Főként a fővárosi áruterítésben résztvevő vállalkozásoknak hasznos tudnivaló, hogy a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) és a BRFK 2020. október végén közös akciósorozatot indított a buszsávokban jogosulatlanul haladó vagy azokon szabálytalanul várakozó járművek kiszűrésére.
A budapesti úthálózathoz tartozó, mintegy 80 kilométeres buszsávra kiterjedő ellenőrzési kampányt a BKK kérte a rendőrségtől, mert a buszsávot szabálytalanul használó járművezetők akadályozzák menetrend szerinti tömegközlekedési eszközöket, és ezzel sokszor indokolatlan fékezésre, sávváltásra kényszerítik a buszvezetőket.
A rendőrség arra figyelmezteti a járművezetőket, hogy a buszsáv-akciót a hatóság továbbra is folyamatosan végzi.
Az ellenőrzéseket az egyenruhások többnyire videokamerával felszerelt, jelöletlen (civil) autókkal hajtják végre. A megbírságoltak között nagy számban vannak olyanok, akik 3,5 tonnás ill. 7,5 tonnás tehergépjárművel áruterítés közben — parkoló híján — csak a buszsávon vagy arra rálógva tudnak félreállni, és működtetett vészvillogóval éppen kirakodást végeznek.
Bár köztudomású, hogy Budapest évek óta parkolóhely-krízissel küzd, a kellemetlen helyzetek és a bírságolások mégis megelőzhetők, ha a szállító- vagy fuvarozó vállalkozások fuvarszervezői, diszpécserei kérik az üzlettulajdonosokat, hogy egy-egy várt tehergépjárműnek — még annak megérkezése előtt — biztosítsanak közeli, szabad várakozóhelyet.
A téma kapcsán májusban számoltunk be arról, hogy Budapest Főpolgármesteri Hivatala egy olyan új projekten dolgozik, mely átláthatóvá tenné a fővároson belül mozgó vagy oda árut szállító tehergépjárművek mozgását, a rakodási területek kihasználtságát és a szállító-fuvarozó vállalkozások igényeit. A „LIFE IP HungAIRy” névre keresztelt projekt célja egy lekérdezhető adatbázis és online foglaltságjelző térkép, mely nemcsak a szállítás ütemezését teszi könnyebbé, hanem Budapest környezeti terhelését is csökkentené. A szoftver a tervezési szakaszban van.