Ma Cecília napja van.

Tagunk repülőgéppel közlekedett a főváros utcáin

Egy Boeing Budapesten — a napi sajtóból sokaknak már ismerős a kép. Az azonban kevésbé, hogy a monstrum fuvarozását ki és hogyan kivitelezte, s egyáltalán melyek egy ilyen fuvarfeladat paraméterei, s mi az esélye annak, hogy egy ilyen szállítmány kárt tegyen föld alatti építményekben.

A leselejtezett Boeing 737-322-es repülőgépet a Terrorelhárítási Központ azzal a céllal vásárolta meg, hogy kommandósaik valóságos tárgyon gyakorolhassák a bevetést. A szárnyaitól és vezérsíkjaitól (farkától) megfosztott gépet trélerre helyezték, s május 3-4-én (éjjel) egyesületünk tagja, a biatorbágyi székhelyű Bautrans Kft. egy speciális Mercedes nyergesvonatóval megmozgatva fuvarozta a budapesti Liszt Ferenc Repülőtérről a Terrorelhárítási Központ X. kerületi, Zách utcai objektumába. A túlméretes szállítmány csütörtök este 9 órakor indult a repülőtérről nem szerény konvojjal és fotósok hada kíséretében, majd a vecsési elkerülőn keresztül tért rá az Üllői útra.


Egy 33 méter hosszú géptörzs a maga 8,5 méteres szélességével nem igazán mondható szokványos látványnak Budapest utcáin. A teljes nyergesszerelvény a rakománnyal 41,8 méter hosszú volt. A művelet után néhány nappal az a sajtóhír látott napvilágot, mely szerint a metró 3-as vonalának Népliget állomásán a mennyezetet takaró elemek váltak le, s a kárért a repülőgép fuvarozása okolható. A sajtó azonban visszavonulót fújt: a fuvarfeladat kivitelezése után néhány nappal a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) úgy foglalt állást: semmi sem igazolja, hogy a szállítmány miatt szakadt volna le a metróban a mennyezet.


Egyesületünk nem is szeretne véleményt formálni a túlméretes fuvarfeladat és a föld alatt található burkolati lemezek elmozdulásának összefüggését illetően, azonban érdemes számba venni néhány olyan adatot, mely talán önmagáért beszél, s mely mellett a vitás kérdés végső eldöntői sem fognak bizonyára szó nélkül elmenni. Mint a gépet fuvarozó Bautranstól ugyanis megtudtuk: a légi jármű tömege csupán 23 tonna volt, mely az azt szállító közúti szerelvénnyel együtt összesen 67.800 kilogrammot nyomott. A fuvarozók tudják: a túlsúlyos szállítmányok kategóriájában ez a tömeg nem számít „nehézsúlyú birkózónak”, sőt, még mindig jóval kevesebb annál, ami például két, szorosan egymás mögött közlekedő, normál, kereskedelmi áruval megrakott kamion összeadódó tömege (az ugyebár 2 x 40 = 80 tonna, 2 x 5 = 10 tengely és kb. 34 méter hosszú hely az útpályán). A hazai sajtó szintén elfelejtette megemlíteni azt is: a Népliget állomás felett 5 percenként átrobogó Tátra villamosok (3 kocsiból álló szerelvénnyel és utasokkal) szintén felül vannak a 60 tonnán... A Budapesti Közlekedési Központ néhány nappal az eset után mindenesetre visszavonulót fújt tehát, és kijelentette: nem a Boeing volt a hibás.


Akárhogyis legyen: május 3-4-e igazi szakmai érdekesség volt azoknak, akik a közúti fuvarozás unikális érdekességei iránt érdeklődnek. (Köszönjük a képeket a Bautransnak!) Nézze meg itt a műveletről készült Bautrans-VIDEÓT » !


 

Webhelyünkön sütiket használunk, melyek célja, hogy teljesebb körű szolgáltatást nyújtsunk látogatóink részére.