Ma Kelemen, Klementina napja van.

Téli járműfelszerelés itthon és külföldön (2023)

...amit a járművek téli felkészítéséről tudni kell

Késő ősszel, de különösen most, az első éjszakai fagyok beköszöntével ismét terítékre kerül a járművek hidegebb és sötétebb hónapokra való felkészítése, és a járművezetőknek is alkalmazkodniuk kell a megváltozott útviszonyokhoz. Nemcsak a baleseteket, hanem a bírságokat és a hirtelenül adódott műszaki meghibásodások okozta kényszerpihenőt is elkerülheti az, aki télen (is) felkészülten indul útnak. Áttekintésünk a nemzetközi utakat járó tagvállalkozásainknak is eligazodást és támpontot szeretne nyújtani abban, hogy mely országban pontosan mi a megkövetelt téli felszerelés.


Akik ősszel már az elmúlt években is figyelmet fordítottak ezekre, találkozhattak az ORFK e témában írott cikkével, mely elsősorban az akkumulátor, a gumiabroncsok, a világítás és a fékrendszer átnézésének fontosságát emeli ki, hozzátéve: az ablaktörlő lapátokat sem szabad elhanyagolni. A szervezet az őszi-téli átállásra gondolva mindig készít részletes, műszaki felkészítő anyagot, mely a rendőrség honlapján olvasható.


INDULÁS ELŐTT — Az elindulás előtti napi rutinellenőrzés 2010 januárja óta már nemcsak jótanács, hanem egyszersmind jogszabályi szinten rögzített kötelező teendő is, hiszen a KRESZ bő tíz évvel ezelőtti módosítása így rendelkezik: „A jármű vezetője, mielőtt a járművel a telephelyről (így különösen a garázsból) elindul, köteles a kormányberendezés, a fékberendezés, a gumiabroncsok, valamint a kötelezően előírt világító- és fényjelző berendezések állapotát (működését), továbbá a hatósági jelzés(ek) [rendszámtábla(ák)] meglétét, állapotát — az adott körülmények között indokolt módon — ellenőrizni.” A fentiek természetesen mind a személy- mind a tehergépjárművekkel közlekedőkre vonatkoznak.


„KISZEDIK” A LÁTHATATLANOKAT — A rendőrség országos akciója (a minden évben ősszel induló „Látni és Látszani” elnevezésű kampány) nemsokára a kiemelt ellenőrzési szakaszba ér. A hatóság az akció keretében minden évben célzottan ellenőrzi a járművek láthatóságát és világításának műszaki állapotát a hazai utakon. A felkészülési kampányidőszak (mint azt az ORFK már korábban is közzétette) 2022. október 18-án kezdődött, és december 3-án befejeződik, ám ez nem jelenti azt, hogy onnantól kezdve félvállról szabad venni a világítóberendezések karbantartását. Aki nem „látszik”, azt bármikor továbbra is figyelmeztethetik vagy megbírságolhatják. Szintén bírság tárgya lehet a sáros, latyakos, olvashatatlan rendszámtábla, mivel az egyedi hatósági azonosítónak minősül. Ha Ön még nem vizsgáltatta meg járművének fényszóróit, irányjelzőit, féklámpáit stb., még élhet az akció kínálta lehetőséggel! A „Látni és Látszani” ideje alatt bárki kérheti (a fuvareszközöket üzemeltetők is!) járművei világítóberendezéseinek ingyenes műszaki ellenőrzését az erre kijelölt országos szervizhálózat bármelyikében. Sőt, a díjmentes látásvizsgálat lehetőségével is élhet a projekthez csatlakozott optikusoknál. Bővebben erről »


EURÓPA TÉLEN — Néhány európai országban már november 1-jén megkezdődött a téli szezon (pl. Ausztria, Csehország, Finnország, Norvégia, Románia); más államokban általában november 15-től érvényes a téli felszerelésre vonatkozó kötelezettség, mely főként a téli gumit és a hóláncot foglalja magában. Egyes országokban más tartozékot, hólapátot, homokzsákot is kérhetnek (Szlovénia, Horvátország, Bosznia-Hercegovina). E témában a tagjainknak a „Külföldi infó” adatbázisunkat ajánljuk, mely a „Téli felszerelés” menüpontban országról országra haladva részletezi az egyes államok által megkövetelt téli tartozékokat. Az erről készült áttekintés a honlapunk fejlécében található menüsorból, az „MKFE Tudásbázis” pontra kattintva indítható, de tagi kulcsszavakkal belépve megnyitható innen is.


