Magyarország berlini nagykövetségén keresztül megérkezett a német közlekedési minisztérium válaszlevele arra az MKFE kezdeményezésére felvetett javaslatra, amelyben a 45 órás pihenő szabályainak ideiglenes felfüggesztését kértük. A válaszlevélből kiderül, hogy Németország nem tartja indokoltnak a május 25-én kihirdetett, és június 8-tól kötelezően alkalmazandó szabályozás felfüggesztését.
Az MKFE javaslatára május 25-én hazánk berlini nagykövete és az IRU is hivatalos levélben fordult a német közlekedési miniszterhez annak érdekében, hogy Németország ideiglenesen függessze fel a 45 órás rendszeres heti pihenőidő kabinban töltésének tilalmát.
Az MKFE álláspontja szerint ez a szabály – egyebek mellett – a rendelkezésre álló infrastrukturális háttér hiányosságai miatt betarthatatlan. Egyesületünk a javaslat indokaként kiemelte, hogy az őrzött parkolók és a hozzájuk csatlakozó szálláshelyek alacsony száma, valamint a szabályozás felkészülési időt sem hagyó váratlan bevezetése rövid és hosszú távon egyaránt akadályozza a fuvarozó vállalkozások normális napi működését.
További indokként felhívtuk a figyelmet arra, hogy az Európai Bizottság által nemrég nyilvánosságra hozott Mobilitási Csomag többek között ebben a kérdésben is egységes szabályozás bevezetését helyezi kilátásba, ezért a magyar álláspont az, hogy a csomag elfogadásáig a tagállamok ne vezessenek be a fuvarozókat érintő szabályokat, a meglévő szabályozások végrehajtását pedig függesszék fel. Erről tárgyalt május elején Somogyi Gábor, az MKFE főtitkára Brüsszelben Matej Zakonjsekkel, az Európai Bizottság Közlekedési Biztosának kabinetfőnökével, valamint Matthew Baldwinnal, az Európai Bizottság Mobilitáspolitikai és Közlekedési Főigazgatóságának főigazgató-helyettesével.
A német közlekedési minisztérium a fenti érveink ellenére sem tartja indokoltnak a moratóriumra vonatkozó kérésünket. A válaszlevélből kiderül, hogy a Bundestag által jóváhagyott törvénymódosítást a minisztérium nem szándékozik felülbírálni, továbbá véleményük szerint a gépkocsivezetőknek nem feladata a rakományok felügyelete, az őrizetlenül hagyott járművek esetében ez a kockázat a biztosítókra hárul.
Az MKFE a választ tudomásul vette, de az abban foglaltakkal nem ért egyet, ezért – együttműködve a magyar kormányzattal – vizsgáljuk a további lépések lehetőségét.
A német közlekedési minisztérium eredeti válaszlevele (német)
A német közlekedési minisztérium válaszának fordítása (magyar)
MKFE kommunikáció