Magyarország Tömeg- és méretnormák I. Általános tömeg- és méregnormák Magyarországon a személy- és áruszállításra alkalmas járművek és járműszerelvények legnagyobb megengedett hosszúságát, szélességét, magasságát, össztömegét és tengelyterhelését az 1990-ben megalkotott, és azóta többször módosított 6-os KöHém-rendelet szabályozza. A tömeg- és méretnormákat a rendelet 5. 6.és 7. §-ai taglalják. Vonatkozó jogszabály: II. Túlsúlyos és túlméretes járművek és rakományok Kivételes esetekben a hatóság ill. a közút kezelője engedélyezheti a 6/1990-es KöHÉM-rendeletben leírt általános normák túllépését. Ebben a kérdésben a fenti rendelet 8. §-a irányadó. Az ilyen járművek ill. rakományok közlekedtetéséhez közútkezelői hozzájárulás szükséges, melyet: a) országos közúthálózatot illetően a Magyar Közút Nonprofit Zrt. ad ki Túlsúlyos és túlméretes engedélyt csak akkor állítanak ki, ha: a) nagyméretű, nagy tömegű rakomány szállítására szolgáló gépkocsi és/vagy pótkocsi közlekedéséhez szükséges A közútkezelőnek jogában áll, hogy a hozzájárulás kiállításához benyújtott kérvényt visszautasítsa (pl. ha a túlméretes vagy túlsúlyos rakomány közlekedtetését valamilyen okból nem látja indokoltnak, vagy az nem megvalósítható). Szintén jogában áll, hogy a járműhöz felvezető ill. menetoszlop-záró szakkíséret szükségességét írja elő. Vonatkozó jogszabály: III. Rakománytúlnyúlás Ha a rakomány méretei indokolják, nyitott rakfelületű járművön a rakomány úgy is elhelyezhető, hogy a rakfelületen hátra (legfeljebb 2 méterre, de a rakfelület hosszának felénél nem nagyobb távolságra) túlnyúljon. Ezt a KRESZ 47. §-a rögzíti. A pótkocsit vontató gépjármű rakománya hátra nem nyúlhat túl a rakfelületen. Zárt rakterű (hűtős, dobozos) járművel nem szabad túlnyúló rakományt szállítani, mert akkor nem csukhatók a rakfelület oldalfalai és hátsó ajtaja. Nyitott rakfelületű járművön (álló helyzetben is!) a túlnyúló rakományt legalább 40x40 cm-es, piros vagy piros-fehér csíkos zászlóval, illetőleg táblával, éjszaka és korlátozott látási viszonyok között ezen felül piros fényű lámpával és piros fényvisszaverővel meg kell jelölni, a rakományt pedig úgy kell rögzíteni, hogy ne mozdulhasson el. Az ilyen módon hátrafelé 2 méternél nem nagyobb mértékben túlnyúló, szabályosan feltett rakományhoz nem kell külön engedélyt kérni. Vonatkozó jogszabály: • A közúti közlekedés szabályairól szóló 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet (KRESZ); 47. § » IV. Tengelytúlsúly-tolerancia Az árufuvarozók és áruszállítók közül a konténert, élőállatot, ömlesztett árut vagy folyadékot szállító járművek üzembentartói, a személyszállítók közül a kéttengelyes autóbuszokat üzembentartó vállalkozások 1 tonnás tengelyterhelési vagy tengelycsoport-terhelési toleranciát a kérhetnek. A kedvezmény nem alanyi jogú és nem automatikus: az adott vállalkozásnak regisztrálnia kell járművét a Magyar Közút Nonprofit Zrt. ÚVR-rendszerében vagy a közútkezelő megyei igazgatóságainál, hogy a toleranciát megkapja. A művelet díjmentes. A regisztrációt a járművek üzembentartóinak évente meg kell újítaniuk! Az érvényességi határidő nem naptári évfordulós, hanem az engedély kiállításának dátumát követő 365. napon lejár! bővebben az 1 tonnás tengelysúly-toleranciáról » Vonatkozó jogszabály: V. Környezetbarát meghajtású járművek össztömeg-toleranciája (új) Az alternatív meghajtási módok szembetűnően előretörtek a járműgyártásban. Noha a tendencia inkább a személygépjárművek és a városi autóbuszok terén figyelhető meg leginkább, hamarosan várható, hogy a haszongépjárműveknél is mind nagyobb számban jelennek meg az utakon az innovatív hajtási móddal tervezett fuvareszközök. Ezt előkészítendő és elősegítendő a szakminisztérium 2020. január 9-től hatályos rendelete 1 ill. 2 tonna össztömeg-toleranciát engedélyez ezeknek a járműveknek. Az 1/2020-as ITM-rendelet akként módosította a vonatkozó 6/1990-es KöHÉM-rendelet 6. §-ának 6. bekezdését, hogy: egyes alternatív hajtású járműveknél: egyes elektromos járműveknél: Vonatkozó jogszabály: 2020-01-09
|