Tisztelt Tagvállalkozásaink! Kedves Kollégák! Az év vége közeledtével hálával és büszkeséggel tekintünk vissza azokra az eredményekre, amelyeket 2024-ben közösen értünk el. Az MKFE nevében köszönöm minden tagvállalkozásunknak, az MKFE tisztségviselőinek, szakmai tanácsainak és munkatársainak az elkötelezett munkájukat, amely nélkül ezek a sikerek nem valósulhattak volna meg.
A mögöttünk álló évben jelentős előrelépéseket tettünk az érdekképviselet terén. Az Építési és Közlekedési Minisztériummal és a Nemzetgazdasági Minisztériummal való hatékony együttműködés eredményeként idén újabb kormányhatározat született, amelynek deklarált célja a logisztikai ágazat, azon belül a közúti személy- és áruszállítás versenyképességének javítása.
Fontos mérföldkő volt kormányhatározat által életre hívott Logisztikai Ágazati Koordinációs Munkacsoport megalakulása, amely az iparágunk számára kiemelkedően fontos szabályozási feladatokat felügyeli. A tárcákon és hatóságokon átnyúló együttműködés hatékonyabb és gyorsabb problémafeltárásra és jogszabály előkészítésre ad lehetőséget, amelynek máris vannak kézzelfogható eredményei.
Az ellenőrzési, piacvédelmi tevékenységek erősítése érdekében két új régióban alakulhattak meg ellenőri csoportok (Székesfehérvár és Észak-magyarországi központtal), továbbá a vármegyei kormányhivatalok közúti ellenőrzéseinek koordinációja is professzionálisabb alapokra került az ÉKM KKEF irányításának köszönhetően.
Idén is sikerült elérnünk, hogy rendszeresen feloldásra kerüljenek a fuvarozókat érintő kamionstopok. Ez a mindennapi munkavégzésben nyújtott számunkra kézzelfogható könnyebbséget.
Hosszú távú erőfeszítéseinknek köszönhetően Beregsurány megnyitott az üresen közlekedő kamionok számára, bár az ukrán féllel még további egyeztetések várnak ránk, az általuk bevezetett részleges tiltások miatt. A román és bolgár schengeni csatlakozás viszont 2025-ben lezárul, ami hatalmas könnyebbséget jelent majd a magyar-román határon közlekedőknek.
Jogszabályi szinten is sikerült fontos eredményeket elérnünk: a kereskedelmi gázolaj jövedéki-adó visszaigénylése mostantól az EU által engedélyezett legmagasabb szinthez igazodik (jövőre 17 Ft/l lesz a visszaigényelhető összeg). Ezen kívül a tachográfcserék kötelező határidejének 2 hónappal történő kitolása is sok vállalkozás számára jelent segítséget, de nem szabad elfelejteni, hogy a nem a kötelezettség határideje módosult, csupán a bírságolásra vonatkozóan született a két hónapos türelmi idő.
Az útdíjrendszer 2024-es változása és a bírságriasztás funkció leállítása súlyosan érintette a szakmát, de az év végére sikerült elérni, hogy újrainduljon a riasztási szolgáltatás, és felkerült az asztalra az útdíjrendelet felülvizsgálatának kérdése is, hogy arányosabb és méltányosabb szabályozási rendszer jöhessen létre. A nagyfelhasználói útdíjkedvezmény és a kamionstop rendeleti szintű szabályozása továbbra is kiemelt célkitűzéseink közé tartozik.
A buszos vállalkozások számára fontos előrelépést hozott az év: sikerült elérnünk, hogy a Kúria megsemmisítse a Budai Vár közlekedését korlátozó rendeletet, és elindulhatott a párbeszéd egy rendezett behajtást lehetővé tevő szabályozás kidolgozásáról az I. kerülettel.
Csaknem egy éves tárgyalássorozat végén az MKFE és a MOL közötti megállapodás is új tartalommal bővült, így tagvállalkozásaink számára a korábbinál jóval kedvezőbb feltételeket tudunk biztosítani az üzemanyag- és AdBlue vásárláshoz, várhatóan már a jövő év elején.
Tisztelt Tagjaink! Kedves Kollégák! 2024 nehéz, kihívásokkal teli év volt, de eredményeink jól mutatják, hogy együtt képesek vagyunk a legnagyobb akadályokat is leküzdeni. A jövő évre is az összefogás és a közös célok elérése jegyében készülünk, bízva a hazai és európai gazdaság erősödésében, a logisztikai ágazat fellendülésében.
Ehhez a munkához kívánok Önöknek és családjuknak, kollégáiknak békés, szeretetteljes karácsonyt, jó egészséget és sikeres új esztendőt!
Üdvözlettel:
Barna Zsolt elnök
Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete