Ma Zéno napja van.

Tömeg- és méretnormák


Magyarország

Tömeg- és méretnormák



I. Általános tömeg- és méregnormák

Magyarországon a személy- és áruszállításra alkalmas járművek és járműszerelvények legnagyobb megengedett hosszúságát, szélességét, magasságát, össztömegét és tengelyterhelését az 1990-ben megalkotott, és azóta többször módosított 6-os KöHém-rendelet szabályozza. A tömeg- és méretnormákat a rendelet 5. 6.és 7. §-ai taglalják.

Vonatkozó jogszabály:

A közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló 6/1990-es KöHÉM rendelet »


II. Túlsúlyos és túlméretes járművek és rakományok

Kivételes esetekben a hatóság ill. a közút kezelője engedélyezheti a 6/1990-es KöHÉM-rendeletben leírt általános normák túllépését. Ebben a kérdésben a fenti rendelet 8. §-a irányadó. Az ilyen járművek ill. rakományok közlekedtetéséhez közútkezelői hozzájárulás szükséges, melyet:

a) országos közúthálózatot illetően a Magyar Közút Nonprofit Zrt. ad ki
b) Budapest ill. önkormányzati utak esetén a területileg illetékes önkormányzat útkezelője adhat


Túlsúlyos és túlméretes engedélyt csak akkor állítanak ki, ha:

a) nagyméretű, nagy tömegű rakomány szállítására szolgáló gépkocsi és/vagy pótkocsi közlekedéséhez szükséges
b) ha azt a rakomány tömege, méretei, tulajdonságai indokolják
c) ha a rakomány oszthatatlan, azaz kisebb részekre szétszedni nem lehet (pl. betongerenda, földalatti tartály)

A közútkezelőnek jogában áll, hogy a hozzájárulás kiállításához benyújtott kérvényt visszautasítsa (pl. ha a túlméretes vagy túlsúlyos rakomány közlekedtetését valamilyen okból nem látja indokoltnak, vagy az nem megvalósítható). Szintén jogában áll, hogy a járműhöz felvezető ill. menetoszlop-záró szakkíséret szükségességét írja elő.

Vonatkozó jogszabály:

A meghatározott össztömeget, tengelyterhelést, tengelycsoport-terhelést és méretet meghaladó járművek közlekedéséről szóló 36/2017. (IX. 18.) NFM rendelet »


III. Rakománytúlnyúlás

Ha a rakomány méretei indokolják, nyitott rakfelületű járművön a rakomány úgy is elhelyezhető, hogy a rakfelületen hátra (legfeljebb 2 méterre, de a rakfelület hosszának felénél nem nagyobb távolságra) túlnyúljon. Ezt a KRESZ 47. §-a rögzíti. A pótkocsit vontató gépjármű rakománya hátra nem nyúlhat túl a rakfelületen. Zárt rakterű (hűtős, dobozos) járművel nem szabad túlnyúló rakományt szállítani, mert akkor nem csukhatók a rakfelület oldalfalai és hátsó ajtaja.

Nyitott rakfelületű járművön (álló helyzetben is!) a túlnyúló rakományt legalább 40x40 cm-es, piros vagy piros-fehér csíkos zászlóval, illetőleg táblával, éjszaka és korlátozott látási viszonyok között ezen felül piros fényű lámpával és piros fényvisszaverővel meg kell jelölni, a rakományt  pedig úgy kell rögzíteni, hogy ne mozdulhasson el.

Az ilyen módon hátrafelé 2 méternél nem nagyobb mértékben túlnyúló, szabályosan feltett rakományhoz nem kell külön engedélyt kérni.

Vonatkozó jogszabály:

A közúti közlekedés szabályairól szóló 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet (KRESZ); 47. § »


IV. Tengelytúlsúly-tolerancia

Az árufuvarozók és áruszállítók közül a konténert, élőállatot, ömlesztett árut vagy folyadékot szállító járművek üzembentartói, a személyszállítók közül a kéttengelyes autóbuszokat üzembentartó vállalkozások 1 tonnás tengelyterhelési vagy tengelycsoport-terhelési toleranciát a kérhetnek.

A kedvezmény nem alanyi jogú és nem automatikus: az adott vállalkozásnak regisztrálnia kell járművét a Magyar Közút Nonprofit Zrt. ÚVR-rendszerében vagy a közútkezelő megyei igazgatóságainál, hogy a toleranciát megkapja. A művelet díjmentes.

A regisztrációt a járművek üzembentartóinak évente meg kell újítaniuk! Az érvényességi határidő nem naptári évfordulós, hanem az engedély kiállításának dátumát követő 365. napon lejár!

bővebben az 1 tonnás tengelysúly-toleranciáról »

Vonatkozó jogszabály:

A meghatározott össztömeget, tengelyterhelést, tengelycsoport-terhelést és méretet meghaladó járművek közlekedéséről szóló 36/2017. (IX. 18.) NFM rendelet »


V. Környezetbarát meghajtású járművek össztömeg-toleranciája (új)

Az alternatív meghajtási módok szembetűnően előretörtek a járműgyártásban. Noha a tendencia inkább a személygépjárművek és a városi autóbuszok terén figyelhető meg leginkább, hamarosan várható, hogy a haszongépjárműveknél is mind nagyobb számban jelennek meg az utakon az innovatív hajtási móddal tervezett fuvareszközök. Ezt előkészítendő és elősegítendő a szakminisztérium 2020. január 9-től hatályos rendelete 1 ill. 2 tonna össztömeg-toleranciát engedélyez ezeknek a járműveknek. Az 1/2020-as ITM-rendelet akként módosította a vonatkozó 6/1990-es KöHÉM-rendelet 6. §-ának 6. bekezdését, hogy:

egyes alternatív hajtású járműveknél:
• az alternatív technológiához szükséges többlettömegnyi, de legfeljebb 1 tonna össztömeg-toleranciát engedélyez

egyes elektromos járműveknél:
• a kibocsátásmentes technológiához szükséges többlettömegnyi, de legfeljebb 2 tonna össztömeg-toleranciát engedélyez

Vonatkozó jogszabály:

A közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló 6/1990-es KöHÉM rendelet »


2020-01-09

 


Copyright © MKFE – 2019

 
Webhelyünkön sütiket használunk, melyek célja, hogy teljesebb körű szolgáltatást nyújtsunk látogatóink részére.