Két fuvarozó cég ügyében az Európai Bíróság előzetes döntéshozatali eljárásban 2017. március 22-én ítéletet hozott. Az ítélet a magyar útdíjhasználati rendszer szabályozásának kérdését érinti.
Az ügyben, amelyben ítéletet hoztak, a tehergépjárművek üzembentartói előre megfizették az utak használatáért kivetett díjat, viszonylati jegyet vettek. Sofőrjeik arra hivatkoztak, hogy az egyik esetben a navigációs rendszer hibája miatt, a másik esetben figyelmetlenségből hajtottak túl azon a lehajtón, ahol az útvonal részét képező autópálya-szakaszt el kellett volna hagyniuk. Az egyik fuvarozó vállalkozásra az illetékes rendőrhatóság 165 000 Ft, a másikra 140 000 Ft bírságot szabott ki. Az első esetben a tehergépjármű mindössze 5 km-t haladt párhuzamosan az M5-ös úttal. A második esetben a gépkocsivezető, miután észlelte tévedését, és már nem tudott visszafordulni, leállította járművét, és telefonon önként rendezte a néhány kilométernyi szakaszra vonatkozó úthasználati díját. A fuvarozó társaságok a Szegedi Közigazgatási és Munkaügyi Bíróságon pert indítottak a bírságot kiszabó rendőrhatósággal szemben. Arra hivatkoztak, hogy a kiszabott bírság mértéke nincsen arányban az 1999/62 irányelv azon előírásával, mely kifejezetten arányos összegű szankciók kiszabását határozza meg.
Az Európai Bíróság mai ítéletében egyrészt megállapította, hogy ellentétes az arányosság követelményével az olyan szankciórendszer, mint amilyenről a jelen ügyben szó van, amely az úthasználati díj előzetes kifizetésének kötelezettségére vonatkozó szabályok bármilyen megsértése esetén – annak jellegétől és súlyától függetlenül – átalányösszegű bírság kiszabását írja elő. Másrészt kimondta azt is, hogy ugyanakkor az arányossági követelménnyel nem ellentétes az objektív felelősséget bevezető olyan szankciórendszer, mint amilyen az alapügyben van.
Az Európai Bíróság mai ítélete bár nagy jelentőséggel bír, az ügy a szegedi bíróságon folytatódik, amelynek döntése azonban nem lehet ellentétes az Európai Bíróság ítéletével.
Az MKFE üdvözli az Európai Bíróság döntését, hiszen korábban maga is jelezte ezeket a problémákat. Éppen az ilyen ügyek megelőzése érdekében Egyesületünk már konkrét tárgyalásokat folytat az útdíj szabályozásában és annak végrehajtásában érintett szervezetekkel. Tárgyalásaink célja, hogy a jelenlegitől eltérően különbséget tehessünk a jóhiszemű, gondatlan és a szándékosan elkövetett útdíj "meg nem fizetések" között, és jóhiszemű szabályszegések esetében a vállalkozás méltányos elbírálás alá essék a közigazgatási bírság kiszabásakor. Az MKFE ugyanakkor megérti, hogy a közel 6500 km-nyi magyar díjköteles útszakasz ellenőrzése megköveteli azt a szigort, amelyet a hatóságok jelenleg alkalmaznak, de a közigazgatási bírságban az arányosság elvének meg kellene mutatkoznia.
MKFE kommunikáció