BIREG rendszerben ellenőrzi a szállító által előzetesen feltöltött engedély meglétét, majd az adott járatregisztrációban rakodásként rögzíti a felrakás és a lerakás helyét, idejét, továbbá feltölti a regisztrált fuvarfeladathoz tartozó fuvarlevelet és egyéb dokumentumokat (engedélykezelés).
A jogszabály 2021. évi módosításának köszönhetően 2021. augusztus 12-től kezdve változás állt be az engedélyek ellenőrzése, kezelése tekintetében!» Magyarországi feladóknak és címzetteknek már nem kell sem a bilaterális engedélyen, sem a CEMT fuvarnaplóban rögzíteni a magyarországi rakodás helyét, idejét, valamint a jármű kilométeróra állását, továbbá az engedélyről, fuvarnaplóról sincs szükség fénymásolatot készíteniük. Minden adatmegadás, illetve dokumentum megőrzés (elektronikus formában) a BiReg rendszerben történik.
A BiReg-hez kapcsolódó feladatok
A magyarországi fel- és lerakóknak 2021. augusztus 12-től már a BiReg felületen, elektronikus formában kell elvégezni az ellenőrzést, adatrögzítést (https://bireg.gov.hu/bireg/#/account/login»). A jogszabály ettől az időponttól kezdődően nem írja elő kötelezettségként a dokumentumok (pl. fuvarozási engedélyek, CMR) fénymásolását, és papír alapon történő egy éves megőrzését.
Engedélyköteles fuvarművelet esetén a BiReg regisztráció kötelező, a regisztráció meglétét a BiReg azonosító bemutatásával tudja igazolni a fuvarozó, ezért a BiReg regisztrációt visszaigazoló e-mailt minden esetben el kell kérni (elektronikusan vagy papíron) a járművezetőtől, vagy közvetlenül a járművet üzembentartó vállalkozástól. Ezután le kell ellenőrizni, hogy a visszaigazolásban megadott engedélyszám megegyezik-e a helyszínen bemutatott papír alapú engedély sorszámával. A BiReg azonosító hiánya vagy eltérő engedély-sorszám jogosulatlan fuvarozást jelent, a fel- vagy lerakóhelynek ezt kötelezően jelentenie kell a hatóság felé, a felrakodást meg kell tagadni.
A BiReg regisztráció ellenőrzése az alábbiak szerint végezhető:
- kérje el a fuvarozótól a BiReg rendszerből számára érkezett visszaigazoló e-mailt elektronikus vagy papír formában, és ellenőrizze, hogy az abban megadott engedélyszám egyezik-e a helyszínen bemutatott papír alapú engedélyen feltüntetett sorszámmal;
- ellenőrizze le a visszaigazoló e-mailben található további adatokat is (forgalmi rendszám, környezetvédelmi besorolás, járat és viszonylat adatok);
A BiReg visszaigazolásban a regisztrációs azonosítón kívül ellenőrizhetők a fuvarozó által bevitt adatok (jármű és pótkocsi rendszáma, környezetvédelmi besorolás, fel- és lerakó ország, fuvarfeladathoz felhasznált engedély száma). (A regisztrációhoz egyedi QR kód is generálódik, aminek beolvasásával a BiReg azonosító jelenik meg, de ez önmagában kevés a további adatok ellenőrzéséhez, csak a regisztráció meglétét igazolja.)
2. A feladó jogosult és köteles az áru felrakását megtagadni, amennyiben az engedély hiánya, érvénytelensége, hiányossága vagy a fuvarregisztráció elmulasztása, hiányossága az áru felrakásánál derül ki.
- a fuvarozóval szemben 500 000 – 800 000 forint bírságot szabhat ki, valamint a bírság befizetéséig, a megfelelő engedély bemutatásáig a járművet visszatarthatja;
- a magyarországi fel- és lerakóhellyel szemben (engedélyenként) 300 000 forintig terjedő közigazgatási bírságot szabhat ki.
