Küldje tovább vagy nyomtassa ki gépkocsivezetőjének!
A rendkívüli hideg miatt február 9-én reggel sorozatos balesetek, főként ráfutásos balesetek történtek hazánkban, ezért fontos tudatosítani a járművezetőkben: a sós víz is képes megfagyni; különösen veszélyesek a vízátfolyásos útszakaszok. Nyugat-Európában ráadásul — környezetvédelmi indokokra joggal hivatkozva — nem sózzák az utakat.
|
A sós vízzel fedett útburkolaton — a só alacsonyabb fagyáspontja miatt — hatásosabb a kerekek tapadása, azonban a nálunk beköszöntő, csikorgó hidegben a sózás láttán hamis biztonságérzet alakulhat ki azokban a járművezetőkben, akik ritkán haladnak erős fagyban kétszámjegyű vagy alsóbbrendű útvonalakon. A síkosság felszámolásához ugyanis mínusz 2 C fokon is már 3 % sótartalom kell a megfagyott vízhez, és az útkezelőknek minden tonnányi hókására 24 kg (!) sót kellene kiszórnia ahhoz, hogy az úttest mínusz 21 C fokos hidegben se csússzon.
Mindezekkel csak azt szerettük volna érzékeltetni: mínusz 7 - 10 C alatt közlekedve már mindenképpen számítani kell arra, hogy a jármű kerekeinek futófelülete a sózás ellenére is elvesztheti tapadását. E cikkünk aktualitását az adja: ezekben a napokban Európa-szerte sorozatosan dőlnek meg a hidegrekordok; Kaposváron (február 8-án) például mínusz 24,7 Celsius fokot rögzített az automata mérőállomás.
Ilyen időben sok baleset megelőzhető, ha a járművezetők az indokoltnál is nagyobb követési távolságot tartanak.