Ma János napja van.

Német minimálbér – folytatjuk az ellenlobbit Brüsszelben

Az Egyesület tavaly tavaszi brüsszeli demonstrációja és a Juncker-levél után az MKFE az elmúlt hetekben újabb diplomáciai lépéseket tett a MiLoG-ellenes lobbija részeként.


Miután – az őszi találkozókon felhalmozott tagi tapasztalatokra építve – december elején levélben fordultunk az Európai Bizottság szárazföldi közlekedési igazgatójához, Eddy Liegeois január 18-án brüsszeli irodájában fogadta az MKFE főtitkárhelyettesét.

A mintegy egyórás megbeszélésen Csányi Gábor elmondta: növekvő aggodalommal töltenek el bennünket az Európai Unió egyes tagállamaiban már bevezetett vagy rövidesen bevezetésre kerülő protekcionista intézkedések, amelyek ellentétesek az uniós alapelvekkel. Ide sorolható a német minimálbér (MiLoG) is, amely az MKFE álláspontja szerint közvetett tagállami adóként értelmezhető, de más pontokon is szembemegy az uniós elvekkel. A hivatalos magyar állásponttal összhangban az MKFE számára is elfogadhatatlan a kiküldetési (posting) irányelv nemzetközi közúti fuvarozásra kiterjesztett alkalmazása.

Csányi Gábor a találkozón hangsúlyozta, hogy amint egyesületünk nyáron az uniós kötelezettségszegési eljárás megindítását üdvözölte, most annak haladéktalan folytatását, és az ügy Európai Bírósághoz történő eljuttatását sürgeti. Nem változott ugyanis semmi lényegében: a tavaly májusban Németországnak címzett „hivatalos felszólító levél” tartalma nem ismert, így arról is csak pletykákat lehet hallani, hogy milyen irányban keresné a bizottság a megegyezést a megszólított tagállammal.

A németek eközben érezhető nyomást gyakorolnak a magyar fuvarozókra az előírások betartatása terén. Egyelőre csupán figyelmeztetnek, ám indoklással nem támasztják alá, amikor szórványos hatósági megkereséseik nyomán azt állítják, hogy az érintett cég nem felelt meg a MiLoG előírásainak, és éles helyzetben ez – a német megfogalmazás szerint – sok tízezer eurós bírsággal lenne szankcionálható.

Az MKFE főtitkárhelyettese egyértelművé tette Eddy Liegeois számára, hogy a viták során elfogadhatatlan számunkra a sokszor hallható válasz: majd a német bíróságok – nyilván a bírságolásokat követő perek után – megadják a végső választ a vitatott kérdésekben. Egy konkrét bírság esetén ugyanis a jogi helyzet tisztázásáig akár csődbe is mehetnek azok a magyar vállalkozások, amelyeket az említett sok tízezer eurós szankcióval sújtják.

A brüsszeli diplomata válaszmondatai, és sorok közé rejtett üzenetei erősítették egyesületünk meglátását, miszerint számunkra hónapok óta úgy tűnik, hogy a németek egyrészt kiegészítő rendelkezések/értelmezések meghozatalával, másrészt brüsszeli háttér lobbitevékenységgel azon dolgoznak, hogy az eljárás semmiképpen ne jusson el az Európai Bíróságig, vagy akár már az ún. indokolt vélemény szakaszáig se.

Az MKFE képviselője a bizottsági álláspont felpuhulását, az eljárás végigvitelére való elkötelezettség gyengülését érzékelte. Mégpedig a „posting” irányelv miatt, amiről Brüsszelben egyre többen és egyre nyíltabban hangoztatják, hogy annak hatálya alól a közlekedési ágazat nincs kizárva.

(A nemzetközi gépkocsivezetők „kiküldött” munkavállalóként történő kezeléséről tavaly februárban írtunk.)

A hivatalos bizottsági mondatok meglehetősen semmitmondóak; a Bizottság fenntartja álláspontját, hogy a tisztességes szociális előírások és a tisztességes munka- és vállalkozói feltételek közötti egyensúly fenntartásához a MiLoG fuvarozási szektorra való alkalmazásának az EU jogával kompatibilisnek kell lennie, különös tekintettel az áruk és szolgáltatások szabad áramlására. A bejelentési és ellenőrzési követelményekkel kapcsolatos adminisztratív terhek jelentették a „hivatalos felszólító levél” kulcsfontosságú elemét. Amennyiben nem születik rövidesen megoldás a német hatóságokkal közösen, a Bizottság folytatni fogja az uniós eljárást. Csányi Gábor kérdésére, hogy mégis mikor kerülhet erre végre sor, „előbb vagy utóbb” – hangzott a sejtelmes hivatalnoki válasz.

Erősen feltételezhető, hogy a precedensként szolgáló német ügyet a szélesebb kontextusába helyezve, a kiküldetési kérdéskör általános közösségi rendezésével kívánja kezelni az EU – értékelte Csányi Gábor a közlekedési igazgatóval folytatott megbeszélést. – Küszöbön a közlekedési ágazatot is érintő foglalkoztatási mobilitási csomag bejelentése, melynek részeként tervezik a szociális és társadalombiztosítási koordinációról szóló dokumentum, valamint a kiküldött munkavállalókról szóló jogszabály felülvizsgálatát, bevezetve az „azonos munkáért azonos bért” talányos elvét, szándék szerint így elősegítve az EU-ban a munkaerő mobilitását.

 

xxx

 

Tisztelettel kérjük, hogy ha bírságolásról tudomást szereznek – történjék az MKFE-taggal vagy mással –, az esetet az érintettek az összes kapcsolódó bizonyítékával együtt haladéktalanul jelentsék a Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. címre eljuttatott e-mail üzenetben.

Emellett ugyancsak a munkánkat segíti, ha akár az ellenőrzési tapasztalataikról, akár veszteségeikről, fuvarpiaci lehetőségeikben elszenvedett hátrányaikról konkrétan tájékoztatják az MKFE-t. Kérjük, használják a fenti kontaktot!

MKFE kommunikáció

Webhelyünkön sütiket használunk, melyek célja, hogy teljesebb körű szolgáltatást nyújtsunk látogatóink részére.