Az európai uniós ügyekért felelős államtitkárhoz fordult Somogyi Gábor a 45 órás heti rendes pihenőidők kabinban való töltésének tervezett német, és más EU-s országokban történő tilalma miatt. Az MKFE főtitkára a magyar kormány közbeavatkozását kéri, hogy a fuvarozókat ellehetetlenítő újabb lépés ellen határozottan lépjen fel Magyarország az Európai Bizottságnál, illetve az érintett országok illetékes hatóságainál.
Somogyi Gábor a német parlament nemrég hozott döntése okán tájékoztatta Takács Szabolcsot, az európai uniós ügyekért felelős államtitkárt a 45 órás heti rendes pihenőidők előírásainak tagországi szinten történő szabályozásáról. A főtitkár – jelezve, hogy az MKFE tagja az osztrák kiküldetési szabályok hatásait elemző Monitoring Bizottságnak is – arra hívta fel az államtitkár figyelmét, hogy Németország – és néhány más EU tagország – tervezett lépése újabb állomása lehet a magyar közúti fuvarozói ágazat ellehetetlenítésének.
Somogyi Gábor a levélben rámutatott arra, hogy a vezetési- és pihenőidőről szóló 561/2006/EK rendelet szövegéből csak indirekt módon derül ki, hogy a rendes heti, azaz a 45 órás, vagy annál hosszabb heti pihenőidő nem tölthető a járműben, mivel az a szövegben külön nem kerül megemlítésre. A mostani szabályozási anomália hátterében az állhat, hogy a 2006-ban elfogadott 561-es rendelet előtt érvényben lévő uniós szabályozások csak a napi pihenőidő járműben történő eltöltését tették lehetővé, a Bizottság azonban a jogalkotási javaslatában ezt szerette volna kiegészíteni a heti pihenőidővel – annak rendszeres és csökkentett változatai közötti különbségtétel nélkül. Az Európai Parlament nem értett egyet ezzel és csak a napi pihenőt kívánta bent tartani az új szabályozásban. Hosszas viták után a felek engedtek, és kompromisszumos megoldásként született meg a jelenlegi, felemás megfogalmazás.
Somogyi Gábor az államtitkárnak írt levélben kiemeli, hogy az említett előírás betartásával hosszú évekig senki sem foglalkozott, míg Belgium 2014 nyarán kiegészítette a közúti fuvarozással kapcsolatos szabálysértésekről szóló bírságrendeletét és az 561-es rendelet, illetve az AETR fentebb idézett passzusának megsértésére hivatkozva a szabálysértéshez 1.800 eurós bírságösszeget rendelt. A királyi rendelet értelmében azóta nem lehet a 45 órás heti pihenőidőt a gépjárműben kivenni Belgium egész területén.
Nagyjából egy hónappal később Franciaország is bevezette hasonló rendelkezését, amelynek megszegője 30.000 eurós maximális bírsággal és akár 1 év szabadságvesztéssel sújtható.
Idén március 31-én a német Parlament felsőháza is elfogadta a közúti árufuvarozásra vonatkozó heti rendes pihenőidő eltöltésének új szabályait. Ennek értelmében a 45 órás pihenőt Németországban sem lehet majd a jármű kabinjában tölteni. A törvény és a rendelkezés hatályba lépésének még nem ismert az időpontja.
Tekintettel arra, hogy a német előírás életbe lépését követően – különösen Németország elhelyezkedése és mérete miatt –, illetve a korábban bevezetett belga és francia előírásokra is, jelentősen korlátozásra kerül a nemzetközi – elsősorban a magyar fuvarozó vállalkozások nemzetközi teljesítményében jelentős arányt képviselő, folyamatosan nyugat-európai országok közötti viszonylatot érintő – fuvarfeladatok végrehajtása, illetve többlet költségeket okoz a jelenlegekhez képest, Somogyi Gábor arra kéri Takács Szabolcs államtitkár urat, hogy a tervezett német törvényi előírás életbelépése ellen a magyar kormány nevében fellépni szíveskedjen. Az MKFE az indoklásban kiemeli, hogy az előírás betartása már csak amiatt is nehézségekbe ütközik, mert sem Belgiumban, sem Franciaországban, sem Németországban nem áll rendelkezésre megfelelő infrastruktúra (szállás, őrzött parkoló). Ezek hiányában az előírást felelős fuvarozó vállalkozás – mivel az áruért a fuvarozó felel – nem képes végrehajtani, mivel az áruval rakott jármű nem hagyható őrizetlenül.
MKFE kommunikáció