Ma Olivér napja van.

Útdíjemelés 2024 - kérdőív a vállalkozásokra gyakorolt várható hatásokról

2023. október 1-től 17, 6% százalékkal emelkedtek az útdíjak, 2024. januártól – az autóbuszok számára februártól – az útdíjstruktúra teljesen átalakítása további jelentős, 30-80 százalékos tarifanövekedést eredményez. A fix kilométerdíjak helyett az új rendszerben járműkategóriánként egységes infrastruktúradíjból és az elemi szakaszokra külön-külön kalkulált külsőköltségdíjból álló útdíjtarifa lép életbe Magyarországon is. A külsőköltség díjat (amely a levegőszennyezés, a zajterhelés és a CO2-kibocsátás elemekből áll) egyrészt a tengelyszám – januártól megjelenik a J5, azaz az 5 vagy több tengelyes járműkategória –, másrészt a jármű környezetvédelmi besorolása alapján kell majd meghatározni, a gyorsforgalmi utakra és a főutakra differenciáltan. Az MKFE kérdőíves felmérést indít, annak érdekében, hogy a közúti személyszállító és árufuvarozó vállalkozásoktól beérkező véleményekkel, az útdíjemelés piaci hatásaira vonatkozó adatokkal is erősítse a pozícióit a jogalkotókkal folytatott egyeztetések során. Kérjük, hogy Ön is segítse a munkánkat, és szánjon időt az alábbi kérdőív kitöltésére. Köszönjük!


Az októberi és a januári díjemelés összességében még a legkörnyezetkímélőbb EURO VI és EURO V 5 tengelyes járműszerelvényeknél is jelentős, 30-65 százalék közötti díjemelést jelent az októberi 17,6 százalékkal együtt. Az alacsonyabb környezetvédelmi besorolású kamionoknál a díjnövekedés elérheti a 80 százalékot, de a zéró kibocsátású járműszerelvények is 20 százalékot meghaladó tarifaemelésre számíthatnak.

Az útdíjrendelet módosításáról az érdekképviseletek kezdeményezésére széleskörű egyeztetés folyik, de az egyértelműnek látszik, hogy a 150 milliárd forintos plusz útdíjbevételi kormányzati célt érintő módosításokban szinte egyáltalán nincs mozgástere a szaktárcának, így várhatóan változatlan formában fogja kihirdetni a Kormány az útdíjrendelet módosítását. Az Építési és Közlekedési Minisztérium koordinálásával ugyanakkor mégis létrejönnek azok a munkacsoportok, amelyek megtárgyalják az érdekképviseleti javaslatokat, és azokról előterjesztéseket készítenek a Kormány felé. Ezek a javaslatok tehát a későbbiek során esetleg beépülhetnek az útdíjakat szabályozó 25/2013. (V. 31.) NFM rendeletbe» .

Kérjük, hogy az alábbi kérdőív kitöltésével, az útdíjváltozás vállalkozására gyakorolt várható hatásairól adott válaszokkal Ön is járuljon hozzá az MKFE hatékonyabb érdekképviseleti tevékenységéhez!

   
KÉRDŐÍV INDÍTÁSA

 

Köszönjük a segítségét, együtt eredményesebbek lehetünk!


További útdíjjal kapcsolatos tartalmak:

Amit a 2024-es magyar útdíjról előzetesen tudni lehet - tarifatáblázattal!»


MKFE Kommunikáció



Webhelyünkön sütiket használunk, melyek célja, hogy teljesebb körű szolgáltatást nyújtsunk látogatóink részére.