Tisztelt Tagjaink!
Az IRU és legújabban szakdiplomáciai források is megerősítették azokat a nemzetközi sajtóértesüléseket, miszerint Franciaország saját, jelenleg óránkénti bruttó 9,61 EUR összegű minimálbér előírását kiterjesztené a Franciaországba irányuló, illetve onnan induló fuvarműveletekre, valamint a kabotázs tevékenységet végző gépkocsivezetőkre.
A francia gazdasági miniszterről elnevezett, a hazai sajtóban elsősorban a vasárnapi boltbezárás körüli viták miatt hivatkozott, ún. Macron-törvény jogalkotása folyamatban van, politikai viharok kísérik. A fuvarozói szakma számára azonban elsősorban az a pár napja teljesen váratlanul benyújtott módosítás az érdekes, melynek elfogadásával a franciák gyakorlatilag meglépnék azt, amit a németek már korábban megtettek. A törvény általános elveket fogalmaz meg, a szabályozás kiteljesítéséhez végrehajtási rendeleteket is el kell majd fogadniuk, ma még csak tervezetről beszélhetünk, melynek végső sorsát talán a Németországgal szemben folyamatban lévő uniós eljárás kimenetele is befolyásolhatja.
A franciák egyértelműen arról beszélnek, ami a német minimálbér szabályozás hátterében is áll: az Európai Unió ún. kiküldetési irányelveit (96/71/EK irányelv és az annak érvényesítésére tavaly elfogadott 2014/67/EU irányelv) alkalmaznák a nemzetközi fuvarozásra is. Mindezt a „tisztességtelen szociális verseny” elleni küzdelem címén.
Az IRU titkársága már felvette a kapcsolatot az Európai Bizottsággal, amely figyelemmel kíséri a fejleményeket. (Véleményünk szerint a törvény elfogadása után a németországihoz hasonló bizottsági eljárás indítására lehet számítani.)
A német és francia (és…?) kezdeményezések hátteréhez érdemes tudni,
hogy ágazatunkat érintően mind az EU-ban, mind az IRU-ban többek között(!) a kiküldetési irányelv hatálya körül zajlanak az egyre hevesebb tagállami és egyesületi szakmai és politikai viták. Maga az irányelv ugyanis azt fogalmazza meg, hogy a „kiküldetésben lévő munkavállalók” esetében a munkavégzés helye szerinti szabályok alkalmazandók – egyebek mellett – a minimális bérszint vonatkozásában. Az újdonság abban áll, hogy egyes tagállamok és/vagy szakmai szövetségeik (és egyre többen lehetnek és lesznek ilyenek, az európai szakszervezetekről nem is beszélve ) a korábbi gyakorlatot megváltoztatva kezdik az uniós jog szerinti „kiküldetésként” kezelni a nemzetközi fuvarozást. Nagy kérdés, hogy a német eljárás nyomán a Bizottság hogyan fog állást foglalni a kérdésben, lényegét tekintve: az irányelvek szerinti „kiküldetés” valósul-e meg a nemzetközi fuvarozás, a kabotázs és a tranzit esetében? Amennyiben Brüsszel azzal zárná a német pilotot, hogy a nemzetközi gépkocsivezetők külföldi útjaik során „kiküldött munkavállalónak” minősülnek, az messzemenő következményekkel járna a nemzetközi fuvarpiacon, és az uniós egységes belső piac jövőjére nézve is.
Tisztelt Tagjaink!
Brüsszel 2006-ban még azon a véleményen volt, hogy a pontból pontba történő nemzetközi fuvarozásra a kiküldetési irányelvet nem kell alkalmazni, tekintettel annak gyakorlati megvalósítási nehézségeire. Csak remélni tudjuk, hogy idén is erre a következtetésre jut majd a Bizottság. Az MKFE 2008-ban az aktuális uniós jogalkotási helyzetben határozottan tiltakozott a kiküldetési irányelv közúti fuvarozásban történő alkalmazása ellen. Az IRU uniós ügyekkel foglalkozó szakbizottsága 2008-ban egyhangúlag elfogadott álláspontjában még az áll, hogy „a kiküldetési irányelv jelenlegi formájában egyáltalán nem alkalmas a közúti közlekedési szektorra, minthogy nem számol annak átlag feletti munkaerő-mobilitásával, nemzeteken átívelő jellegzetességeivel, adminisztratív következményeivel, továbbá az ellenőrzés nehézségeivel”.
Az idők változására jellemző, és az IRU-egyesületek növekvő megosztottságát mutatja egy érdekképviseleti brüsszeli történés. A legutóbbi IRU-ülésen az MKFE képviselője azzal érvelve, hogy a 2008-ban hivatkozott körülmények (ld. pár sorral feljebb, dőlt betűvel sorolva) 2015-ben is változatlanul fennállnak, az IRU-álláspont megerősítését kérte, sikertelenül…
Miután az országaink gazdasági adottságait tükröző, a vállalkozásaink olcsóbb munkaerejéből származó versenyelőnyét a ’régebbi tagállamok’ és egyesületeik egyre-másra bélyegzik tisztességtelennek(!), és szövetkeznek az ’újabb tagállamok’ versenyelőnyének letörésére, az MKFE a maga részéről egyre szorosabb együttműködést keres és épít kelet-közép-európai partnereivel.
xxx
A német minimálbér ügyében újabb fejleményekről nem tudunk beszámolni, az IRU titkársága dolgozik a nyitott kérdések tisztázásán, az MKFE sem bírságról, sem ellenőrzésről nem kapott anyagot, ugyanakkor szeretnénk megismételni januári felhívásunkat:
Rendkívüli jelentőséggel bírhat, hogy egy esetlegesen előforduló bírságolási esetet teljes dokumentáltság mellett kormányzati és nemzetközi csatornáinkon keresztül a legmagasabb uniós szintekre juttathassunk. Ezért tisztelettel kérjük, segítsenek abban, hogy ha ilyenről tudomást szereznek – történjék az MKFE-taggal vagy mással –, azt az esetet az érintettek az összes kapcsolódó bizonyítékával együtt haladéktalanul jelentsék a Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. címre eljuttatott e-mail üzenetben.
Emellett ugyancsak a munkánkat segíti, ha akár az ellenőrzési tapasztalataikról, akár veszteségeikről, fuvarpiaci lehetőségeikben elszenvedett hátrányaikról konkrétan tájékoztatják az MKFE-t. Kérjük, használják a fenti kontaktot!