Az MKFE és a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) többfordulós egyeztetései, valamint a 2017. július 20-i Ács-Vámosszabadi TSM-ponton és mérőállomáson végzett, az MKFE által kezdeményezett és megszervezett tesztmérések eredménye alapján, a tárca ma arról tájékoztatta Egyesületünket, hogy a szeptember 19-én aktiválni kívánt Nemzeti Tengelysúlymérő rendszerben begyűjtött adatok alapján 2017. december 31-ig nem fogják bírságolni, csupán figyelmeztetni a járművek üzembentartóit. |
Az NFM közlése szerint, a közigazgatási államtitkári értekezlet már július 13-án elfogadta a TSM-hez kapcsolódó jogszabálycsomagot, amely várhatóan augusztus 20-án jelenik meg a Magyar Közlönyben. A Közlekedési Törvény Nemzeti Tengelysúly Rendszerre vonatkozó módosításainak megfelelően a TSM-rendszer szeptember 19-étől válik élessé, azonban a fent említett jogszabálycsomag azt is tartalmazza, hogy 2017. december 31-éig az objektív felelősség elve alapján kiszabható bírságról csak figyelmeztető határozatot kapjon a TSM rendszerrel detektált túlsúllyal közlekedő jármű tulajdonosa. A figyelmeztetésen minden olyan adat szerepel majd, amely később a bírságolási dokumentumon is rajta lesz, de egyelőre csak arra hívja fel az üzembentartók figyelmet, hogy szeptember 19-étől változott a jogszabály, és amennyiben a bírságolási rendszer is élessé válik, a rendeletben meghatározott bírsággal sújtanák a jármű tulajdonosát.
Az átmeneti idő alatt csak az objektív felelősség elve alapján kiszabandó bírságok megfizetése alól mentesülnek a járműtulajdonosok, ami szintén szeptember 19-étől terjed ki a TSM-rendszerben detektált túlsúly, illetve a mérési eredmény befolyásolásának tilalmára.
Fontos szem előtt tartani, hogy az átmeneti időszakban is bármikor megállíthatják a járműveket az ellenőrök, ekkor nincs mentesség, hiszen a már eddig is alkalmazott jogszabályok szerint az ellenőröknek joguk van visszatartani a járművet a bírság megfizetéséig. A mentesség csak az objektív ágra vonatkozik!
A pontos bírságtételeket az augusztusban megjelenő rendelet határozza meg.
Az MKFE a mai Vámosszabadiban és Ács mellett végzett tartányos tesztmérések alapján újabb egyeztetéseket kezdeményez az NFM-el, mivel a dinamikus és statikus mérési eredmények között, illetve a TSM pontokon többször egymás után, de ugyanazzal a járművel végzett tesztmérések eredménye között is hibahatáron túli eltérések mutatkoztak. Az MKFE tartányos munkacsoportja által megszervezett tesztelések igazolni látszanak azokat az aggodalmainkat, amelyet már korábban megfogalmaztunk a tárca felé: úgy tűnik, hogy a TSM pontok mérési eredményeit befolyásolja a jármű rakománya, illetve a pillanatnyi menettulajdonságai. A fékező vagy gyorsító járművek tengelyterhelése eltér a normál menetben mért adatoktól, aminek következményeként a mért össztömeg adatok is hibásak lehetnek. Az MKFE ezeknek a hibáknak a lehetséges kiküszöbölésére keres megoldást a tárcával, és többek között ezért tartjuk fontosnak a bírságolások felfüggesztését addig, amíg minden lehetséges hibát kizárnak a rendszerből.
Dr. Homolya Róbert közlekedéspolitikáért felelős államtitkár a július 19-i MKFE Küldöttgyűlés vendégeként, mások mellett a TSM rendszer élesítésének feltételeiről is beszélt, kiemelve, hogy a tesztidőszakot a tárca is indokoltnak tartja, a felmerülő kérdésekről ezért további egyeztetést ajánlott fel Wáberer György elnök, miniszterelnöki megbízottnak és Somogyi Gábor főtitkárnak, amelyre már a következő hetekben sor kerülhet.
MKFE kommunikáció