Megjelent a várva várt kormányrendelet!
Tisztelt Tagjaink!
Április 3-án megjelent a Magyar Közlönyben a 116/2014-es kormányrendelet, mely az árufuvarozásban már régóta várt módosításokat tartalmaz. Aki követi az MKFE piacvédelmi törekvéseit, tudja, hogy a jogosulatlan fuvarozás felszámolására tett intézkedések egyik sarokpontjaként tekintünk a szükséges engedélyek megfelelő kezelésére és ellenőrzésére.
Sok jelzés érkezett korábban is, aztán ellenőrzések tapasztalatai megerősítették, hogy az unión kívüli fuvarozók tömegesen élnek vissza a határellenőrzések részleges eltűnésével, és egyszer használatos engedélyekkel többször is vállalnak fuvarfeladatot. Ugyanígy az uniós fuvarozók 3. országos tevékenységéről is beszélhetünk. Szükség volt tehát más szereplők felelősségének a megteremtésére is, ha már a hatósági ellenőrzések esetlegessé váltak egy fuvarfeladat esetében. Mivel egészen bizonyosan a fel- illetve lerakás az a helyzet, ahol az áru (és a jármű) megáll, és az okmányok kezelése történik, ezért legjobbnak tűnt a felrakásnál megpróbálni megfogni a jogsértést. Így különösen a felrakóhelyek, de a lerakók kötelezettségének előírása irányában is tettünk lépéseket.
A Kormány a 261/2011. (XII.7.) rendeletben már tavaly október 1-i hatállyal szerepeltette az engedélyek meglétének és megfelelőségének felrakóhelyi ellenőrzését, mint kötelezettséget, ám ez a szabályozás még nem érintette az engedélyek kezelését, és főleg nem hozott létre szankciókat a kötelezettségek elmulasztásának esetére.
Az MKFE 2013. december 14-i Rendkívüli Országos Küldöttközgyűlése határozatban fogadta el, hogy az egyesület kezdeményezi a jogszabályok (a 261-es mellett a bírságrendeletként közismert 156/2009. (VII.29.) Kormányrendelet) olyan irányú módosítását, mely megteremti az engedélyek kezelésének részletes szabályait, a felrakóhelyek és lerakók kötelezettségét bővíti, valamint mindezek elmulasztásának esetére bírságolás lehetőségét hozza létre. Az új rendelkezések szerint 2014. május 4-től az alábbi változások lépnek hatályba:
••• A Magyarországon külön kétoldalú, vagy többoldalú egyezmény alapján kiadott engedéllyel végezhető fuvarozás esetében az engedélyen (CEMT-engedély esetében a fuvarnaplóban) a határátlépés helyét és pontos idejét (nap, óra, perc) és a jármű kilométeróra-állását fel kell tüntetni. A jogszabály úgy fogalmaz, hogy amennyiben a későbbiekben valamilyen, erre a célra szolgáló berendezések telepítése megtörténik a határainkon, akkor ezekkel kell ezt elvégezni, hiányukban kézi rájegyzéssel.
••• A fentebb említett engedélyeket a felrakó- illetve lerakóhelyeken a fuvarozó köteles bemutatni.
••• A felrakóhely nem megfelelő engedély (vagy annak hiánya) esetében megtagadhatja a felrakást, illetve mind a felrakás, mind a lerakás esetében (utóbbinál a címzett) köteles e tényt bejelenteni a közlekedési, vám- illetve rendőrhatóság valamelyikénél, amelyek jogosultak a bejelentés kapcsán a helyszínen megjelenni és intézkedni.
••• A felrakáskor illetve lerakás alkalmával az engedélyen annak helyét és pontos idejét, valamint a fuvarozó jármű kilométeróra-állását ugyancsak fel kell tüntetni. A felrakó- illetve lerakóhely a fuvarlevél ott maradó példányához köteles csatolni az így kitöltött engedély másolatát és megőrizni azt egy évig.
••• A fentebb felsorolt kötelezettségek bármelyikének megszegése 300.000 forint közigazgatási bírság kiszabását vonja maga után.
Másik fontos határozata volt a december 14-i Rendkívüli Küldöttközgyűlésnek a Komplex Ellenőrzési és Bírságolási Útmutató (röviden: KEBU) megalkotására hozott jogszabályok betartására vonatkozó követelés. A most megjelent jogszabály kurtán-furcsán ugyan, de az eredeti, 2009. december 31-i határidőt 2014. december 31-re módosította. Értékelésünk szerint ezzel ez a Kormány saját maga is megszabott egy határidőt (az eredeti még az előző vállalása és elsődleges mulasztása volt), illetve eleve kifejezte azt a szándékát, hogy a KEBU megalkotásával egyetért.