Éppen tíz éve, 2012. szeptember 1-jén lépett hatályba a magyar KRESZ azon módosítása, mely torlódás esetén mentőfolyosó képzésére kötelezi az autópályán vagy autóúton közlekedőket. A Magyar Közút Zrt. rövid videoösszeállítást készített a félrehúzódás felemás módon megvalósult eseteiről a forgalomtechnikai kamerafelvételek alapján.
A hazai közlekedésben csupán évek alatt vált gyakorlattá, és a járművezetőknek mindmáig csak esetlegesen sikerül a menekülő- vagy mentőfolyosó kialakítása. A német „Rettungsgasse” mintájára itthon is jogszabályban rögzített mentőfolyosó lényege, hogy torlódás alkalmával a párhuzamos közlekedésre alkalmas utakon a belső sávban közlekedőknek balra, az összes többi sávban közlekedőknek pedig jobbra kell húzódniuk, hogy ezáltal olyan széles szabad folyosó keletkezzen, melyen a mentők, rendőrök, tűzoltók és a műszaki mentést végzők gyorsabban el tudnak jutni dugót előidéző balesetekhez.
Nemzetközi kutatások igazolják, hogy a biztonsági folyosó akár 40%-kal is megnövelheti a súlyos balesetben megsérült személyek túlélési esélyeit azáltal, hogy lehetőség nyílik a sürgősségi ellátás és a szükséges orvosi segítségnyújtás mielőbbi megkezdésére.
VIDEO (1) - ahogyan elvileg működnie kellene (ASFINAG) »
VIDEO (2) - ahogyan tíz éve működött »
VIDEO (3) - ahogyan a 2022-es magyar gyakorlat szerint működik »
a Magyar Közút Zrt. híradása »