Dr. Mosóczi László közlekedésért felelős helyettes államtitkár 2016. május 12-én fogadta José Viegast, a Nemzetközi Közlekedési Fórum (International Transport Forum, ITF) főtitkárát. A tárgyaláson elhangzottakról az NFM az alábbi tájékoztatást adta, amelyet ezúton az MKFE tagjaival is megosztunk.
Az NMF tájékoztatása szerint a magyar fél CEMT-engedélyekkel kapcsolatos – MKFE által javasolt – álláspontját megismerve „Viegas úr kifejezetten kérte, hogy Magyarország 2018-ig semmilyen további fenntartással ne éljen, az engedélyek érvényességét egyoldalúan korlátozó intézkedést ne tegyen, mivel ezzel a háromévi egyeztetést követően, 2015-ben elfogadott ITF Quality Charter alapcéljaival mennénk szembe. Véleménye szerint egy ilyen intézkedés nem szolgálná sem a fuvarozók, sem a többi tagország, sem az ITF, sem Magyarország érdekét.
A magyar fél elmondta, hogy célja az egyenlő versenyhelyzet megteremtése a magyar fuvarozók számára, akiknek nagy része - főként az ország keleti részén - súlyos versenyhátrányt szenvedett el és még nem tudott kilábalni a 2008. évi válság következményeiből. A válság előtt a CEMT-engedélyek 70-80 %-át vették fel és használták fel a fuvarozók, jelenleg ez kb. 30 %-ra csökkent. Számításaink szerint, az összes CEMT-engedély 55-60 %-a három tagország, Ukrajna, Törökország és Fehéroroszország kezében van, ráadásul ezen országok fuvarozói versenyelőnyt élveznek (l. bérezés, üzemanyagár, állami támogatás jármű-beszerzésekre). Magyar részről elhangzott továbbá, hogy a fuvarnaplók adatai és az elvégzett ellenőrzések alapján, az ukrán, török és fehérorosz fuvarozók részéről jelentős visszaélések történnek az engedélyekkel. Ezen túlmenően bizonyos számítások szerint a fenti 3 ország vonatkozásában, egy bilaterális engedéllyel végzett fuvarfeladatra 1,3 CEMT-engedéllyel végzett fuvarfeladat jut.
Viegas úr megerősítette, hogy vita kezdődött az engedélyek elosztásának új kritériumairól, melynek kapcsán jeleztük, hogy szakértői javaslatokat kívánunk tenni a rendszer átalakítására vonatkozóan. Felhívta a figyelmet, hogy folyamatos egyeztetéseket folytat az érdekképviseletekkel az IRU-n keresztül.
Helyettes Államtitkár úr javasolta továbbá az egyes környezetvédelmi (EURO) besorolású járműkategóriákhoz rendelt szorzók újragondolását is, tekintettel arra, hogy az ukrán, török és fehérorosz fuvarozók már jórészt EURO V-ös és EURO VI-os környezetvédelmi minősítésű gépjárművekkel közlekednek, jelentősen növelve ezzel a részükre rendelkezésre álló engedély mennyiségét. Jelezte, hogy a magyar közúti fuvarozók érdekképviseletei a magyar báziskvóta 20 %-ra való csökkentését kezdeményezték.
Viegas úr felhívta a figyelmet, hogy a Karta elfogadásával megszűnt a régi uniós államok által el nem használt éves CEMT-engedélyek visszaosztása és e tekintetben nem lesz változás 2018-ig.
Kitért arra, hogy az engedélyeken úgynevezett „barcode”-ok alkalmazását tervezik bevezetni, amely intézkedéstől az engedélyekkel történő visszaélések csökkenését várják. Jelezte továbbá, hogy az ellenőrzések szigorítása, a nyilvántartások biztonságosabbá tétele és a papírmentes, elektronikus alapú engedélyek bevezetése is a tervek között szerepel. Elmondta, hogy az ún. Corporate Partnertship Board ülés keretében az adat alapú, útvonal-vizsgálaton alapuló, olcsóbb, gyorsabb ellenőrzésről kezdtek egyeztetéseket. Ennek célja az áruszállítási forgalom ellenőrzése már meglévő rendszerekkel (pl. útdíj megfizetését ellenőrző kamerarendszer), vagy kevés beruházást igénylő eszközökkel.
A Felek megállapodtak arról, hogy folytatják a fenti kérdésekben megkezdett párbeszédet a mindkét fél számára megnyugtató megoldások megtalálása érdekében.”
Az MKFE a jövőben is aktívan részt kíván venni a magyar engedélygazdálkodási- és ellenőrzési kérdések megvitatásában, a CEMT-el kapcsolatos magyar álláspont kialakításában, a piacvédelemmel kapcsolatos feladatok meghatározásában és lehetőségeink szerint a végrehajtásban is, ezért a munkacsoportjai és az Egyesület vezetése kiemelt figyelemmel kíséri az ezzel kapcsolatos kormányzati és hatósági döntéseket, amelyekről tájékoztatjuk Tisztelt Tagjainkat.
MKFE kommunikáció