Tisztelt TIR Carnet felhasználó Fuvarozók!
Az IRU vámbizottsága 2013. 09. 09-10-i ülésén az oroszországi helyzet kiemelt fontossággal került napirendre. Az ott elhangzott információk alapján az alábbiakban tájékoztatjuk Önöket a bevezetésre kerülő változás várható következményeiről az Önök, illetve a fuvarfeladatokat végrehajtó gépkocsivezetőik által követendő lehetséges eljárásokról.
A legfontosabb információ:
Az Orosz Föderáció Állami Vámszolgálata 01-11/28474 számú, 2013. 07. 04-i döntése értelmében Oroszország területén a TIR Carnet által nyújtott garancia-fedezetet az OF VSZ nem tekinti megfelelő biztosítéknak a vámáru továbbításokhoz. A döntés 2013. szeptember 14-én 00:00 órától kezdődően lép életbe, jelen állapot szerint további halasztásra nem lehet számítani.
Ennek megfelelően Oroszország területén 2013. 09. 14-től kizárólag a korábbi hírlevelünkben » foglaltak szerinti formátumú biztosítékok valamelyikének fedezete mellett hajtható végre vámáruk fuvarozása.
Az intézkedés bevezetésének gyakorlati részleteiről maguk a testközelből érintett orosz és belarusz kollégák sem rendelkeztek teljes körű információval, de amit már biztosan lehet tudni, az a következő:
A nyugati orosz határon összesen 3 (három) határátkelőhely lesz megnyitva a TIR-es forgalom számára, melyek a következők:
» Krasnaja Gora
» Brjansk (esetleg Smolensk)
» St. Peterburg
Az orosz vámhatóság előterjesztése szerint a fent nevezett határátkelőhelyek megközelítése a belarusz oldalról kötött útvonalon, konvoj formájában történhetne, ami ellen a belarusz fél kormányzati szintű tiltakozást nyújtott be, de arra választ egyelőre még nem kaptak.
Az Orosz Föderáció területére történő beléptetéskor, amennyiben az eljáró orosz pénzügyőr megtagadja a TIR igazolvány elfogadását, a gépkocsivezető számára három lehetséges megoldás kínálkozik:
1. Egyéb kezesség igénybevétele
2. A szállítmány lerakodása / beraktározása vámszabad raktárba
3. Visszafordul, nem lép be Oroszország területére
Az IRU álláspontja szerint — amely azon alapul, hogy az OF VSZ egyelőre nem mondta fel a TIR Egyezményt, és ezért a TIR garancia továbbra is érvényes az OF területén — a gépkocsivezetőnek ragaszkodnia kell ahhoz, hogy az általa felmutatott, elindított, érvényes TIR igazolvány fedezete mellett kívánja a fuvarozást folytatni. Amennyiben a TIR igazolvány elfogadását az eljáró orosz pénzügyőr megtagadja, ezt a tényt határozatban kell rögzítenie, a döntése megfelelő indokolásával együtt. Ebben az esetben a fuvarozók számára nyitott a jogorvoslati eljárás megindításának lehetősége, melyhez az IRU összeállított egy gyakorlati útmutatót. Ez egyelőre angol, illetve orosz nyelven áll a rendelkezésünkre, mely anyagot igény szerint tagjaink rendelkezésére bocsátjuk.
Gyakorlati oldalról megközelítve a helyzetet, javasoljuk, hogy az oroszországi rendeltetésű szállítmányaik esetében elsősorban azt próbálják elérni megbízóiknál, hogy az import szállítmányok után fizetendő vámteher mértékéig (mely előzetes kalkulációval is megállapítható) nyújtsanak vámbiztosítékot és az erre vonatkozó igazolást/referenciát juttassák el a gépkocsivezetőhöz, még az OF területére történő belépést megelőzően. Ezzel az eljárással elkerülhető a TIR-en kívüli garancia igénybevételével járó többletköltség és a határlépéshez szükséges idő sem hosszabbodik jelentősen.
Amennyiben a fenti megoldás nem volna járható, javasoljuk, hogy az indító vámhivatalban azt a határ-vámhivatalt nevezzék meg rendeltetési vámhivatalként, amelyet elhagyva történik az OF területére való belépés. A kiléptetést végző vámhivatalnál így megtörténik a TIR Carnet mentesítése, a TIR eljárás befejeződik, és az OF területén kizárólag az oda való belépéskor megváltott kezesség lesz érvényes. A mentesített TIR igazolványt az orosz oldalon már ne mutassák be. Abban az esetben, ha a TIR igazolvány az OF VSZ részéről mégis valamilyen formában nyilvántartásba vételre kerülne, tagadják meg bármilyen egyéb kiegészítő kezesség igénybe vételét, hiszen két kezesség nem követelhető meg egyazon szállítmány garancia-fedezetéül.
Mivel Magyarország, illetve bármely EU-tagország irányából Oroszország felé indított export szállítmány esetében a TIR eljárásban érintett határlépések száma a fentiek miatt lecsökken, elegendő lehet a 4 lapos TIR Carnet igénybevétele is. Ezért költségkímélés, de nem utolsó sorban a TIR eljárások megnyugtató lezárása céljából is javasoljuk ezen okmányok igénybevételét az ilyen irányú fuvarfeladataikhoz.
Amennyiben Oroszország, mint tranzit ország jelenik meg a fuvarfeladat során, úgy az OF területén nyugszik a TIR garancia, az orosz hatóságok számára a TIR Carnet nem kerülhet benyújtásra, viszont az OF területét elhagyva, a következő országba történő belépéskor (amennyiben az adott ország a TIR Egyezmény szerződött partnere) annak benyújtása ismét lehetséges, a beléptetést végző nem-orosz pénzügyőr azt el fogja fogadni a szállítmány vámbiztosítékául.
Jelen tájékoztatásunk a pillanatnyilag rendelkezésünkre álló információkon alapul, ugyanakkor a helyzet bármikor változhat, mert folyamatosak a tárgyalások az OF VSZ képviselőivel, és több, az ügyet érintő jogi eljárás is elindult.
Kérjük, továbbra is kísérjék figyelemmel az Egyesület honlapját és hírleveleinket, mert amint újabb fejleményekről tudunk beszámolni, azokat azonnal közzétesszük.