Bilaterális engedély
ÁLTALÁNOS TUDNIVALÓK A BILATERÁLIS ENGEDÉLYRŐL
A bilaterális engedélyek egy útra – oda-vissza – szólnak, több fuvarfeladat nem lehet végezni velük, illetve az üresen történő közlekedéskor is használni kell azokat. A fuvarfeladat jellegéből fakadóan három engedélytípust különböztetünk meg:
- LOCO engedély: két szerződött ország közötti fuvarozásra jogosít (pl. egy ukrán fuvarozó az Ukrajna és Magyarország közötti fuvaroknál használhatja);
- HARMADIK ORSZÁGOS engedély: a másik szerződött ország és egy harmadik ország közötti fuvarozásra használható (pl. egy lengyel fuvarozó Magyarország és Oroszország közötti fuvaroknál használhatja);
- TRANZIT engedély: a másik szerződött ország területén keresztüli áthaladásra használható (pl. egy török fuvarozó a Törökország és Németország közötti fuvaroknál használhatja a magyarországi tranzithoz).
Esetenként előfordulhat a fenti engedélytípusok összevonása is: ilyen a LOCO/TRANZIT engedély (pl. a Fehéroroszországgal kötött szerződés szerinti engedélyek). Ezeket az engedélyeket csak LOCO vagy csak TRANZIT fuvarozásra használhatja fel a belorusz fuvarozó.
(4.2., 4.3. rovatok áthúzva)
(csak a 4.3. rovat áthúzva)
(4.1., 4.2. rovatok áthúzva)
(Magyarországi rakodás ezzel az engedélytípussal nem végezhető!)
CEMT engedély
ÁLTALÁNOS TUDNIVALÓK A CEMT-ENGEDÉLYRŐL
A CEMT-engedélyeket az International Transport Forum (ITF) adja ki a (Közlekedési Miniszterek Európai Konferenciája által létrehozott) CEMT-egyezményhez csatlakozott tagországoknak. A CEMT-engedélyek olyan multilaterális engedélyek, amelyek feljogosítják a CEMT-tagországokban működő fuvarozó vállalkozásokat – bizonyos korlátozások mellett – arra, hogy nemzetközi közúti árufuvarozási tevékenységet folytassanak CEMT-tagországok között, és tranzitforgalomban áthaladjanak egy vagy több CEMT-tagország területén, valamely CEMT-tagországban nyilvántartásba vett járművel.
Albánia
|
Finnország
|
Luxemburg
|
Portugália
|
Ausztria
|
Franciaország
|
Macedónia
|
Románia
|
Azerbajdzsán
|
Görögország
|
Magyarország
|
Spanyolország
|
Belgium
|
Grúzia
|
Málta
|
Svájc
|
Belorusszia
|
Hollandia
|
Moldávia
|
Svédország
|
Bosznia-Hercegovina
|
Horvátország
|
Montenegró
|
Szerbia
|
Bulgária
|
Írország
|
Németország
|
Szlovákia
|
Csehország
|
Lengyelország
|
Norvégia
|
Szlovénia
|
Dánia
|
Lettország
|
Olaszország
|
Törökország
|
Egyesült Királyság
|
Liechtenstein
|
Oroszország
|
Ukrajna
|
Észtország
|
Litvánia
|
Örményország
|
A rövidtávra szóló engedélyek érvényessége 30 nap, színük sárga és rövidtávra érvényes engedély bélyegzéssel vannak ellátva.
CEMT-engedélyre pecsételt környezetvédelmi besorolás |
Tehergépjármű környezetvédelmi besorolása |
EURO IV | EURO IV, V, VI |
EURO V | EURO V, VI |
EURO VI | EURO VI |
A jármű környezetvédelmi besorolásának igazolására minden alkalommal szükséges a forgalmi engedéllyel együtt a tehergépkocsi kipufogógáz- és zaj emisszióra vonatkozó műszaki előírásoknak és biztonsági előírásoknak való megfeleléséről szóló igazolás bekérése és ellenőrzése a magyarországi fel- és lerakóhely által.
Ha például egy Unión kívüli ország fuvarozója Magyarországról kíván Németországba árut szállítani, és felrakáskor olyan CEMT-engedélyt mutat be, amelyen szerepel a piros színű, áthúzott „H” jelzés, akkor a járművet tilos megrakni. Ugyanez vonatkozik arra az esetre, amikor a fuvarfeladatban megjelölt célországra nem érvényes az adott CEMT-engedély.
Ellenőrzési protokoll bilaterális engedély esetén
MIT KELL TENNIE A MAGYARORSZÁGI FEL- VAGY LERAKÓNAK,
HA A KÜLFÖLDI FUVAROZÓ BILATERÁLIS ENGEDÉLYT MUTAT BE?
