A koronavírus-járvány miatt forgalomból kivont dízel üzemű járművek kapcsán felmerült a gázolaj eltarthatóságának és állagromlásának témaköre. Tájékoztatónk az ezzel kapcsolatos kérdésekre igyekszik választ adni.
MEGROMOLHAT-E AZ ÜZEMANYAG? — Az üzemanyagok – a közhiedelemmel ellentétben – meg tudnak romlani, azaz nem tarthatók el időkorlát nélkül. Mind a felhasználatlan motorbenzin, mind pedig a gázolaj vegyi átalakuláson megy keresztül, és nemcsak a hidegindítást nehezíti meg, hanem a gépjárművek és munkagépek üzemanyagellátó-rendszerében is károsodásokat okoz. E kőolajszármazékok romlásának oka főképp az előállítás közben hozzájuk kevert adalékanyagok rövid élettartama.
A GÁZOLAJ GYÁRTÁSI ADALÉKAI — A hazánkban kereskedelmi forgalomban kapható gázolaj az EU előírásaival összhangban 8,2 % (azaz literenként közel 1 deciliter biodízelt), vagyis növényi magvakból és rostokból sajtolt szerves olajat tartalmaz. A gázolajban található egyéb adalékok (paraffin diszpergátor, elektrostatikus vezetőképesség-javító, cetánszám-növelő, korróziógátló, detergens-diszpergens, demulgeátor, valamint a téli időszakban hozzáadott hidegszűrhetőségi határhőmérsékletet-javító) a tökéletesebb égést, a motor kedvezőbb működését és a felhasználók javát szolgálják, azonban véges élettartamúak.
MEDDIG TARTHATÓ EL A GÁZOLAJ? — A gázolaj eltarthatósága 6 és 12 hónap között mozog. Ennyi üzem nélküli idő általában a forgalomból kivont járművek és a szezonálisan használt munkagépek esetében szokott előfordulni. Az olyan üzemanyagok, melyek biokomponenst nem tartalmaznak (ilyenek egyes „prémium” gázolajak), a fentiekben ismertetettnél jóval hosszabb ideig tárolhatók „megromlás” nélkül.
MILYEN FOLYAMAT MEGY VÉGBE AZ ÁLLÓ GÁZOLAJBAN? — A hónapok múlásával a gázolajban üledék képződik a levegővel való érintkezés és a hőmérséklet változása miatt. A romlás főként a növényi összetevők miatt következik be. Idővel kocsonyásodás, észteresedés és lerakódás figyelhető meg, mely nemcsak az üzemanyagtartály falán, hanem az egész üzemanyag-ellátó rendszerben utolérhető.
MILYEN SZERKEZETI KÁROKAT OKOZ A JÁRMŰBEN? — A megromló gázolaj fekete penész-lerakódásokat képez az üzemanyag-szűrőn, mely eltömődhet. A szennyeződések ugyanakkor rosszul égnek, így szén- és koromlerakódásokat alkotnak az injektorokon és az égéstérben. Indítási gondok, nagyobb füstképződés tapasztalható, és megnövekszik az üzemanyag-felhasználás.
MIT LEHET TENNI? — A járművek hosszabb idejű leállításakor a motorból és szűrőkből az üzemanyagot ki kell járatni, a tartály tartalmát le kell fejteni, és újraindításkor friss üzemanyaggal kell feltölteni a rendszert.
LÉTEZIK-E VEGYI VÉDELEM, MELY HÁTRÁLTATJA A MEGROMLÁST? — Igen. Dízelmotorokhoz magas minőségű adalékokat gyártanak, melyek:
- növelik az oxidációs stabilitást, és megelőzik a szennyeződések lerakódását
- meghosszabbítják az üzemanyag tárolási időszakát
- csökkentik a szűrök szennyeződését és eltömődését
- üzemszünetek után biztosítják az indítást
Adalékként csakis megbízható gyártótól vagy forgalmazótól származó, valamint a jármű (motor) gyártója által is elismert, ajánlott élettartam-növelő folyadékot használjon!
Ajánljuk, hogy fordítson figyelmet álló járművei állagromlásának megakadályozására, hogy a járványügyi kényszerleállás után is kifogástalanul működő és üzemben tartott fuvareszközökkel indulhasson!