Ma Kelemen, Klementina napja van.

Trükkös rakománylopás: akár a trójai faló...!

Spanyol rendőrhatósági bejelentésre hivatkozva a rakománylopás újfajta módszerének megjelenésére figyelmezteti a tehergépjárművel közlekedőket az Europol, vagyis az Európai Unió bűnüldözési és terrorelhárítási szervezete. Mivel a bűncselekmény lényege, hogy a tolvajok a jármű zárt raktérben egy faládából bújnak elő, a nyomozók az új jelenséget „trójai faló” néven emlegetik.


A trükkre elsőként spanyol rendőrök figyeltek fel, miután több bejelentést is kaptak pórul járt tehergépkocsi-vezetőktől. A jólszervezett bandák új módszere, hogy két-három tagjukat egy szekrény méretű, nagy faládába bújtatják, s a ládát „FRAGILE!” (= törékeny!) felirattal rendszerint csomagküldő szolgálatokon keresztül a fuvarozandó rakományok közé juttatják (ez főként zárt rakterű, ponyvás fuvareszközök gyűjtő-terítő útjain vagy olyan esetben lehetséges, ahol részrakományokat visznek).


Mint cikkünk alján a megnyitható videografika is modellezi, a tolvajok a raktérben elhelyezett faládából menet közben másznak ki. Felnyitogatják a rakomány többi részét képező dobozokat, kimazsolázzák belőlük az értékesebb dolgokat, s összepakolják azokat, miközben a teherautó halad.


Amint kész vannak, a raktérből telefonon értesítik a közelben lévő társaikat. Ez utóbbiak néhány kilométerrel előrébb balesetnek látszó szituációt rendeznek meg, vagy valamilyen útmenti akadályt építenek. A teherautó gyanútlan sofőrje lassan odaér; nem tudja, mi történt előtte az úton: lelassít és megáll. Miközben ő a váratlan akadály kikerülésével van elfoglalva, a csapat raktérben utazó tagjai késsel kivágják a ponyva tetejét, kimásznak a járműre, oldalt vagy hátul leadogatják a zsákmányt, és leugrálnak. A bűnözőket eztán az a személygépkocsi viszi tovább, mely végig a teherautó mögött osont, s biztosította a bandának, nehogy hiba csússzék a számításba.


A „trójai faló” módszeréről a Fuvarozott Vagyontárgyak Oltalmi Egyesülete (TAPA) 2014. március 3-án hírlevélben értesítette az MKFE-t. Egyesületünk megjegyzi, hogy ez bűnelkövetési fajta egyelőre nem nevezhető tipikusnak, s nincs olyan információnk, hogy Magyarországon ilyesmi megtörtént volna. A spanyol rendőrség nyilvánvalóan ottani tapasztalatokra alapozva írta tájékoztatóját; a rakománytolvajok ugyanis a dél-európai nagy kikötővárosok termináljainál tanyáznak leginkább.


Látogasson vissza honlapunkra! A közeljövőben a gépkocsivezetőket ért atrocitások tematikus esetleírásaival jelentkezünk!


VIDEÓ: A „TRÓJAI FALÓ” (az Europol mp4-anyaga) »

 

Webhelyünkön sütiket használunk, melyek célja, hogy teljesebb körű szolgáltatást nyújtsunk látogatóink részére.