Ahogy arról korábban tájékoztattuk tagjainkat, a német Parlament márciusban fogadta el azt a törvényt, amelynek értelmében a rendszeres heti pihenőidőt nem lehet a járművek kabinjában tölteni. Az IRU-tól érkezett tájékoztatás szerint a törvény hatálybalépésének napja 2017. május 25.
A törvény szerint a gépkocsivezetőknek alvásra alkalmas helyen, a kabinon kívül kell eltöltenie a rendszeres heti pihenőjét. A szabály szerint nem tekinthető megfelelő alvóhelynek, és a heti rendszeres pihenőidő szabályos kivételének, ha a gépkocsivezetőnek a jármű közvetlen közelében kell tartózkodnia, vagy olyan ágy nélkül tölti ezt az időszakot, amelyet a járművön kívül is használhat.
Amennyiben a gépkocsivezető a kabinban tölti a 45 órás pihenőjét, vagy olyan helyen, ahol nincs megfelelő lehetősége az alvásra, akkor a hatóság a rendszeres heti pihenőt nem fogja elfogadni.
Kérjük Tisztelt Tagjainkat, hogy ennek figyelembevételével szervezzék fuvarfeladataikat, és lehetőség szerint ne Németország területén vegye ki a rendszeres heti pihenőjét a járművezető. Amennyiben ez elkerülhetetlen, akkor a gépkocsivezető a rendszeres heti pihenőjét (45 óra) ne a kabinban töltse, mert a szabályszegésért a gépkocsivezető minimum 500, a vállalkozás pedig minimum 1500 eurós büntetésre számíthat.
A heti rendszeres pihenőidő eltöltésének helyét egy esetleges ellenőrzés során a gépkocsivezető úgy tudja igazolni, ha a napi munkakezdéskor és munkavégzéskor a tachográfba beviszi a jármű tartózkodási helyét (ország) is. Így például egy Dániából a 45 órás pihenője befejezése után érkező jármű vezetője ezzel az adattal igazolhatja, hogy a rendszeres heti pihenőjét nem Németország területén töltötte.
Az MKFE a fuvarozókra nézve barátságtalan német lépést a burkolt piacvédelmi intézkedések újabb elemének tekinti, amelynek hirtelen bevezetése nem ad módot arra, hogy a vállalkozások felkészüljenek a helyzet kezelésére. Ahogy azt az Egyesület korábban az Európai Bizottság felé is jelezte, a rendszeres pihenőidő kabinon kívüli eltöltésének nincsenek meg az infrastrukturális feltételei – kellő számú őrzött parkoló és szálláshely – sem Németországban, sem Európa más országaiban, ezért a szabályozás végrehajtásának felfüggesztését kérjük, Németország esetében legalább július 1-ig.
Az MKFE a 45 órás pihenőidők nemzetközi szabályozásával kapcsolatban a magyar Kormány támogatását is kérte, a mai napon pedig levélben fordult hazánk brüsszeli állandó uniós képviseletéhez, berlini nagykövetünkhöz, Takács Szabolcs államtitkárhoz, továbbá az IRU brüsszeli képviseletét is felkértük a tiltakozásra a tilalom bevezetésének pontos dátumának előzetes meghirdetésének hiánya miatt. Ugyanerre hívtuk fel a V4 társegyesületeinket és minden IRU-s partnerünket.
MKFE kommunikáció