Hatályos: 2013. július 1-jétől!
Tisztelt Tagjaink!
A 209/2013-as kormányrendelet — amelyik az új útdíj-törvény végrehajtási rendelete is — többek között tartalmaz módosító passzusokat is, melyek a KRESZ-ben (1/1975. évi KPM-BM együttes rendelet) hoznak változásokat a használattal arányos (legalábbis annak nevezett) útdíj rendszeréhez kapcsolódóan.
A módosítás lényege:
7,5 tonna megengedett legnagyobb össztömeget meghaladó tehergépkocsi, vontató, valamint e járművekből és pótkocsiból álló járműszerelvény (az új definíció szerint nehéz tehergépkocsi) lakott területen kívül főszabályként csak autópályákon, autóutakon és főútvonalakon közlekedhet. Kivétel a célforgalom (áru fel- és lerakás, telephelyi ki- és beállás), illetve különleges felépítmény esetén munkavégzés céljából való közlekedés. A rendelkezés kizárja az egyéb utakon „szlalomozást”, mivel kimondja, hogy az autópályákat, autóutakat, főútvonalakat a célforgalomban legfeljebb egyszer lehet keresztezni.
Felhívjuk figyelmüket, hogy a díjasított főutak és az új KRESZ-szabályozásban említett főútvonalak nem azonos kört fednek le. Főútvonal az, amit a főútvonal táblával megjelöltek. Sajnos nem áll rendelkezésre semmilyen térkép, amelyen egyértelműsíteni lehetne, hogy hol vannak ezek a főútvonalak, és ezek közül melyek díjasítottak. A közelmúltban több útvonal főúttá, illetve főútvonallá való átminősítésére került sor azzal a céllal, hogy ne álljon elő olyan helyzet, hogy egy területet az új szabályozás miatt ne lehessen kiszolgálni 7,5 tonna feletti járművekkel. De nyilvánvaló az a szándék is, hogy a díjasításba bevonni kívánt utakat főúttá minősítsenek, mivel az útdíj törvény alapján csak ekkor válik lehetővé a díjköteles utak körébe vonására.
Az útdíj-fizetéssel és bevallással nem terhelt járművekre, a „kamionstop” idejére felmentéssel rendelkező járművekre (az engedélyezett útvonalra) valamint az oktatójárművekre (az oktatás, illetve vizsga erejéig) nem vonatkozik ez a korlátozás. Valamint, a 3,5 valamint 7,5 tonna közötti járművekre sem.