2025. február 14-én (pénteken) a magyar közlekedéstörténet leghatalmasabb közúti szállítmányát indították el hazánk útjain — tudatta egyesületünkkel a Magyar Közút Nonprofit Zrt. A 471 tonnás járműszerelvény hosszú napok alatt jut el Szegedről, a tápéi kikötőből a 43-as és 430-as főút csomópontjáig, ahol a rakományt egy nagyobb szállítóeszközre teszik át: ekkor a járműóriás össztömege már 750 tonna lesz, hossza pedig 100 méter. A 6 m magas és 5,4 m széles szállítmány az azt követő további egy héten 2x20 tengelyen teszi meg útját a romániai marosnémeti hőerőműig. A gigantikus szállítmánynak egy hétre van szüksége, hogy teljesítse Szegedről a nagylaki határátkelőig tartó magyarországi útszakaszt.
A járműszerelvény rakománya egy nettó 380 tonnás generátor, melyet Európa legnagyobb hőerőművébe szállítanak. Az útvonal tervezése több éve kezdődött. A berendezést az Amerikai Egyesült Államokból tengeren hozták Európába, majd itt a Dunán és a Tiszán úsztatták Szegedig.
A szállítmány a magyar közutakon 2025. február 14 - 20. között összesen 44 kilométer távolságot tesz meg. Az út első szakaszában a Tisza-parttól a 43-as főút és a 430-as főút csomópontjáig egy 471 tonna össztömegű SPMT (self propelled modular transporter) járművön viszik 12 tengelyen. A csomópontnál a rakományt külön erre a célra kialakított átrakó helyen egy másik, konzolos járműre szerelik át, a járműszerelvény így éri majd el a rekordnak számító 750 tonnás össztömeget. Február 20-án a közúti óriás néhány óra alatt jut el a Nagylaki határátkelőhelyig, ahol elhagyja Magyarország területét, és további egy hét alatt ér Romániába, a 245 km-re fekvő marosnémeti (Mintia) hőerőműbe.
Az útvonal, illetve a speciális szállítás biztosításához számos intézkedésre volt szükség, melyben a Magyar Közút Nonprofit Zrt. szakemberei is részt vettek. Fel kellett mérni a teljes útállapotot, alá kellett támasztani egy hidat, és talajmechanikai vizsgálatokat kellett végezni. A haladás megkönnyítése érdekében a szolgáltató szakemberei az akadályt képező jelzőtáblákat és a belógó vezetéket megemelik, lekötik vagy ideiglenesen eltávolítják. A közlekedés biztonságát kísérő, szakkísérő és rendőrségi járművek szavatolják.
A hőerőmű működéshez három, hasonló rekord méretű generátorra és további három kisebb súlyú transzformátorra van szükség, melyeket ugyanezen megoldással és útvonalon szállítanak majd. Az utolsó rakomány várhatóan 2025 áprilisában-májusában hagyja el az országot.
forrás: Magyar Közút Nonprofit Zrt.