November 21-én a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumban folytatódott az NFM Közlekedéspolitikáért Felelős Államtitkársága és a közúti fuvarozók érdekképviseletei között szeptemberben megkezdett párbeszéd. A megbeszélésen részt vett dr. Homolya Róbert államtitkár, Wáberer György miniszterelnöki megbízott, az MKFE-t pedig Somogyi Gábor főtitkár és Erdei Péter főtitkárhelyettes képviselte.
Dr. Homolya Róbert a Mobilitási Csomag aktuális helyzetértékelésével kapcsolatban kifejtette, hogy a jövő év első hónapjaiban közös konferenciára invitálnák a V4-ek, illetve az azokéval hasonló fuvarozás-szakmai elveket valló országok közlekedési minisztereit. A vélhetően deklarációval záruló tanácskozás eredményeként – nagy partnerekkel – lehetőség nyílna az uniós szabályok számunkra is kedvezőbb formálására. Somogyi Gábor, az MKFE főtitkára az államtitkári beszámolóhoz hozzáfűzte, hogy az IRU azon álláspontja, amelyet az Európai Bizottság elé kíván tárni, már körvonalazódik. Jelen ismereteink szerint ez az álláspont – bár elfogadja a közúti fuvarozás esetében a kiküldetési irányelv előírásait – lényegesen kedvezőbb, mint a korábban „megszellőztetett” változat.
A TSM rendszerrel kapcsolatban az államtitkár kifejtette, már NFM részről is elfogadhatónak tartják, hogy a tesztüzem 2018. június 1-től váltson élesre, ehhez azonban jogszabály módosításra van szükség. Erdei Péter, az MKFE főtitkárhelyettese jelezte, hogy az MKFE túlzott szankciónak minősíti, ezért nem fogadja el a kettős büntetés, azaz a közigazgatási bírság és a túlsúly díj egyszerre történő kifizetésének intézményét. A továbbiakban pedig aggályát fejezte ki a külföldiekkel szemben kiszabott bírságok behajthatósága tekintetében. Tóth Andor helyettes államtitkár válaszában hangsúlyozta: nem az a szándék, hogy a magyar fuvarozókat hurcoljuk meg. Márciusig közel teljesen feltöltik a közúti ellenőri csoport létszámát, a feladatokat pedig a kormányhivatalokkal is koordinálva hajtják majd végre, miközben a rendelkezésre álló mérőtalpak mennyiségét is növelni fogják. Homolya Róbert hozzátette: szeretnék anyagilag is jobban megbecsülni az ellenőröket, rangot adni ezeknek a munkatársaknak.
Az államtitkári tanácskozáson hallottak alapján tehát úgy tűnik, hogy megvalósul az MKFE régóta hangoztatott javaslata, miszerint a TSM éles üzembe helyezése nem valósul meg 2018. január 1-én. Ez lehetőséget teremt arra, hogy az elkövetkező hónapokban az ország különböző területein olyan szakmai kerekasztal megbeszéléseket tartsunk, amelyeken tagjaink valamennyi kérdésükre választ kaphatnak majd.
MKFE kommunikáció