Ma Emma napja van.

Szabadság, táppénz, egyéb idő adatainak visszaírása digitális tachográfba

Egy tetemes fuvarozói bírság kapcsán került terítékre a szakmai kérdés: a járművezetőnek hogyan kell helyesen rögzítenie a digitális tachográfban a rendes szabadsággal, betegszabadsággal töltött idejét? Mikor, hogyan és mit kell „visszaírni” a tachográfkészülékbe?


A 2010-es években a digitális tachográffal felszerelt busz- és tehergépjármű-vezetőknek még csupán a vezetési idők között eltelt szüneteket, valamint a napi és heti pihenőidőket kellett utólag rögzíteniük (visszaírni) a készülékbe a munka ismételt megkezdésekor. Az éves és betegszabadságokat úgynevezett tevékenységigazoló lapon kellett vezetni, melynek kötelezettségét az EU — és így Magyarország is — 2015-ben végképp eltörölte (ld. korábbi híradásunkat). A vezetéstől távoli idő igazolásának kötelezettsége azonban ezzel nem szűnt meg!


Az Európai Parlament és a Tanács 2020/1054-es rendelete 2020. augusztus 20-tól kötelezővé tette, hogy a járművezetőknek azt is a tachográfban kell rögzíteniük, ha betegállományban voltak vagy éves szabadságukat töltötték.


A járművezető teendője:

A követendő helyes gyakorlat tehát az, ha a járművezető ezen időszakok elteltével úgy ül ismét volán mögé, hogy indulás előtt visszamenőlegesen berögzíti, azaz „visszaírja” a készülékbe a járműtől távol töltött egyes tevékenységei pontos kezdetét és végét.

Nem kötelező, de a hazai munkaügyi ellenőrzések szempontjából hasznos lehet: a művelet után a sofőr akár készíthet kell egy nyomtatást erről az időszakról, ráírhatja a szalagra a tevékenység jellegét (pl. „szabadság” vagy „betegállomány”), ezt aláírathatja és lebélyegeztetheti a munkáltatójával. Betegség esetén akár mellé tehető a táppénzes papír másolata is. Ezeket a dokumentumokat 1+28 napig a fülkében tarthatja, majd leadhatja a munkáltatónak, aki 3 évig köteles ezeket megőrizni.


Hasznos tudnivalók:

••• az egyéb tevékenységgel töltött időszak legyen teljesen lefedve, azaz a szabadság vagy betegszabadság egyes időszakainak eleje és vége pontosan érjen egymáshoz, ne legyen közötte időbeli „lyuk”, igazolatlan idő!

••• a tachográfba történő visszaírást nem összevissza kell megvalósítani, hanem időrendi sorrendben. Célszerű tehát a művelet előtt egy papírlapra időrendi sorrendben följegyezni a járműtől távol töltött tevékenységeket, és a listát kézben tartva beírni azt a készülékbe, nehogy az egyes tevékenységek dátumai és időpontjai összekeveredjenek.

••• a legtöbb tachográf-készülék összesen 16 tevékenység utólagos rögzítését (visszaírását) engedi az utolsó kártya-kivét és a következő kártya-visszahelyezés közötti időszakra.


A tachográfkészülék piktogramjainak pontos jelentése:

   egyéb munka: a 2002/15/EK irányelv 3. cikkének a) pontjában foglalt meghatározás szerinti, vezetésen kívüli más tevékenység, valamint bármely, a szállítási ágazaton belül vagy kívül eső, ugyanazon vagy egyik másik munkaadó részére végzett munka;

  készenléti idő a 2002/15/EK irányelv 3. cikkének b) pontjában meghatározottak alapján;

 szünet, pihenőidő, éves szabadság vagy betegszabadság;


A tevékenységigazoló lapról:

A 2015-ig gyakorlatban lévő tevékenységigazoló lap általános használata nem tilos, de nem is kötelező. A járművezető egyedül abban az esetben köteles azt használni, ha objektív okokból kifolyólag a menetíró készülékben rögzített adatok alapján valamiért nem igazolható az 561/2006/EK rendelet követelményeinek teljesülése.


Vonatkozó jogszabályok:

Az Európai Parlament és a Tanács 561/2006/EK rendelete (2006. március 15.) a közúti szállításra vonatkozó egyes szociális jogszabályok összehangolásáról, a 3821/85/EGK és a 2135/98/EK tanácsi rendelet módosításáról, valamint a 3820/85/EGK tanácsi rendelet hatályon kívül helyezéséről

Az Európai Parlament és a Tanács 165/2014/EU rendelete (2014. február 4.) a közúti közlekedésben használt menetíró készülékekről, a közúti közlekedésben használt menetíró készülékekről szóló 3821/85/EGK tanácsi rendelet hatályon kívül helyezéséről és a közúti szállításra vonatkozó egyes szociális jogszabályok összehangolásáról szóló 561/2006/EK európai parlamenti és tanácsi rendelet módosításáról

Az Európai Parlament és a Tanács 2002/15/EK irányelve (2002. március 11.) a közúti fuvarozásban utazó tevékenységet végző személyek munkaidejének szervezéséről

 

Webhelyünkön sütiket használunk, melyek célja, hogy teljesebb körű szolgáltatást nyújtsunk látogatóink részére.