Megvétózta a Nemzetközi Közlekedési Fórum (ITF) éves miniszteri csúcstalálkozóján az Európai Unión kívüli országok fuvarozói kvótáinak növelését a magyar küldöttség, így ebben a kérdésben – újabb szakértői egyeztetést követően – legkorábban egy év múlva születhet döntés. A 2019. május 23-i lipcsei ülést megelőzően Karmos Gábor főtitkár levélben fordult Palkovics László miniszterhez, rámutatva arra, hogy a kvótaemelés súlyos károkat okozna a hazai vállalkozóknak, de összességében az EU-s fuvarpiac minden szereplőjének.
Az Innovációs és Technológiai Minisztériumtól érkezett tájékoztatás szerint a magyar küldöttség határozott fellépése akadályozta meg, hogy az ITF megemelje az Európai Unión kívüli országok fuvarozói kvótáit. A testület a kérdést szakértői szintre utalta vissza, abban a tagországok megegyezése esetén legkorábban egy év múlva születhet döntés.
Az OECD keretében működő, párizsi székhelyű ITF felel többek között a CEMT többoldalú árufuvarozói engedélyekkel kapcsolatos döntések meghozataláért is. A csúcstalálkozó előtt az MKFE levélben hívta fel Palkovics László innovációs és technológiai miniszter figyelmét arra, hogy a kvótaemelés hátrányosan érintené a magyar fuvarozókat, nyomatékosan kérve a minisztert, hogy tegyen lépéseket a magyar fuvarozók érdekeinek érvényesítéséért, és ennek megfelelő, határozott álláspontot képviseljen az ITM delegációja az ITF ülésén is.
Az ITM-től kapott tájékoztatás szerint a lipcsei zárt miniszteri ülésen a felszólalók többsége valóban a liberalizálást támogatta. Az Innovációs és Technológiai Minisztérium képviseletében Tóth Péter kiállt a magyar fuvarozók nemzetközi árufuvarozási piaci pozíciójának védelme mellett. A közlekedéspolitikáért felelős helyettes államtitkár kijelentette, hogy Magyarország nem támogatja a CEMT engedélyek mennyiségének növelését, mivel az az Európai Unión kívüli országok térnyerését eredményezné a belső piacon. Egy efféle lépés különösen annak fényében elfogadhatatlan, hogy a nyugat-európai országok protekcionista intézkedések bevezetésére készülnek a Mobilitási Csomagon és a kiküldetési irányelven keresztül.
Mivel a tagországok a CEMT engedélyekkel kapcsolatosan kizárólag egyhangúlag dönthetnek, így a magyar kiállással sikerült elérni, hogy az engedélyszámok növekedéséhez vezető döntés ne születhessen meg. A Közlekedési Miniszterek Tanácsa a kérdést szakértői szintre utalta vissza. A tagországok a következő egy évben próbálhatnak meg egyezségre jutni, az újabb döntéshozatal eredményes előkészítő tárgyalások esetén a 2020 májusában megrendezendő miniszteri csúcstalálkozón lehet esedékes.
Az MKFE a jövőben is nagy figyelmet fordít a CEMT-engedélyek felhasználásával kapcsolatos tendenciákra, és a magyar vállalkozások CEMT-igényét befolyásoló nemzetközi folyamatokra. Amennyiben a CEMT körüli problémák – ide értve az engedélyek ellenőrzését, a felhasználásukkal történő visszaéléseket – nem csökkennek, az MKFE a kvótaszám – akár drasztikus – csökkentésére tesz javaslatot az ITM felé, és ennek az álláspontnak a képviseletét fogja kérni a soron következő szakértői egyeztetéseken, továbbá a jövő évi ITF tanácskozáson is a magyar Kormánytól.
Karmos Gábor főtitkár levélben is kifejezte köszönetét Palkovics László miniszternek, és az ITM delegációjának azért, hogy határozottan képviselték a magyar fuvarozók érdekeit a Nemzetközi Közlekedési Fórum ülésén! Bízunk abban, hogy a Kormány a további ITF tárgyalásokon is az érdekképviseletekkel egyeztetett állásponthoz ragaszkodva képviseli hazánkat a közlekedési miniszterek tanácsában.
MKFE kommunikáció