A december 2-i figyelemfelhívásunkat megerősítve és kiegészítve tájékoztatjuk tisztelt tagjainkat az alábbiakról.
Bár a német minimálbér szabályozásról Magyarország Németországtól a mai napig semmilyen(!) hivatalos tájékoztatást nem kapott, Németország közlekedési szakdiplomatája szóban többszörösen – más tagállamok felé is – megerősítette, hogy az nemcsak a kabotázsra vonatkozik, hanem a nemzetközi fuvarozásra, így a tranzitra is.
Az általános információszűkös helyzetre jellemző, hogy az IRU is csak tegnap küldött tájékoztatást a tagjainak, megerősítve, hogy 2015. január 1-től az óránkénti bruttó 8,50 EUR minimálbért előíró szabályozás kiterjed minden, Németország területén végzett tevékenységre, függetlenül attól, hogy német vagy külföldi-e a munkáltató.
Külön felhívjuk autóbuszt üzemeltető tagjaink figyelmét, hogy ez a személyszállításra is vonatkozik!
Jelenleg a következő 3 jogszabály áll rendelkezésünkre eredeti nyelven, amint megkapjuk a minisztériumtól ezek hiteles magyar fordítását (vagy bármilyen egyéb, hiteles tájékoztató anyagot), azonnal közzétesszük. (ITT, ITT, ITT)
A benne foglalt képtelenség ellenére szó szerint idézzük az IRU tájékoztatását:
„A törvény arra kötelezi a munkáltatókat, hogy legalább hathavonta tegyenek bejelentést a kölni vámhatóságnál (Bundesfinanzdirektion West), azaz nyújtsák be üzleti működési tervüket, mely tartalmazza a munkavállalóik mozgását Németország területén az elkövetkezendő időszakra (maximum hat hónap).
Ezeknek a terveknek tartalmazniuk kell a várhatóan Németországban dolgozó alkalmazottaik tevékenységének kezdetét, várható időtartamát és részleteit.
A fuvarozó vállalkozásoknak a vámhatóságnál történő első regisztrációjához csatolni kell azt a bejelentést, melyben a munkáltató arról nyilatkozik, hogy kérésre igazolni fogja, hogy a gépjárművezetőnek kifizették a minimálbért. A minimálbér kifizetésének igazolását német nyelven kell megadni. Jelenleg nincs további rendelkezésre álló információ a tekintetben, hogy a német vámhatóság miképpen kívánja érvényesíteni a törvényt a külföldi fuvarozókra, sem annak részleteiről, hogy hogyan kell a bejelentést megtenni a vámhatóság felé.”
A továbbra is fennálló, számtalan nyitott kérdésre tekintettel javasoljuk, hogy várjanak még a megbízóik által kért, a minimálbér megfizetésére kötelezettséget vállaló nyilatkozatok aláírásával, illetve jelezzék ügyfeleiknek a kérdést és a szükségessé váló jelentős fuvardíj emelést.
A rendelkezésre álló információk alapján megítélésünk szerint a szabályozás a szabad versenyt korlátozva EU-jogba ütközik, emellett lehetetlennek látszó adminisztrációs követelményeket is támaszt, a szaktárcáknál ezért nemzetközi tiltakozó összefogást és az Európai Bizottsághoz fordulást sürgetünk, az IRU-n belül pedig a magunk eszközeivel ugyanezt erősítjük.
A Nemzetgazdasági Minisztérium, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium és a Nemzeti Munkaügyi Hivatal jelenleg vizsgálják az ügyet, illetve hivatalos információkat várnak Németországtól.