A tengely-, illetve össztömeg méréssel kapcsolatban, illetve a bírságokkal, pótdíjakkal, eljárási díjakkal kapcsolatban számos kérdés érkezett az MKFE-hez. A kérdések egy része arra irányult, hogy a 2%, illetve 1%-os tolerancia ellenére miért kell(ett) „bírságot” fizetniük a vállalkozásoknak. Az alábbiakban összefoglaljuk a mérésekkel kapcsolatos tudnivalókat, illetve tisztázzuk a bírság, eljárási díj és pótdíj közötti különbségeket.
2017. szeptember 19-ével lépett hatályba a meghatározott össztömeget, tengelyterhelést, tengelycsoport-terhelést és méretet meghaladó járművek közlekedéséről szóló 36/2017 NFM rendelet. Ezzel párhuzamosan a Bírságrendeletből (156/2009. Korm rendelet) kikerült a korábbi 500 kg-os tolerancia, amely hátrányosan érinti a fuvarozókat. A rendelet szerint ugyanis már akár 1 kg-os túlsúly esetén közigazgatási bírságot szabott ki az eljáró hatóság. Az MKFE már e tolerancia eltörlése előtt felhívta a jogalkotó figyelmét a meglehetősen rugalmatlan szabályozás gyakorlati veszélyeire, amely a hatályba lépését követően a gyakorlatban igazolódott.
Az NFM és az MKFE közötti folyamatos egyeztetéseken újfent hangot adtunk aggályainknak, amelynek hatására a jogalkotó belátta a tolerancia szükségességét és azt 2018. január 1-től ismételten alkalmazza az alábbiak szerint.
Toleranciával érintettek köre:
Kizárólag az öt- vagy ennél több tengelyes járműszerelvények a 36/2017 rendeletben meghatározott 40 tonna össztömeg túllépése esetén alkalmazható. Tengely-, tengelycsoport terhelés túllépésre nem vonatkozik!
Tolerancia időbeli ütemezése:
- 2018. január 1. napjától június 30. napjáig: azon elkövetett jogsértések esetén, amelyekben a túllépés mértéke nem haladja meg a 2%-ot
- 2018. július 1. napjától 2018. december 31. napjáig: azon elkövetett jogsértések esetén, melyekben a túllépés mértéke nem haladja meg az 1%-ot.
Tolerancia jogszabályi alapja, alkalmazási köre:
- 156/2009. (VII. 29.) Korm. rendelet 9. § (7) bekezdés
Ez a jogszabály vonatkozik a közúton végzett, megállításos mérések alapján kiszabott közigazgatási bírságokra.
- 410/2007. (XII. 29.) Korm. rendelet 5. § (7) bekezdés
Ez a jogszabály az objektív alapon kiszabható közigazgatási bírságokra vonatkozik, vagyis a tolerancia a TSM rendszer méréseire is alkalmazandó.
Mivel a fenti két jogszabály hatósági eljárásokkal összefüggő jogszabály, az ezekben megjelenő – a tagjaink számára is kedvező tolerancia – csakis a hatóság (mint például a közlekedési hatóság, NFM ellenőri csoportja, stb.) által kiszabható közigazgatási bírságokra vonatkozik!
Fontos kiemelni, hogy a Magyar Közút NZrt. nem közigazgatási hatóság, hatósági jogkörrel nem rendelkezik, ezért közigazgatási bírságot nem szabhat ki. Ebből következik, hogy amikor a Magyar Közút NZrt. túlsúlyt állapít meg, akkor nem közigazgatási bírságot szab ki, hanem megállapítja az eljárási díj és pótdíj összegét. Erre a díjra a fenti jogszabályokban hivatkozott százalékos tolerancia nem vonatkozik, ezért a Magyar Közút Nzrt. által meghatározott díjak – azaz nem bírságok, hanem pótdíj és eljárási díj – kiszabhatók minden esetben, azaz még akkor is, ha 2% alatti össztömeg túlsúlyt tárnak fel.