Az engedély részletes áttekintése előtt ellenőrizni kell azt, hogy az adott fuvarozó adott relációban - bilaterális engedély birtokában - jogosult-e a fuvarfeladatot elvégezni. A kérdés eldöntésében az engedélykötelezettség kereső nyújt segítséget. Amennyiben nem használható bilaterális engedély, vagy az ellenőrzés során kiderül, hogy a meglévő engedély nem megfelelő az adott fuvarfeladathoz, lerakodás esetén a címzett köteles értesíteni az illetékes hatóságot a szabálytalan engedélyfelhasználásról. Felrakodás esetén az érkező jármű megrakását meg kell tagadni.
1. Szerepel-e az engedélyen az Innovációs és Technológiai Minisztérium pecsétje? 2. Az engedélyt olyan honosságú gépjárműre mutatják-e be, amely ország az engedélyen szerepel? (1. rovat, valamint a jobb felső sarokban az országkód) 3. Az engedély érvényességi idejét a 3. rovat alapján kell ellenőrizni. 4. Az engedély típusa megfelel-e az adott fuvarfeladatnak? Azon típusfajták, amelyekre az engedély nem érvényes, át vannak húzva (4.1., 4.2., 4.3. rovatok). Az MKFE engedélykötelezettségi keresője megadja, hogy milyen típusú bilaterális engedély használható fel a fuvarfeladathoz. 5. Az 5. rovatban a (fuvarozó országa szerinti) kibocsátó hatósági szerv lebélyegezte-e az engedélyt, szerepel-e rajta a kibocsátás helye, dátuma és a kibocsátó hatósági szerv képviselőjének aláírása? 6. A 7. rovatban szereplő korlátozásoknak megfelel-e a fuvarozó? Leggyakoribb korlátozás a minimális környezetvédelmi besorolás előírása, amit a jármű forgalmi engedélye/nemzetközi időszakos vizsgálati bizonyítványa/CEMT-igazolása/COC bizonylat alapján lehet ellenőrizni. E rovat ellenőrzésekor a fenti dokumentumok valamelyikét (legalább egyet) el kell kérni a gépjárművezetőtől és ellenőrizni kell az előírás szerinti megfelelőséget. 7. Ki van-e töltve a 8. rovatban a fuvarozó cég neve és címe? 8. A gépjárművezető letépte-e az engedély aljáról a megfelelő letéphető szelvényt. Első út esetén az alsó szelvény, második út esetén mindkettő hiányzik. Azt, hogy hányadik útra használják, a hátoldalon szereplő adatokból lehet megállapítani. |
9. A 11. rovatba be van-e írva a gépjármű forgalmi rendszáma? Mindkét út esetén a gépjármű rendszámának meg kell egyeznie. 10. A 12. rovatban szerepelnie kell az aktuálisan vontatott pótkocsi rendszámának. Ha nincs vontatmány, azt áthúzással jelölni kell. A pótkocsi rendszáma változhat a két út között. 11. A 13. rovatban szerepelnie kell a felrakodás helyének (ország és település). Amennyiben több helyről történik a fuvarozás, minden felrakó helyet fel kell tüntetni helytakarékosan, vesszővel elválasztva vagy több sorban. 12. A 14. rovatban fel van-e tüntetve a Magyarországra történt belépés helye, ideje (dátum, idő) és a kilométeróra állása? Ha nem volt, áthúzással jelölni kell. 13. A 15. rovatban szerepelnie kell az áru lerakodási helyének (ország és település). Amennyiben több helyre történik a fuvarozás, minden lerakodó helyet fel kell tüntetni helytakarékosan, vesszővel elválasztva vagy több sorban. 14. A 16. rovatba be kell írni a magyarországi lerakóhelyet (település) és az áru átvevőjének bélyegzőjével kell ellátni. Amennyiben több helyre történik a fuvarozás, minden lerakó helyet fel kell tüntetni - helytakarékosan -, ezt figyelembe kell venni a kitöltéskor, pecsételéskor. 15. A 16.1. és 16.2. rovatokba be kell írni a gépjármű aktuális kilométeróra állását, valamint a lerakodás megkezdésének idejét (dátum, idő). 16. A 17. rovatba be kell írni a magyarországi felrakóhelyet (település) és az áru feladójának bélyegzőjével kell ellátni. Amennyiben több helyről történik a fuvarozás, minden felrakóhelyet fel kell tüntetni - helytakarékosan -, ezt figyelembe kell venni a kitöltéskor, pecsételéskor. 17. A 17.1. és 17.2. rovatokba be kell írni a gépjármű aktuális kilométeróra állását, valamint a lerakodás megkezdésének idejét (dátum, idő). |
