Ma Katalin napja van.

Tegyen Ön is a szabad európai fuvarozásért! Lehetőségek uniós jogok sérelme esetén

Az Európai Unió fuvarozási piacán tapasztalható intézkedések ellen, a tagállami szintű, az áruk- és szolgáltatások szabad áramlását korlátozó szabályok visszaszorítása érdekében minden lehetséges eszközt fel kell használni ahhoz, hogy felhívjuk az Európai Unió és az Európai Bizottság figyelmét a fuvarozókat sújtó, és az EU alapelveivel szembemenő gyakorlatok terjedésére. Ennek érdekében az MKFE számos alkalommal lépett és lép fel, s tagjainkat is arra biztatjuk, hogy adjanak hangot aggályaiknak az EU megfelelő fórumain. Az alábbiakban a véleménynyilvánítás lehetőségeiről tájékozódhat.


Ahogy azt korábban már kértük, továbbra is fontos, hogy tagjaink egyénileg megfogalmazott, vagy az IDE KATTINTVA elérhető levelek valamelyikével személyesen is fejezzék ki tiltakozásukat a protekcionista intézkedésekkel szemben az Európai Bizottság közlekedésért illetve foglalkoztatásért felelős biztosainak.


Fontos, hogy az Egyesület illetve a magyar Kormány tiltakozása mellett minél több vállalkozás küldjön panaszleveleket a fuvarozási ágazatot sújtó, már elfogadott, így hatályban lévő tagállami szabályozások (kiküldetés, minimálbér) kapcsán, kifejtve, hogy az adott intézkedések miért aránytalanok, milyen túlzott adminisztrációs teherrel járnak, és milyen veszélyt jelentenek a vállalkozások működésére.

Ezt elősegítendő az MKFE „sablonlevelei” mellett a Miniszterelnökség Európai Uniós Ügyekért Felelős Államtitkársága közreműködésével, az Európai Bizottság hivatalos űrlapját felhasználva elkészült egy „panasz sablon” is, amelyet IDE KATTINTVA tölthet le.

A továbbiakban áttekintést olvashatnak arról, hogy milyen lehetőségei és milyen tennivalói vannak egy uniós állampolgárnak az uniós jog sérelme esetén.


Mi a teendő az uniós jog sérelme esetén?

Ha Ön az uniós tagállamok valamelyikének állampolgára, illetve ha a tagállamok valamelyikében él vagy működtet céget, az uniós jogszabályoknak köszönhetően Önt számos jog megilleti.

Az EU több olyan szolgálatot és webhelyet is működtet, amely tájékoztatással szolgál az Európai Unióról, illetve az Önt megillető uniós jogokról:

Ha Ön úgy ítéli meg, hogy valamelyik tagállam nemzeti hatóságai nem tartották, vagy nem tartják tiszteletben a jogait, legelőször a tagállami hatóságokhoz célszerű fordulnia az ügyben. Sokszor így lehet a leggyorsabban és a leghatékonyabban megoldást találni a helyzetre.

Tagállami szinten rendelkezésre álló jogorvoslati lehetőségek

Az uniós szerződések kimondják, hogy elsősorban a tagállami hatóságok és bíróságok felelősek az uniós jogszabályok alkalmazásáért.

Ennélfogva Önnek első körben tagállami szinten érdemes minden lehetséges úton (a közigazgatási szervek közreműködésével és/vagy peren kívüli vitarendezési mechanizmus révén) jogorvoslatot keresnie.

Az adott tagország közigazgatási rendszerének függvényében Ön adott esetben a nemzeti ombudsmanhoz, illetve a regionális ombudsmanhoz is fordulhat.

Arra is lehetősége van, hogy ügyét bíróságra vigye, peres úton keresve elégtételt az érintett tagállamban. Az európai igazságügyi portálon részletesen tájékozódhat a tagállami igazságszolgáltatási rendszerekkel és a bírósági eljárásokkal kapcsolatos tudnivalókról. Fontos tisztában lennie azzal, hogy ha a probléma megoldásához meg kell semmisíteni valamilyen tagállami szinten hozott döntést, arra csak a tagállami bíróságok jogosultak. Ha Ön kártérítésre tart igényt, tudnia kell, hogy csak a tagállami bíróságok kötelezhetik – indokolt esetben – a tagállami hatóságokat arra, hogy kártérítésben részesítsék azokat a személyeket, akik uniós jogaik sérelme folytán kárt szenvedtek.

