Előzetes híradásunkkal összhangban az ősz eleji heves esőzés és a hirtelen jött áradások rendkívüli helyzetet teremtettek az olasz, osztrák, cseh, lengyel és dél-német utakon. A közép-európai országokban pusztító árvíz egy hét alatt 22 halálos áldozatot szedett. Észak-Olaszországban szeptember 18-án nagy esőzések kezdődtek. A Dunán levonuló árhullám 2024. szeptember 16-ra elérte Magyarországot: hazánkban egyre több utat kell lezárni a forgalom elől. Közlekedési körképünket időről időre frissítjük. Híradásunkban Olaszország, Ausztria, Csehország, Lengyelország, Németország, Szlovákia és Magyarország útlezárásairól tájékozódhat!
Olaszországban 2024. szeptember 19-én (csütörtökön) heves esőzések kezdődtek. Emilia-Romagna és Marche tartományban a legmagasabb, vörös színű árvízvédelmi készültség lépett életbe (térkép), utakat és hidakat kellett lezárni, megkezdődött a lakosság kitelepítése. Ravenna és Bologna térségében a legkritikusabb a helyzet, ahol a folyóvizek megáradtak, és sártengerrel árasztottak el mindent, földcsuszamlások is történtek. Csütörtöktől zárva tartanak a piacok, sportlétesítmények, múzeumok, könyvtárak, szociális központok, lezárták a parkokat, és törölték a kulturális eseményeket is. A Corriere della Sera jelentése szerint a térségbe egyáltalán nem javasolt az utazás. Szeptember 20-i hírek szerint még mindig kritikus a helyzet.
Olaszország pillanatnyi közlekedési helyzetképe »
Csehország: mint az elmúlt napok híradásaiból is látszott, cseh területeken vált legdrámaibbá a helyzet, ahol öten életüket vesztették, nyolc embert eltűntként tartanak nyilván. Az áradást Petr Fiala miniszterelnök „az évszázad árvizének” nevezte. A cseh folyók (Odera, Opava és Chrudimka, Moldva) megemelkedő vízszintje óriási területeket árasztott el. A lezúduló víztömeg házakat döntött romba és utakat mosott el. Petr Pavel cseh államfő szeptember 18-án meglátogatta a Morva-sziléziai régiót, s felkereste a leginkább árvíz sújtotta helyeket. Megállapította, hogy „a károk hatalmasak, az újjáépítés több helyen nem hónapokig, hanem évekig fog tartani”. Bár a folyók vízszintje szeptember 18-ra lassú apadásnak indult, megkezdődött a kárfelszámolás, azonban ez hosszan elnyúló folyamat lesz, hiszen helyenként több ezer tonna sarat és uszadékot kell eltávolítani, markológépekkel és darukkal kell helyreállítani az eredeti terepviszonyokat. A lezúduló víz országszerte sok kárt okozott a közlekedésben, melyek helyreállítása belátható időn belül kivitelezhetetlen. Csehország pénzügyi segítséget kapott az Európai Uniótól, hogy a károkat felszámolja. Szeptember 20-i jelentések szerint megkezdődött az érintett épületek statikai vizsgálata, hogy kiderüljön, melyik lakható, s melyiket kell megerősíteni vagy bontani.
Csehország pillanatnyi közlekedési helyzetképe »
Ausztriában északon, a cseh határral szomszédos Alsó-Ausztria tartományban volt leginkább drámai a helyzet, de az ország többi területe is rengeteg csapadékot kapott. Országszerte összesen 200 helyen kellett útlezárást foganatosítani. Összességében javul a közlekedés állapota, bár a szeptember 18-i osztrák híradások szerint egyes autópályák fel- vagy lehajtóágai, valamint más főutak még víz alatt vannak. Időbe telik, míg az utakra rakódott sarat és uszadékot letakarítják a burkolatról.
Ausztria pillanatnyi forgalmi helyzete térképen »
Lengyelországban a délnyugati vidéket érte sok csapadék. A magyarok által is gyakorta járt Wroclav – Katovice – Krakkó vonalon több helyen is útlezárások akadályozzák a közlekedést. A legkritikusabb pontokat az alábbi forgalmi térképen lila felkiáltójellel jelölték.
Lengyelország közlekedési helyzete térképen »
Németországban főként délen, az osztrák határral határos bajor tartományban kellett utakat lezárni.
Németország közlekedési helyzete »
Szlovákiát 2024. szeptember 17-én érte el az árhullám, a Duna 970 cm-rel kedden tetőzött Pozsonyban.
Szlovákia pillanatnyi közlekedési akadályai térképen »
Magyarországot is elérte a dunai árhullám: 2024. szeptember 18-i jelentések szerint a közlekedőknek főként Győr-Moson-Sopron, Komárom-Esztergom és Pest vármegyékben kell lezárásokra számítaniuk. A Dunát kísérő 11-es főutat több helyen le kellett zárni, Vámosszabadinál (14-es főút) már a napokban megszűnt a kompközlekedés a magyar-szlovák határon. Budapest felkészülőben van az árhullámra.
Magyarországi árvízhelyzet és közlekedési hírek térképpel »
FONTOS TANÁCSOK! Fuvareszközeivel válasszon patak- és folyómedrektől távol eső, magasabban fekvő, de lankás területeket! Ne parkoljon meredek hegyoldal mellett vagy fás-erdős részen, sem épületek, hidak, felüljárók, villanyvezetékek, oszlopok környezetében! Lezárt járműben ne hagyjon értéktárgyat! A jármű ablakait zárja be! Rögzítse a járműben azokat a tárgyakat, melyek elmozdulhatnak! Tartósan vízzel elárasztott útszakaszra még magasépítésű, nagy járművel sem tanácsos ráhajtani, mert az utat az áradás könnyen alámossa, és a burkolat a nehéz járművek súlya alatt könnyen beszakadhat. Szintén veszélyes lehúzódni a felázott útpadkára, mert a jármű megsüllyedhet és felborulhat, mint azt a 2023. szeptember 5-én Görögországban rögzített videó is szemlélteti. Útnak indulás előtt tájékozódjon megbízójától, az árutulajdonostól, a fel- vagy lerakóhelyektől! A turistabuszos vállalkozók érdeklődjenek utazásszervezőiktől! Nézze meg a magyarországi Konzuli Szolgálat honlapjának utazási tanácsokra vonatkozó részét (megnyitás után az oldalon lejjebb görgetve "Kiemelt információk" menüpont)!