Az ülésen résztvevők a következő napirendi pontokat tárgyalták:
- Az üzleti etika kérdései a különjárati autóbuszos személyszállításban
- Megnyíló piacok a magánvállalkozások számára – a közszolgáltatási piacnyitás aktualitásai
A kérdéskörök fontosságát jelezte, hogy Jakus József, a NiT Hungary Autóbusz Tanácsa és Pencz Zoltán, az MKFE Személyszállítási Tanácsa elnökeinek vitaindító előadása után bőven akadtak hozzászólások már az első napirendi ponthoz is. A hozzászólásokból kiderült, hogy mindenkinek „más fáj”, más problémája van - fuvarfeladattól, területi elhelyezkedéstől függően. Ezt figyelembe véve azonban mindenki egyetértett abban, hogy az etikának milyen fontos szerepe van a szakmában.
Felszínre került a díjemelés fontossága is, mivel egyre nagyobb terhek hárulnak az autóbuszos vállalkozásokra. A vállalkozás csak úgy tud hosszú távon fent maradni a személyszállítási piacon, ha a költségeibe a fejlesztést is beleszámolja.
Szóba került a biztonság fontossága is. Volt olyan hozzászóló, aki szerint az ellenőrzések számát növelni kellene, és bizonyos szabályok megszegése esetén nagyobb bírságtételt szükséges alkalmazni, mert a jogszabály megsértésével egyesek alacsonyabb áron tudnak szolgáltatni, mint a tisztességes, jogkövető vállalkozások.
A résztvevők egyetértettek abban, hogy egy új, közös etikai kódex kialakítására lenne szükség, amely a vállalkozásoknak fontos támpont lehetne.
A második napirendi pontnál a menetrend szerinti autóbuszos piacnyitás pályázati lehetőségei kerültek átbeszélésre. Az eddigi információk kerültek megerősítésre, mely szerint az érdekképviseleteket be fogják vonni a pályázat részleteinek kidolgozásába. Hét nagy és hét kisebb térségben gondolkodnak a jogalkotók. A magánvállalkozásoknak a hét kisebb térségre lehet esélyük pályázni, körülbelül 16-40 darabszámú autóbusszal. Karmos Gábor itt jelezte, hogy a pontos részleteket még nem lehet tudni, mert még nincs döntés. Elmondása szerint még az sincs eldöntve, hogy alvállalkozói szerepet kapnak-e a magánvállalkozások. Tájékoztatta a résztvevőket, hogy várhatóan 2020-ra egy évre szükséghelyzeti (kényszerhelyzeti) kijelölésre kerül sor a közszolgáltatás biztosítása érdekében.
A szakmai érdekképviseletek a hatékonyság növelése érdekében mindenképpen folytatni kívánják a közösen elkezdett együtt gondolkodást, a szakmai érdekek érvényesítését. E mellett törekszenek a közös kommunikációra, a közös módszerek alkalmazására is.
MKFE kommunikáció