Egyéb problémamegoldó eszközök

Ön az alábbi hálózatoktól is segítséget kérhet:

  • SOLVIT – A SOLVIT a tagállami igazgatási rendszerek által működtetett szolgálat, melynek munkatársai azoknak az egységes piacon jelentkező problémáknak a megoldásában segítik az uniós polgárokat és vállalkozásokat, melyekkel az érintettek egy másik tagállamban az európai uniós jogszabályokat helytelenül alkalmazó helyi hatóságok hibájából szembesülnek. Az uniós tagországok mindegyikében – sőt Norvégiában, Izlandon és Liechtensteinben is – működik SOLVIT-központ. Ha Ön a segítségüket kéri, az Ön országában és a másik érintett tagállamban található SOLVIT-központ munkatársai megpróbálnak megoldást találni a problémára. A SOLVIT közbenjárása gyorsabban eredményre vezethet, mint az, ha Ön hivatalos úton panaszt tesz az Európai Bizottságnál az ügyben. Ha a helyzetet nem sikerül rendezni, vagy ha Ön nem tartja elfogadhatónak a megoldási javaslatot, még mindig dönthet úgy, hogy keresetet indít a tagállami bíróságon, vagy hivatalos panaszt nyújt be az Európai Bizottságnak. Felhívjuk figyelmét, hogy a tagállami bíróságokon indítható peres eljárásokra vonatkozó határidőkkel akkor is számolnia kell, ha úgy dönt, hogy a SOLVIT segítségét kéri.

Panasz benyújtása a SOLVIT-hoz

  • Európai Fogyasztói Központok Hálózata – Az Európai Fogyasztói Központok Hálózata az egész Európai Unióban, sőt Norvégiában, Izlandon és Liechtensteinben is jelen van. A hálózatot alkotó központok egymással együttműködve keresnek megoldást azokra a jogvitákra, melyek más-más tagállambeli fogyasztók és kereskedők között támadnak.

Kapcsolatfelvétel az Európai Fogyasztói Központtal

  • FIN-Net – A FIN-Net hálózat a fogyasztók és a pénzügyi szolgáltatók közötti pénzügyi viták peren kívüli rendezését hivatott megkönnyíteni az Európai Uniót alkotó országokban, valamint Izlandon, Liechtensteinben és Norvégiában.

Panasz benyújtása a FIN-Nethez

 

Uniós szinten rendelkezésre álló lehetőségek

Noha az esetek többségében Ön könnyebben érvényt tud szerezni a jogainak abban az országban, ahol él, helyzetének megoldásához az Európai Uniótól is segítséget kaphat:

  • Az Európai Parlament Petíciós Bizottsága

Önt (az Európai Unió működéséről szóló szerződés 227. cikke értelmében) megilleti a jog, hogy petíciót nyújtson be az Európai Parlamenthez az uniós jogszabályok alkalmazásával kapcsolatos ügyekben. A petíciót postai úton vagy online, az Európai Parlament erre a célra létrehozott webhelyén küldheti be az intézménynek. Ha részletesen tájékozódni szeretne a témában, látogasson el az Európai Bizottság uniós polgársággal és szabad mozgással foglalkozó webhelyére.

  • Az Európai Bizottság

Ön minden olyan esetekben az Európai Bizottsághoz fordulhat, amikor úgy ítéli meg, hogy valamilyen tagállami intézkedés (törvényi, rendeleti vagy közigazgatási rendelkezés) meghozatala, vagy épp ellenkezőleg, valamilyen tagállami intézkedés meghozatalának elmulasztása ellentétes az uniós joggal.

Az Európai Bizottság csak azokkal a panaszokkal foglalkozhat, amelyek EU-tagállamban működő hatóságok uniós jogot sértő magatartásával, tevékenységével kapcsolatosak. Ha Ön magánszemélyek cselekedeteivel, illetve magánjogi szervek tevékenységével összefüggésben szeretne panaszt tenni olyan ügyben, melyben tagállami hatóság érintettségét nem tudja bizonyítani, akkor saját országában kell megpróbálnia megoldást találni a helyzetre (bíróság vagy más vitarendezési fórum segítségével). Az Európai Bizottság nem járhat el olyan ügyekben, melyek kizárólag magánszemélyeket, illetve magánjogi szerveket érintenek, állami hatóságokat nem.

Ha Ön nem rendelkezik európai uniós jogi szakismeretekkel, lehet, hogy nem egykönnyen tudja megállapítani, pontosan melyik uniós jogszabállyal ellentétes az Ön által kifogásolt eljárás, intézkedés. Ilyen esetben érdemes az Európa Önökért Tanácsadó Szolgálathoz fordulnia, melynek munkatársaitól – informális keretek között – gyorsan tanácsot kaphat a saját anyanyelvén.

  • Az európai ombudsman

Ha úgy véli, hogy az Európai Bizottság nem foglalkozott kielégítően az ügyével, Önnek (az Európai Unió működéséről szóló szerződés 24. és 228. cikke értelmében) joga van segítségért fordulni az európai ombudsmanhoz.

