Az Európai Bizottság szerdán közzétett vizsgálati eredményei megerősítették az a Scania által eddig vitatott tényt, hogy a gyártó öt másik európai márkával közösen, 1997-től 14 éven át „egyeztetett időpontban vezette be az új károsanyag-kibocsátási technológiákat, és megállapodtak teherautóik nagykereskedelmi áráról”.
Négy másik kartellező – a Daimler, a Volvo, a DAF és az Iveco – a bírság 10 százalékos csökkentése fejében korábban elismerte, hogy jogellenesen járt el, a MAN pedig mentesült a pénzbüntetés alól, mert felhívta a figyelmet a szabálysértésre. A Scania azonban akkor nem vett részt az egyezségben, ezért folytatódott ellene mostanáig az eljárás.
Margrethe Vestager uniós versenyügyi biztos megengedhetetlennek nevezte, hogy tisztességes verseny helyett kartelleztek az érintett cégek, amelyek együttesen az Európában gyártott közép- és nehéz-tehergépjárművek 90 százalékát állítják elő.
Sajtóértesülések szerint a Scania fellebbezni kíván a határozattal szemben. Ez a határozattal szembeni megsemmisítési eljárás kezdeményezését jelentheti az Európai Unió Bíróságánál, Luxemburgban. A kártérítési követelésekkel foglalkozó jogi szakértők – így az MKFE által ajánlott partnerek is – döntenek majd arról, hogy megvárják-e az EUB ítéletét, vagy már most megindítják a Scaniával szemben is kártérítési pereket, esetleg oly módon, hogy kiterjesztik a másik 5 kartellező társasággal szemben folyamatban lévő pereket a svéd gyártóra is.
Az MKFE a kérdés tisztázása érdekében felveszi a kapcsolatot azon magyar és külföldi jogi szakértőkkel, akiket korábban ajánlottunk a tagjainknak a MAN, a Volvo/Renault, a Daimler, az Iveco és a DAF cégekkel szembeni kartell ügy kártérítési jogi képviseletére. Válaszuk alapján, a Scaniával szembeni kártérítési igények benyújtásának lehetőségéről tájékoztatni fogjuk Tisztelt Tagjainkat.
MKFE kommunikáció