Az 1-15. rovatok kitöltése már a fel-/lerakodás megkezdése előtt kötelező. Hiányosan vagy nem megfelelően kitöltött engedély esetén a fel-/lerakodást meg kell tagadni. A bilaterális engedély 16., 16.1, 16.2 rovatait a lerakóhely, 17., 17.1, 17.2 rovatait a felrakóhely tölti ki. Első út esetén a bal oldali oszlopot, második út esetén a jobb oldali oszlopot kell kitölteni, a 11-15. pontokkal összhangban! |
LOCO bilaterális engedély
Az első felhasználás határozza meg, hogy az ilyen típusú engedély LOCO vagy TRANZIT engedélynek minősül-e. Ha az első út tranzit volt, akkor a másodiknak is tranzitnak kell lennie. Ha az engedélyt első úton loco fuvarfeladatra használták, akkor a másodiknak is loco-nak kell lennie. Ha megbizonyosodtunk arról, hogy az engedély használható loco-ként, akkor az ellenőrzési, kitöltési és dokumentálási eljárás megegyezik az előzőekben írtakhoz.Amennyiben az derül ki, hogy első úton már tranzitként használták, akkor a második úton is csak tranzit fuvarműveletre használható az engedély, vagyis az engedély második útján Magyarországon a jármű nem jogosult áru rakodására.
TRANZIT bilaterális engedély esetén
Alapesetben a fel- vagy lerakóhelyek tranzitengedéllyel nem találkoznak, hiszen azok Magyarországon történő fel- vagy lerakodásra nem érvényesek. Ezért az engedély hátoldalán nem is szerepelnek a kitöltéshez szükséges 16–17. rovatok. Amennyiben a külföldi fuvarozó mégis ilyen bilaterális engedéllyel jelentkezik, a felrakodást meg kell tagadni, lerakodás esetén értesíteni kell a hatóságokat!
Ellenőrzési protokoll CEMT engedély esetén
MIT KELL TENNIE A MAGYARORSZÁGI FEL- VAGY LERAKÓNAK,
HA A KÜLFÖLDI FUVAROZÓ CEMT-ENGEDÉLYT MUTAT BE?
1. Az ITF weboldalán » ellenőrizni és egyeztetni kell a bemutatott engedély adatait. Az oldal adataiból az engedélyről megtudható: a kibocsátó ország, az érvényessége és típusa, az EURO besorolása, területi korlátozása (ha van), az érvényességi ideje és a kibocsátás dátuma, ha rendelkezésre áll (ezt nem minden ország adja közre), akkor a használatra jogosult fuvarozó vállalkozás megnevezése. 2. Az engedély felső részén a kibocsátó ország és a fuvarozó honosságával azonos ország megnevezés szerepeljen, mellette jobb oldalon a kibocsátó szerv megnevezése. Alatta az aktuális évszám, a megnevezéssel egyező országkód és engedély sorszámának kell szerepelnie. 3. A fuvarozó megnevezésére és címére szolgáló részek ki vannak-e töltve (ha az online felületen ez az adat látható, akkor megegyezik-e?), a fuvarozó honossága megegyezik-e az engedélyt kibocsátó országgal? 4. Ugyanaz a környezetvédelmi besorolást jelző pecsét van az engedélyen, mint ami az online felületen meg van adva? 5. Ha az online adatbázisban van területi korlátozás, akkor az engedély tartalmazza-e a szükséges pecséteket? 6. Az online felület adataival összevetve ellenőrizni kell az érvényesség kezdetének és lejártának dátumát (hónap betűvel is kiírva), valamint a kibocsátás dátumának egyezőségét. Az engedélynek a kibocsátás helyét is tartalmaznia kell. 7. Az engedély jobb alsó sarkában a kibocsátó ország szerinti hatóság lebélyegezte-e a dokumentumot, illetve szerepel-e rajta a kibocsátó szerv képviselőjének aláírása? |