A Magyar Közút NZrt. eljárásáról
A járműszerelvény mérőállomásra való beterelését követően megtörténik a mérés. Amennyiben nem állapítanak meg túlsúlyt, akkor a jármű minden további nélkül folytathatja útját, viszont ha túlsúlyt tárnak fel, tehát a korrigált mért érték magasabb, mint a jogszabály általi megengedett maximális terhelés, akkor a Magyar Közút NZrt. helyszíni eljárást folytat le. Ezt az alábbi példával részletezzük.
(A példához felhasznált dokumentumokat egy tagtársunk biztosította számunkra, amelyet ezúton köszönünk neki!)
1. Tengely, tengelycsoport, vagy össztömeg túlsúly detektálása esetén a Magyar Közút NZrt. minden esetben kiállítja a jegyzőkönyvet, amelynek eljárási díja 10.000 forint - a túllépés mértékétől függetlenül. Ehhez adódik hozzá a pótdíj, amelynek mértékét a már megtett út hossza, valamint a túlsúly százalékos mértéke határozza meg. A túlsúly mértéke alapján megállapított kilométer díjakat a 36/2017. NFM rendelet 2. számú melléklete tartalmazza.
A 36/2017. NFM rendelet 2. számú melléklete INNEN letölthető.
A példában szereplő esetben a mérésig (túlsúllyal) megtett távolság 175 kilométer volt (Budapest – Lajta), a túlsúly mértéke (6,61%) alapján megállapított kilométer díj pedig 130 Ft/km. A kettő szorzata adja a pótdíj összegét tehát 22.750 forintot. Ez hozzáadódik a jegyzőkönyv kiállítására általánosan meghatározott 10.000 forinthoz, így adódik a 32.750 forint.
Az eljárás jegyzőkönyve INNEN letölthető.
Ezt követően a mérést végző ügyintéző felteszi a kérdést, hogy a feltárt túlsúlyt meg tudja-e szüntetni a jármű vezetője? Amennyiben igen, és ez az újramérést követően bebizonyosodik, akkor további helyszíni eljárási díj nincs, a jármű mehet tovább.
2. Amennyiben a feltárt tengely, tengelycsoport, vagy össztömeg túlsúlyt nem szünteti meg a sofőr, akkor a Magyar Közút NZrt. közútkezelői hozzájárulást ad ki a túlsúllyal végzett fuvarfeladat hátralevő, magyarországi szakaszára, amelynél újfent eljárási és pótdíjat szükséges fizetni. Az eljárási díj ebben az esetben már függ a túlsúly százalékos mértékétől, amelyet a 36/2017. NFM rendelet 1. melléklete szerint határoz meg a Magyar Közút NZrt.
A közútkezelői hozzájárulás dokumentációját INNEN töltheti le.
A példában szereplő esetben a hátralévő, magyarországi útszakasz 14 kilométer (Lajta – Hegyeshalom), a túlsúly mértéke alapján megállapított kilométerdíj továbbra is 130 Ft/km. A kettő szorzata adja a pótdíj összegét, amely jelen esetben 1.820 forint volt. Ez hozzáadódik a túlsúly mértéke alapján kiszabott eljárás díjhoz, amely a konkrét esetben 12.000 forint volt.
A közútkezelői hozzájárulás kiállítása során alkalmazott eljárási díjakat INNEN töltheti le.
A 36/2017 rendelet 24. §-ának értelmében az 1. pontban felvett jegyzőkönyvet a Magyar Közút NZrt. elküldi a közlekedési hatóság részére, aki lefolytatja a közigazgatási eljárást, majd annak lezárásaként küldött határozatban közigazgatási bírságot szab ki. Ebben az eljárásban már van szerepe a jelenleg 2%os, 2018. július 1-től 1%-os toleranciának, mert ezen értékek alatti, össztömeg túlsúly esetén a közigazgatási bírságot nem fogják kiszabni.
MKFE kommunikáció