Megjelent a kormányhatározat a közúti árufuvarozás és személyszállítás versenyképességének növeléséről.
A Magyar Közlöny augusztus 7-i számában megjelent a kormányhatározat, melynek célja a logisztikai, közúti árufuvarozási és személyszállítási vállalkozások versenyképességének növelése.
A határozat bevezetőjében a Kormány „kinyilvánítja, hogy a nemzetgazdaság egésze szempontjából kiemelkedő fontosságot tulajdonít a logisztikai és közúti fuvarozási ágazatnak, és szükségesnek tartja, hogy az e területen működő hazai vállalkozások nemzetközi viszonylatban is versenyképesek legyenek, ezért olyan szabályozási környezetet kíván kialakítani, amely a szektor nemzeti összterméket termelő képességét növeli, a vállalkozások közteherviselési képességét és foglalkoztatási potenciáljuk szélesítését elősegíti”.
A határozatban, amely a fuvarozói érdekképviseletek, elsősorban az MKFE javaslatai alapján született, 16 pontban fogalmazták meg a szükséges intézkedéseket. Az érintett tárcák vezetői a nemzeti fejlesztési miniszter, a Miniszterelnökséget vezető miniszter, valamint a nemzetgazdasági miniszter, akiknek Wáberer György miniszterelnöki megbízottal együttműködve kell a legtöbb intézkedést meghozniuk. A külföldiek bírságolása kapcsán az igazságügyi tárcára is hárul feladat.
Az elmúlt évtizedek legnagyobb fuvarozói érdekképviseleti sikeréről adhatunk hírt Tagjainknak. A kormányhatározat, amely azért született, hogy javítson a nehéz helyzetben, egyre keményebb piaci körülmények között működő árufuvarozó és autóbuszos személyszállító vállalkozások helyzetén, szép ajándék az éppen ötvenedik születésnapját ünneplő Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének.
A legfontosabb kijelölt célok és az ezekhez kapcsolódóan elvárt intézkedések a következők:
- A külföldi fuvarozók ellenőrzésének fokozása, a bírságok növelése
- A helyszíni bírságolás bevezetése külföldiekkel szemben, az eljárások lerövidítése és a bírságok behajthatóságának elősegítése
- A hivatásos gépjárművezetők hiánya miatt az utánpótlás biztosítására az állami támogatásos képzés feltételeinek kialakítása (C, D, E kategória – A D kategória a határozat szövegében szerepel először, a korábbi híradásokban még nem volt róla szó); a 18 éves korhatár visszaállításának megfontolása (a jelenlegi 21 éves korhatár helyett); a belföldi gépjárművezetők kiküldetési költségtérítésének növelése; az európai uniós tagállamokból érkező munkavállalók foglalkoztatási feltételeinek egyszerűsítése; a közúti szállítmányozói és a fuvarszervezői tevékenység (mint új szakma) végzésének feltételeit szabályozó kormányrendelet előkészítése
- Fellépés a magyar fuvarozókat hátrányosan érintő nyugat-európai piacvédelmi intézkedésekkel szemben
- A tehergépjárművekhez kapcsolódó adminisztratív terhek csökkentése (műszaki vizsga nélküli üzembe helyezés, járművek kötelező felszereltsége)
- Mentesség biztosítása a visszterhes vagyonátruházási illeték fizetésének kötelezettsége alól a haszonjárművek esetében
- A gépjárműadó csökkentése az európai uniós irányelvekben legalacsonyabbként meghatározott szinthez közelítve
- A kamionparkolók számának növelése, felszereltségük és védettségük javítása, valamint a közlekedési szolgáltató állomások hálózatának létrehozása
- Munkajogi szabályozások felülvizsgálata (néhány az árufuvarozással foglalkozók számára jelenlegi formájában betarthatatlan), összhangba hozásuk az uniós normákkal
- A KRESZ felülvizsgálata: külföldi, teherautós szabálysértők hatékonyabb szankcionálásának könnyítése; az autóbuszok emelt sebességű közlekedésére vonatkozó engedélyt a buszok műszaki állapota, ne pedig az életkora alapján adják ki és ismerjék el a külföldi engedélyeket is
- A turistabuszok biztonságos parkolását és megállását segítő helyek kialakításának támogatása és finanszírozása
- A kormányzati koncepció előkészítése a 2017-es piacnyitásra
- Nemzetközi kapcsolatok építése: közlekedési egyezmények kötése a Kínába vezető kereskedelmi útvonal kaukázusi és közép-ázsiai államaival; Törökországgal pedig kölcsönös ÁFA-visszatérítési megállapodás kötése
- Az elektronikus útdíj rendszerének felülvizsgálata, az útdíj utólagos megfizetésének engedélyezése külső garanciavállaló intézetek bevonásával
- City-logisztikai koncepció kidolgozása a fuvarozás okozta környezeti terhelés csökkentésére.
IDE kattintva letölthető a Kormány 1560/2015. (VIII.7.) kormányhatározatának teljes szövege.