8. Az igazolás jobb felső részében szerepelnie kell az igazolás sorszámának. 9. Az igazolás felső részén látható keretben a megfelelő helyre tett „X” jelzéssel van jelölve a jármű EURO környezetvédelmi és biztonsági besorolása. A jármű CEMT-engedélynek való megfelelését ennek alapján lehet ellenőrizni, és meggyőződni arról, hogy a jármű teljesíti a CEMT-engedély környezetvédelmi előírását. A CEMT-engedélyen lévő EURO besorolás alapján az alábbi EURO besorolású járművel lehet az engedélyt jogszerűen használni:
10. A következő keretes részen a jármű adatait (típus, gyártmány, alvázszám, motortípus motorszám) tartalmazza. Mivel ez az igazolás rendszámot nem tartalmaz, ezért a tehergépjármű CEMT-igazolását is be kell kérni, hogy az alvázszámok (VIN) egyeztetésével ellenőrizzük, az igazolás valóban a rakodásra érkezett tehergépjárműre lett kiadva. 11. Az igazolás elő és hátoldalán is jelölve kell lennie, hogy milyen zaj- és kipufogógáz-emissziós, valamint biztonsági követelményeknek felel meg a tehergépjármű. 12. Az igazolás alján szerepelnie kell: a kiállítás helye, dátuma és a kiállító szerv aláírása és bélyegzője. |
A pótkocsi CEMT-keretrendszernek való érvényes megfelelését a műszaki biztonsági előírásoknak való megfelelőségi igazolás alapján lehet ellenőrizni, ezért azt is el kell kérni a gépjárművezetőtől!
13. A keretes rész a pótkocsi adatait (típus, gyártmány, alvázszám) tartalmazza. Mivel ez az igazolás rendszámot nem tartalmaz, ezért a pótkocsira kiadott CEMT-igazolást is be kell kérni, hogy az alvázszámok (VIN) egyeztetésével ellenőrizzük, az igazolás valóban a rakodásra érkezett pótkocsira lett kiadva. 14. Az igazoláson szerepelnie kell, hogy milyen műszaki eszközökkel van felszerelve a pótkocsi. 15. Az igazolás alján szerepelnie kell: a kiállítás helye, dátuma és a kiállító szerv aláírása és bélyegzője. |
Közúti közlekedési szolgáltatás kizárólag érvényes műszaki engedély birtokában végezhető. Mind a tehergépjárműre, mind a pótkocsira kiadott közlekedésbiztonsági ellenőrzésére vonatkozó igazolást ezért el kell kérni a gépjárművezetőtől!
16. Az igazolás keretes része a jármű adatait (rendszáma, igazolás száma, jármű típusa, gyártmánya, alvázszáma, motor típusa és száma) tartalmazza. Pótkocsi esetén a motorra vonatkozó adatot nem. 17. Az igazoláson szerepelnie kell, hogy milyen műszaki vizsgálatoknak vetették alá a járművet, amely alapján az igazolást kiállították. 18. Az igazolás alján szerepelnie kell: a kiállítás helye, dátuma és a kiállító szerv aláírása és bélyegzője. Tartalmaznia kell továbbá a következő műszaki vizsgálat határidejét. 19. Az adatok meglétének ellenőrzése mellett, egyeztetni kell azokat az előző oldalakon lévő (zöld és sárga színű) műszaki igazolásokban feltüntetett adatokkal (alvázszám, jármű típusa és gyártmánya, tehergépjárműnél motorszám is). |
20. Ellenőrizni kell, hogy az országkódok megegyeznek-e a CEMT-engedélyre írt országkóddal? 21. Ellenőrizni kell, hogy a fuvarnapló száma ugyanaz-e, mint ami a CEMT-engedélyen szerepel? 22. Ellenőrizni kell, hogy a fuvarozóként megjelölt vállalkozás ugyanaz-e, mint aki a CEMT-engedélyen szerepel? 23. Ellenőrizni kell, a kiállító hatóság aláírásának és bélyegzőjének meglétét, amelyeknek meg kell egyezniük a CEMT-engedélyen feltüntetett aláírással és bélyegzővel. 24. A kiadásra vonatkozó adatok (hely, időpont) meglétének vizsgálata. |
Közlekedési hatóságok elérhetősége
Nemzeti Adó- és Vámhivatal:
Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
Innovációs és Technológiai Minisztérium Közúti Közlekedési Ellenőrző Főosztály:
Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
A Kormányhivatalok közlekedési hatóságainak elérhetőségei letölthetők innen »