Panasz benyújtása az Európai Bizottsághoz

Önnek a szabványos panaszbejelentő űrlapon kell benyújtania panaszát. Az űrlapot a hivatalos uniós nyelvek bármelyikén kitöltheti. Kérjük, hogy az űrlap kitöltésekor részletekbe menően ismertesse, hogy:

  • Ön szerint a tagállami hatóságok eljárása miért sérti az uniós jogot, és pontosan melyik uniós jogszabállyal ellentétes;
  • az eddigiek folyamán milyen lépéseket tett annak érdekében, hogy jogorvoslatban részesüljön.

Hogyan kezeli az Európai Bizottság az Ön panaszát?

  • Az Európai Bizottság 15 munkanapon belül visszaigazolja Önnek a panasz beérkeztét.
  • A következő 12 hónap során a Bizottság megvizsgálja a panaszban foglaltakat, és mérlegeli, hogy hivatalos kötelezettségszegési eljárást kezdeményezzen-e az érintett tagállam ellen. Ha az Ön panaszában ismertetett probléma különösen összetett, vagy ha az Európai Bizottságnak további információkat kell bekérnie Öntől vagy másoktól, előfordulhat, hogy 12 hónapnál hosszabb időt vesz igénybe, míg az intézmény döntést hoz az ügyben. A Bizottság értesítést küld Önnek abban az esetben, ha a panasz kiértékeléséhez szükséges idő meghaladja a 12 hónapot. Ha a Bizottság megalapozottnak ítéli az Ön panaszát, és hivatalos kötelezettségszegési eljárás megindítását kezdeményezi az érintett tagállam ellen, döntéséről és az üggyel kapcsolatos további fejleményekről tájékoztatást küld Önnek.
  • Ha az Európai Bizottság arra a következtetésre jut, hogy az adott problémára hatékonyabban megoldást lehet találni peren kívüli vitarendezés révén, illetve az informális problémamegoldó szolgálatok közreműködésével, akkor javasolhatja, hogy az Ön ügyét irányítsák át az említett szolgálatok valamelyikéhez.
  • Ha a Bizottság azt állapítja meg, hogy az Ön panaszában ismertetett esetben nem sérült az uniós jog, az ügy lezárását megelőzően levélben tájékoztatja Önt döntéséről.
  • A folyamat során Ön bármikor további anyagokat bocsáthat a panaszával kapcsolatban az Európai Bizottság rendelkezésére, és kérheti, hogy személyesen találkozhasson a Bizottság képviselőivel.

További információk azzal kapcsolatban, hogyan tart kapcsolatot az Európai Bizottság a panaszosokkal: A Bizottság közleménye az uniós jog alkalmazása tárgyában a panaszosokkal való kapcsolattartás korszerűsítéséről.


Ön kétféleképpen nyújthatja be a panaszát:

  • az interneten: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
  • postai úton:

European Commission (Európai Bizottság)
Secretary-General (Főtitkár)
B–1049 Bruxelles/Brussel
BELGIUM

vagy

az Európai Bizottság tagállami képviseletének címére

vagy

a következő faxszámra: 3222964335

A panaszbejelentések fontos információkkal segítik az esetleges jogsértések felderítését. A Bizottság azonban nem köteles hivatalos kötelezettségszegési eljárást indítani azoknak a panaszoknak a kapcsán, amelyek jogsértésre derítenek fényt (az intézmény mérlegelési jogkörrel rendelkezik azt illetően, hogy kezdeményezi-e kötelezettségszegési eljárás megindítását, és ha igen, mikor). Ha viszont a Bizottság eljárást indít valamelyik tagállam ellen, az ügyet az Európai Unió Bírósága elé viszi, és nyer, a kérdéses tagállamnak intézkedéseket kell hoznia a jogsértés megszüntetése érdekében. Ez nem jelenti egyúttal azt is, hogy a panaszt benyújtó személy automatikusan jogosult lesz kártérítésre. Ahhoz, hogy kártérítést ítélhessenek meg a részére, a panaszosnak az uniós eljárástól függetlenül a nemzeti bírósághoz kell fordulnia ügyével, az erre meghatározott időkereten belül.


Egy ügy, több panasz

Ha egy adott ügy kapcsán több panasz is beérkezik hozzá, elképzelhető, hogy a Bizottság a panaszokat azonos iktatási számmal veszi nyilvántartásba.

Az is előfordulhat, hogy a panaszok beérkeztét külön-külön nem nyugtázza, és az egyes panaszokat nem válaszolja meg levél formájában, hanem ehelyett értesítést tesz közzé az Európai Unió Hivatalos Lapjában, valamint az EUROPA portálon.

Több panasz beérkeztét nyugtázó átvételi elismervények

Azonos ügyben benyújtott panaszokról hozott határozatok

Webhelyünkön sütiket használunk, melyek célja, hogy teljesebb körű szolgáltatást nyújtsunk látogatóink részére.