Az ITM közleménye:
„Nemzeti Tengelysúlymérő Rendszer: lezárult a felkészülési időszak
2018. június 1-jétől a Nemzeti Tengelysúlymérő Rendszer (TSM Rendszer) az eddigi figyelmeztetések helyett bírsághatározatokat kézbesít az objektív felelősség elve alapján a jogszabálysértő módon túlterhelt járművek üzembentartói számára.
A TSM Rendszer a jogszabályellenesen túlterhelt, így a közlekedésbiztonságra fokozott veszélyt jelentő, az utak állapotromlását felgyorsító tehergépjárműveket a korábbinál jelentősen hatékonyabban szűri ki a forgalomból. Az országszerte 89 mérőhelyen telepített 107 mérőállomáson az útburkolatba süllyesztett érzékelők forgalomlassítás nélkül határozzák meg az áthaladó járművek tengelyterhelését és össztömegét.A TSM előszűrő funkcionalitással 2017. március 31. óta működik, tavaly szeptemberben pedig elindult a rendszer objektív felelősség elve alapján működő ága is. Utóbbi a jármű megállítása és kiterelése nélkül is lehetővé teszi olyan hiteles mérési eredmény rögzítését, amely alapján automatikusan kézbesíthető a bírsághatározat. A megbízható működés érdekében az elmúlt hónapokban folyamatosan zajlott a mérési eredmények kiértékelése. A közúti közlekedési ellenőrök mobil mérleggel kontrollméréseket is végeztek az adatok ellenőrzése érdekében. A TSM Rendszer szeptember óta nem bírsághatározatot, hanem figyelmeztetést küldött az üzembentartóknak. A felkészülési időszak lehetőséget biztosított a fuvarozók számára a közlekedési-áruszállítási tevékenységük ellenőrzésére a visszajelzések alapján.
A tapasztalatok megerősítették, hogy a rendszer alkalmas az objektív felelősség elvén alapuló automatikus szankció meghozatalára. 2018 januárja óta több mint 13 ezer figyelmeztető határozatot kézbesítettek a szabálysértőknek. A rendszer bevezetésével a fuvarozóknak új kötelezettsége nem keletkezik, csak az eddig is érvényben volt szabályozás betartásának ellenőrzése válik hatékonyabbá.
A közlekedésért felelős tárca a továbbiakban is kész folyamatos tájékoztatást adni a fuvarozói szervezeteknek a rendszer működéséről, nyitott a jobbító szándékú javaslatok egyeztetésére.
A lényegesen megnövekedett ellenőrzési hatékonyság a jogkövető magatartás általánossá válásához vezethet. A TSM Rendszernek köszönhetően várhatóan jelentősen lelassul az utak állapotromlása, csökken a súlyos balesetek bekövetkezésének kockázata, és javul a szabályosan közlekedő fuvarozók versenyhelyzete.”
TSM Kisokos (magyar): ITT>>
TSM Kisokos (angol): ITT>>
A TSM rendszer hivatalos weboldala: http://www.tengelysulymeres.hu
Tisztelt Tagjaink!
A TSM-rendszer június 1-i élesítését megelőző 1-2 hetes időszakban az MKFE tagvállalkozásaitól beérkező visszajelzések alapján nullára csökkent a kézhez vett „nullás határozatok” száma, ennek ellenére továbbra is kiemelt figyelemmel kísérjük a tengelysúlymérő rendszer működését. Az ITM tájékoztatása szerint ennek az az oka, hogy a rendszerhibákat elhárították, ami egyben azt is jelenti, hogy a korábban megküldött nullás határozatok egy része téves adatokat tartalmazott.
Az MKFE ennek ellenére a május 30-i Mosóczi László államtitkárral folytatott tárgyaláson jelezte, hogy a fuvarozói oldalon továbbra sincs meg a kellő bizalom a rendszer hibátlan működésével kapcsolatban, és – egyetértve a fuvarozói és logisztikai oldal más szervezeteivel – a TSM hálózat tesztüzemének újabb hosszabbítására, valamint a jogszabályi háttér további finomítására tettünk javaslatot. Az ITM az érdekvédelmi szervezetek kérése ellenére indította el a TSM éles üzemét, ugyanakkor Mosóczi László államtitkár határozottan kijelentette, hogy a rendszer működését a következő hetekben kiemelt figyelemmel kísérik, és bírsághatározatokat csak a teljes biztonsággal detektált túlsúly esetén kapnak az üzembentartók.
Fentiek figyelembevételével arra kérjük Tisztelt Tagjainkat, hogy a következő időszakban minden kézhez vett, és az üzembentartó által vitatott esetről küldjenek tájékoztatást Illés Ferenc mb. árufuvarozási tanácstitkárnak az Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. e-mail címre, hogy ezekről az esetekről egyeztetést kezdeményezhessünk az ITM-mel. Felhívjuk a figyelmüket arra, hogy a vitatot eseteknél elengedhetetlen a fel- vagy lerakóhely, és/vagy a Magyar Közút hídmérlegállomásain kiadott, a TSM méréssel azonos időszakban és ugyanazon fuvarfeladat során végzett mérlegelés mérlegbizonylata!
Kérjük, hogy a TSM-rendszer június 1-i éles üzemére tekintettel a jövőben kiemelt figyelmet fordítsanak a felrakóhelyeken a szállítandó áruk összsúlyára, illetve a felrakáskor az áruk elhelyezésére!
MKFE kommunikáció