JOBBRÓL VESZÉLY! — A nappalok rövidülésével, a ködös, esős időjárás beköszöntével minden évben megnő a gyalogosgázolások száma. Sötétben eltűnnek a színek, az árnyalatok, összemosódnak az alakok, nehezebb felmérni a távolságokat. Sokszor csak az utolsó pillanatban lehet észrevenni az út jobb oldalán hirtelen előtűnő kerékpárosokat és gyalogosokat. A halálos gázolásokhoz kiérkező helyszínelő gyakran állapítja meg: az áldozat semmit nem tett meg annak érdekében, hogy látható legyen... Pedig hosszú évek óta érvényben van az a rendelkezés, mely szerint fényvisszaverő mellényt kell viselni rossz látási viszonyok között, lakott területen kívül.


Mint a rendőrség minden alkalommal megállapítja, szomorú tény, hogy sokan erre az igen hasznos és fillérekért beszerezhető eszközre is fittyet hányva gyalogolnak vagy kerékpároznak éjjel az országút szélén, esetleg ittasan. Az ORFK ezek tudatában azonban aláhúzza a járművezetők felelősségét is, s felhívja a volán mögött ülők figyelmét az óvatosság és a sebesség helyes megválasztására. Mint Óberling József rendőr ezredes az MKFE egyik konferenciáján is kiemelte: az utóbbi években szembetűnően megnőtt a személyi sérüléses balesetet előidéző kerékpárosok részaránya.


AMIKOR AZ ÚT A HIBÁS — Különös veszélyt rejtenek a vízzel teli, illetve fagyott nyomvályúk, valamint az egyenetlen, töredezett úttest. Az elmúlt években Magyarországon két halálos baleset is történt ezek miatt. Ugyancsak fokozottan veszélyesek télen a hidak és felüljárók, melyek könnyen deresednek, burkolatuk ugyanis mindig hamarabb hűl fagypont alá, mint közvetlenül a talajba ágyazott úttesteké.


HA ZUHAN A HÓ, HA REPÜL A JÉG... — Szinte minden télen van olyan időszak, amikor a déli órákban, a verőfényes napsütésben a hőmérséklet magasan fagypont fölé emelkedik, ellenben alkonyat után azonnal lehűl a levegő; a hosszú, főként a kristálytiszta és szélcsendes éjszakákon csikorgó hideg van. Különösen gyakori ez a jelenség az alpesi országokban, ahol éjjel mínusz 15-20 C fok alá süllyed a hőmérő higanyszála. Ilyen időjárás esetén célszerű, ha ponyvás járműveknél a gépkocsivezető reggelente meggyőződik arról: a jármű tetején, a ponyva  homorulatában  összegyűlt  olvadék  éjszaka  nem  fagyott-e  jégtömbbé,  mely  egy  éles,  jobb  ívű kanyarban  a

szemből érkező közlekedőkre, vagy körforgalomban fordulva az elsőbbségadásra kötelezettek szélvédőjére repülhet a centrifugális erő hatására (videó) . (Körforgalmakban telente ezért lehet gyakran féltégla méretű jégtömböket látni a körív külső padkáján.) Nyugat-európai országokban, például Ausztria autópályáinak pihenőhelyein külön vasállványzatokat telepítettek (az itt látható táblával jelölve), hogy a kamionsofőrök arra felmászva le tudják kotorni a jármű tetején lévő havat, jeget. A mulasztás bírság oka lehet, de büntetőeljárás is indulhat, a a jégtömb balesetet okoz. A ponyva jégmentesítése Ausztriában és Németországban.


  KÖTELEZŐ TÉLI FELSZERELÉS ORSZÁGONKÉNT »  


Balesetmentes téli közlekedést kívánunk Önnek és gépkocsivezetőinek!


Küldje tovább ezt a cikket gépkocsivezetőinek, fuvarszervezőinek és az üzemvitelért felelős szakembereinek! Hasznos lehet!


 

Webhelyünkön sütiket használunk, melyek célja, hogy teljesebb körű szolgáltatást nyújtsunk látogatóink részére.