Ma Katalin napja van.

Koronavírus: Az Európai Bizottság gyakorlati útmutatással szolgál az áruk EU-n belüli folyamatos, zöld sávok mentén történő áramlásának biztosításához

Az Európai Bizottság 2020. március 23-án új gyakorlati útmutatót adott ki a határigazgatással kapcsolatos iránymutatásai végrehajtásának módjáról az EU-n belüli teherforgalom jelenlegi világjárvány idején történő fenntartása érdekében. Annak biztosítására, hogy az uniós szintű ellátási láncok továbbra is működjenek, a tagállamoknak a transzeurópai közlekedési hálózat (TEN-T) mentén haladéktalanul ki kell jelölniük valamennyi megfelelő belső határátkelőhelyet („zöldsávos” határátkelőhelyek). A zöldsávos határátkelőhelyeknek minden áruszállító jármű számára nyitva kell állniuk, függetlenül attól, hogy milyen árut szállítanak. A határátlépés, beleértve mindenfajta ellenőrzést és egészségügyi vizsgálatot, legfeljebb 15 percet vehet igénybe.


Adina Vălean, a közlekedésért felelős biztos így nyilatkozott: „Az uniós közlekedési hálózat összeköti az EU egészét. Útmutatónk célja, hogy megvédje az EU ellátási láncait e nehéz körülmények között, és biztosítsa, hogy mind az áruk, mind a közlekedési dolgozók késedelem nélkül eljuthassanak oda, ahol szükség van rájuk. A határokon átnyúló szállítás kollektív és összehangolt megközelítése ma fontosabb, mint valaha. A zöld sávok emellett kifejezetten a válság frontvonalában lévő közlekedési dolgozók védelmét is szolgálják. Ezek az ajánlások enyhítik a már amúgy is stresszel járó feladatvégzésüket, és nagyobb biztonságot és kiszámíthatóságot biztosítanak munkájukhoz.”

Zöldsávos határátkelőhelyek (az Európai Bizottság közleménye magyar nyelven ITT>> érhető el)
A zöldsávos határátkelőhelyeken alkalmazott eljárásokat a feltétlenül szükséges mértékre kell minimalizálni, illetve észszerűsíteni. Az ellenőrzések és szűrővizsgálatok anélkül végzendők el, hogy a járművezetőknek el kellene hagyniuk a járművüket, és maguknak a járművezetőknek is csak minimális ellenőrzésen kell átesniük. Az áruszállító járművek vezetőitől a személyi azonosító iratukon, a vezetői engedélyükön, valamint szükség esetén a munkáltatói igazolásukon kívül nem kérhető más okmány bemutatása. Az okmányok elektronikus benyújtását/bemutatását el kell fogadni.

Az áruszállító járműveket vagy azok vezetőit nem érheti hátrányos megkülönböztetés a származási és rendeltetési hely, a járművezető állampolgársága vagy a jármű nyilvántartásba vétele szerinti ország alapján.

A kialakult helyzetre való tekintettel nyomatékosan kérjük a tagállamokat, hogy átmenetileg függesszék fel a területükön jelenleg érvényben lévő valamennyi úthasználati tilalmat, nevezetesen a hétvégi, az éjszakai és az ágazati tilalmakat.

A Bizottság arra sürgeti a tagállamokat, hogy alakítsanak ki biztonságos átjárást lehetővé tevő közlekedési folyosókat, amelyeken az egyéni járművezetők és utasaik, például egészségügyi és közlekedési dolgozók, valamint – állampolgárságuktól függetlenül – hazaszállítás alatt álló uniós polgárok a TEN-T hálózaton valamennyi szükséges irányban közvetlenül, sürgősséggel áthaladhatnak az országon. Az áthaladóknak a kijelölt útvonalon kell maradniuk és be kell tartaniuk a kötelező minimális pihenőidőket. A tagállamoknak arról is gondoskodniuk kell, hogy legalább egy üzemelő repülőterük rendelkezésre álljon a hazaszállítás és a nemzetközi segélyjáratok működtetése céljából.

Megerősített együttműködés az uniós tagállamok között és azon túl
Az uniós közlekedési miniszterek március 18-i videokonferenciáját követően a Bizottság létrehozta a nemzeti kapcsolattartó pontok hálózatát és egy platformot, amely tájékoztatást nyújt a tagállamok által a koronavírussal összefüggésben hozott nemzeti közlekedési intézkedésekről. A nemzeti kapcsolattartó pontoknak támogatniuk kell a zöldsávos határátkelők hatékony működését. A szomszédos nem uniós országok felkérést kapnak, hogy szorosan működjenek együtt ezzel a hálózattal, biztosítva az áruk minden irányba történő áramlását.

A közlekedési dolgozókra vonatkozó szabályok alkalmazása
Annak érdekében, hogy a fuvarozás ne álljon le, a Bizottság azt ajánlja, hogy a tagállamok tegyenek lépéseket a nemzetközi fuvarozásban részt vevő munkavállalók szabad mozgásának biztosításáért, mégpedig az összes közlekedési módot érintően. Elsősorban az utazási korlátozásokra, a vízumkötelezettségre és a tüneteket nem mutató közlekedési dolgozók kötelező karantén alá helyezésére vonatkozó szabályoktól kell eltekinteni. A tagállamok például nem írhatják elő, hogy a közlekedési dolgozók orvosi igazolással bizonyítsák megfelelő egészségi állapotukat. A repülőtereken, kikötőkben, vasútállomásokon és más szárazföldi közlekedési csomópontokon fokozott higiéniai és operatív intézkedéseket kell bevezetni a közlekedési dolgozók biztonságának garantálása érdekében. A Bizottság mai feljegyzése tartalmazza a gépjárművezetők koronavírus elleni védelmére vonatkozó ajánlások teljes listáját (2. melléklet).

A nemzetközileg elismert szakmai alkalmassági bizonyítványokat elegendőnek kell tekinteni annak igazolásához, hogy a közlekedési dolgozó a nemzetközi fuvarozásban tevékenykedik. Ilyen bizonyítvány hiányában (minthogy nem minden nemzetközi gépjárművezető rendelkezik vele) a munkáltató által aláírt okmányt (3. melléklet) kell elfogadni.

Ezen elvek alkalmazandók a harmadik országbeli állampolgárokra is, amennyiben részvételük elengedhetetlen a rakomány Unión belüli vagy az EU-ba történő szabad mozgásának biztosításához.

Háttér-információk
A koronavírus-pandémia rendkívüli zavart okoz az európai közlekedés és mobilitás terén. Az európai ellátási lánc fenntartása az árufuvarozási szolgáltatások kiterjedt hálózatán keresztül történik, valamennyi szállítási módra kiterjedően. Az EU belső piacának működése és a jelenlegi közegészségügyi válságra adott hatékony uniós válasz szempontjából döntő jelentőségű, hogy a szárazföldi, vízi és légi folyosókon az árufuvarozási szolgáltatások folyamatosan és megszakítás nélkül működjenek.


Forrás: Európai Bizottság - Sajtósarok

Webhelyünkön sütiket használunk, melyek célja, hogy teljesebb körű szolgáltatást nyújtsunk látogatóink részére.