A visszapillantó tükrökből nem látható holtterekre figyelmeztető jelzés elhelyezésére kötelezik a Franciaországban a 3,5 tonna feletti gépjárműveket 2021. januártól. Az erre vonatkozó jogszabályt még hivatalosan nem hirdették ki, cikkünk frissül, amint megjelenik a végleges változat. Előzetesen annyit lehet tudni, hogy a rendelet hatálya a 3,5 tonnát meghaladó megengedett legnagyobb össztömegű tehergépjárművekre és buszokra vonatkozik majd. A jelzés elhelyezésére vonatkozó kritériumokról az alábbiakban olvashat.
Az első 3 hónapban (2021. március 31-ig) ellenőrzés esetén a hatóságok nem fognak bírságolni, csupán tájékoztatni fogják a járművezetőket erről a rendeletről!
A jelzés ragasztással, szegecseléssel vagy bármilyen más rögzítéssel elhelyezhető a járművön, illetve felfesthető a karosszériára. Azon járművek, amelyek oldalán és hátulján már található olyan eszköz a holtterek jelzésére, amely megfelel valamelyik másik uniós tagállam jogszabályainak, eleget tesznek e rendelet rendelkezéseinek, nem szükséges a francia matricát is alkalmazni.
Szerezze be matricáit az MKFE Szolgáltató Kft-től most! »
Hova kerül fel a jelzés?
Tájékoztató videó a matrica felhelyezésének szabályairól ITT »
A jelzést úgy kell elhelyezni, hogy minden körülmények között látható legyen, és ne akadályozza a járművön kötelezően elhelyezendő táblák és feliratok láthatóságát, a különféle lámpák és jelzőberendezések láthatóságát, valamint a járművezető látómezőjét.
Tehergépjárművekre vonatkozó előírások:
A gépjárművek és a vontatmányok (pótkocsik) esetében a jelzést a jármű vagy pótkocsi hátsó oldalán, a hosszanti középsíktól jobbra, a talajtól számított 0,90 és 1,50 méter közötti magasságban kell elhelyezni, továbbá
- a tehergépjárművek (vontatók) esetében: jelzést kell elhelyezni a jármű elejének első méterén belül – az üvegfelületek kivételével –, a bal és a jobb oldalon, a talajtól számított 0,90 és 1,50 méter közötti magasságban
- a félpótkocsik esetében: jelzést kell elhelyezni a bal és a jobb oldalon a jármű királycsapja mögötti első méteren belül, a talajtól számított 0,90 és 1,50 méter közötti magasságban;
- a pótkocsik esetében: jelzést kell elhelyezni a jármű elülső karosszériájának első méterén belül, a bal és a jobb oldalon, a talajtól számított 0,90 és 1,50 méter közötti magasságban.
Autóbuszokra vonatkozó előírások:
A meghatározott csuklós autóbuszokon és távolsági buszokon a holttereket mutató jelzéseket a csuklós járművet alkotó valamennyi kocsitesten el kell helyezni.
A jelzéseket az egyes kocsitestek elejének első méterén belül, az üvegfelületek kivételével, a bal és a jobb oldalon, a talajtól számított 0,90 és 1,50 méter közötti magasságban kell elhelyezni.
Kivételek, mentességek:
Azokat a gépjárműveket és vontatott járműveket, amelyek esetében műszakilag nem lehet betartani a talajtól mért magasságra vonatkozó előírást a jelzés elhelyezésére legfeljebb 2,10 méteres magasságban elhelyezett jelzésekkel kell ellátni.
A hátsó jelzés elhelyezésére vonatkozó kritériumok nem vonatkoznak azokra a gépjárművekre és vontatott járművekre, amelyeken ez műszakilag kivitelezhetetlen: konténerszállító járművek, az autószállító járművek, a félpótkocsis vontatók, a tartálykocsik, a platós járművek, az emelőkaros konténerszállítók és a nyergeskapcsoló-berendezések esetében. Ezeken a járműveken a jelzést olyan helyen kell elhelyezni a hátsó oldalon, amely összeegyeztethető azok műszaki jellemzőivel.
Az oldalsó jelzések elhelyezésére vonatkozó kritériumok nem vonatkoznak az olyan vontatott járművekre, amelyeken ez műszakilag kivitelezhetetlen. Ezeken a járműveken az oldalsó jelzéseket olyan helyen kell elhelyezni, amely összeegyeztethető azok műszaki jellemzőivel.
Mentesülnek az oldalsó és/vagy a hátsó jelzés elhelyezése alól azok a gépjárművek és vontatott járművek, amelyeken ez szerkezetileg kivitelezhetetlen.
2021. január 22-i híradás (FRISSÍTÉS) — Válaszolt az Európai Bizottság (DG MOVE) az IRU decemberi megkeresésére. A levélből kiderül, hogy amikor tavaly Franciaország a szabályoknak megfelelően előzetesen értesítette a Bizottságot az intézkedésről, ők azt pozitívan értékelték, közlekedésbiztonsági szempontból indokolhatónak és alacsony költségűnek találták. Az IRU érveinek fényében ugyanakkor készek újra megvitatni a kérdést a francia kormánnyal is.
2020. december 16-i híradás (FRISSÍTÉS) — Az IRU az egyoldalú francia előírást több szempontból is aggályosnak találja és az uniós jogba ütközőnek is véli, ezért kifogásait levélben megküldte az Európai Bizottság két szervének is (1. levél; 2. levél), és a rendelkezéssel való szembeszegülésre szólítja fel az uniós intézményt.
MKFE Kommunikáció