Az MKFE felkérésére a Századvég Gazdaságkutató Zrt. elkészítette „A közúti fuvarozás jövője” című tanulmányt. A kutatási anyag összeállításával az volt a célunk, hogy segítséget, támpontokat adjunk tagjainknak a jövő tervezéséhez, prognosztizálva azokat a körülményeket - ide értve a jogi, szabályozási környezettől kezdve a technikai fejlődés adta lehetőségekig mindent –, amelyek várhatóan befolyásolják majd az ágazat alakulását. Reményeink szerint az anyag segít majd abban, hogy a közúti fuvarozást napjainkban sújtó nemzetközi intézkedések, illetve a belső szabályozás hatásai – megfelelő tervezéssel és előrelátással – csökkenthetők legyenek.
A kutatás nyilvánvalóan nem terjedhetett ki valamennyi részkérdésre, de azt gondoljuk, hogy jó néhány témakörben gondolkodásra és továbbgondolásra készteti mindazokat, akik a vállalkozásaikat a megváltozó körülmények között is eredményesen szeretnék működtetni. Az ehhez szükséges stratégia megalkotás pedig pontosan akkor lehetséges, ha jó előre tisztában vagyunk a tevékenységünket (várhatóan) alapvetően meghatározó körülményekkel. Minden olvasónak azt tanácsoljuk, hogy figyelmesen tanulmányozza az anyagot, amelynek megállapításaival természetesen lehet vitatkozni, lehet újabb kérdéseket megfogalmazni, de úgy gondoljuk, hogy önmagában már a vitatkozás, a kérdésfeltevés és a válaszok keresése is előrébb viheti a vállalkozásáról való elképzeléseket.
A tanulmány elkészíttetésének ugyanakkor nem titkolt célja, hogy azt megosztva a kormányzati, jogalkotói oldal szakértőivel, számukra is előrevetítsük a szakmát már a közeljövőben érintő nehézségeket. Ezekről a kérdésekről – a tanulmányra hivatkozva – proaktív módon kezdeményezhet egyeztetéseket az MKFE, legyen szó olyan kérdésekről, mint a szakmának nyújtható támogatások (de minimis), vagy az adókörnyezet szükségesnek ítélt átalakítása (járulékok, adóterhek kérdése). Az eddigi tapasztalatok rámutattak arra, hogy az esetek többségében a közös nevező megtalálásához kevés az érdekvédelem által tényként kezelt, de az érdekeltségünk miatt sokszor részlehajlónak ítélt adatok megosztása a jogalkotókkal. Ezért vált elengedhetetlenné egy olyan független szakértők által összeállított anyag, amely hivatkozási alap, és amelyet egyaránt elfogadhatnak a kormányzati és az érdekképviseleti oldal szereplői. Ez az oka annak, hogy a fuvarozók számára evidens fogalmak is alaposabb kifejtést kaptak ebben az anyagban, hiszen a tanulmány a feladatát tekintve a „laikus", de a szabályok megalkotásában esetleg közreműködő szereplők számára is egyértelmű képet kíván festeni a fuvarozás jövőjéről.
MKFE kommunikáció