Ma Emma napja van.

Becsöngettek — 1,2 millió diák közlekedik egyszerre

Cikkünk alján látványos kisfilm a holttérről!

Fontos tudnivaló a járművezetőknek, hogy Magyarországon 2024. szeptember 2-án (hétfőn) az alap- és középfokú oktatási intézményekben megkezdődött az új tanév, a reggeli és koradélutáni közlekedésben egyszerre megjelentek a gyermekek.


Az elkövetkezendő tíz hónapban ezért a hazai utakon-utcákon főként reggel 7 és 8 óra között, valamint a koradélutáni órákban egyszerre lesz jelen az a mintegy 1,2 millió közlekedő diák, akik eddig — az online tanítás és a nyári szünidő alatt — napközben otthon voltak, illetve egyenletes időbeli eloszlással vettek részt a forgalomban. A gyerekek a közlekedés legvédtelenebb szereplői, meggondolatlan viselkedésükre mindig számítani kell. Vigyázzunk rájuk!


MIT MUTATNAK A SZÁMOK? — 2023-ban a gyermekeket ért 1.392 közlekedési baleset közül 1.232 könnyű sérüléssel végződött, de 152 esetben súlyos sérülés lett a következmény, míg 8 gyermek életét vesztette. A balesetek 92 %-a a járművezetők hibájából következett be (sebességtúllépés, kanyarodás, szabálytalan előzés stb.), míg a gyerekek csupán az őket ért balesetek 8 %-ában voltak okozók — olvasható az ORFK Országos Baleset-megelőzési Bizottságának elemzésében.


AZ ISKOLA RENDŐRE — Immár több ezer alap- és középfokú oktatási intézmény csatlakozott „Az iskola rendőre” elnevezésű közlekedésbiztonsági programhoz, mely 16 éve működik Magyarországon. A program célja, hogy a elősegítse kisiskolások biztonságos, balesetmentes közlekedését, szabálykövető magatartását, bővítse közlekedési ismereteiket, felderítse és megszüntesse a gyermekek biztonságát veszélyeztető egyéb tényezőket.


A KRESZ AZ ISKOLABUSZOK SZOLGÁLATÁBAN — A gyermekek testi épségének megóvása indokolta a KRESZ legutóbbi években eszközölt módosításait, miután hazánk útjain szembeötlően sok 14 év alatti gyermek sérült meg közúti közlekedési balesetben. Kevés autós tudja, hogy nemcsak egyes észak-európai országokban, hanem Magyarországon is érvényben van az a szabály, mely szerint párhuzamos közlekedésre alkalmatlan úttesten a „gyermekszállítás” táblával megjelölt (álló) autóbuszt sem kikerülni, sem mellette szemben elhaladni nem szabad, ha a busz a gyermekek be- és kiszállását mindkét oldali irányjelzőjének (vészvillogójának) egyidejű működtetésével jelzi.

Szintén az elmúlt években került a KRESZ-be, hogy a „gyermekek” elnevezésű veszélyt jelző táblával jelölt útszakaszon járművekkel legfeljebb 30 km/órás sebességgel szabad közlekedni, ha a tábla alatti kiegészítő táblán két nyíl közé zárt távolságot is feltüntettek. A kiegészítő jelzőtábla jelezheti, ha a sebességkorlátozás csak meghatározott időszakra érvényes.


KIT TAKAR A HOLTTÉR? — Az utóbbi időben kiemelkedő vizsgálati terület lett a holtteres balesettípus. A nagyhaszongépjárművek vezetői által be nem látható külső terek veszélyeire több országban is külön felhívják a figyelmet. A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) 2024-ben kezdte matricás kampányát: a buszok és trolibuszok hátulján holttérre figyelmeztető citromsárga matricákat helyeztek el.


Jennifer és Herbert, avagy kisfilm a holttérről
a kerékpáros kislány és a kamionos szemével »

 

Webhelyünkön sütiket használunk, melyek célja, hogy teljesebb körű szolgáltatást nyújtsunk látogatóink részére.