ÉRTESÍTSE FUVARSZERVEZŐIT! — Év végéhez közeledve, a karácsony előtti hetekben mindig megszaporodnak a fuvarpiaci bűncselekmények. A rendőrség fokozott óvatosságra inti a fuvarozókat — figyelmeztette egyesületünket a TimoCom Soft- und Hardware GmbH online fuvarbörze bűncselekményekkel foglalkozó illetékese.
Az ünnepek előtti hetekben mindig nagy a kapkodás: a fuvarszervezők általában kénytelenek egyszerűsíteni a megszokott munkafolyamatokon, nincs mindig idő a kellő jármű- vagy cégellenőrzésre, fáradtak már, és lankad a figyelmük. A bűnözők rendszerint ezt használják ki arra, hogy a fuvarpiacon garázdálkodjanak. A tetteseknek szintén kedvező, hogy az ünnepek előtt megnövekedett élelmiszer-kereslet közepette rendkívül sok és sokféle étel-ital és nyersáru mozog az utakon, s cserél gazdát. Mint tájékoztatóinkban többször beszámoltunk róla, a tapasztalatok azt mutatják, hogy a bűnözők elsődleges zsákmánya általában valamiféle élelmiszer, mivel ezekre mindig van kiskereskedelmi és fogyasztói igény, így ezeket roppant gyorsan el lehet tüntetni az orgazda-hálózaton keresztül. Az ünnepek előtt különösen figyelni kell a hússzállítmányokra, mert az elkövetők ilyenkor zsákmányolják azokat az adagokat, melyeket karácsony előtt hamis lejárati dátummal vagy átcímkézve piacra tudnak dobni. Szintén gyakori zsákmány a csokoládé, desszert és cukorka.
Európában, így hazánkban is a piti ponyvafelmetszőkhöz képest jóval nagyobb fenyegetést jelentenek a fuvarpiac törvénytisztelő szereplőire a fehérgalléros bűnözők, akik akár két teljes kamionnyi friss marhahúst képesek eltüntetni néhány óra leforgása alatt.
Az ünnepek közeledtével érdemes tehát áttekintetnünk a fuvarpiac parazitáinak jól ismert módszereit, ismertető jeleit.
A fuvarpiaci bűnözők nem magányos farkasok, mint pl. a gázolajcsapolók. A rakománytolvajok bűnszervezetbe vagy bűnszövetségbe tömörült bandák, melyek tagjai otthonosan mozognak a fuvarozás világában, ám valamiről mégis fel lehet ismerni őket, mert a papíron látható adatok valamiben nem stimmelnek.
A fehérgalléros bűncselekmények rendszerint ugyanazon 3 forgatókönyv szerint történnek:
AZ EGYIK: A CSALÓK JÓHÍRŰ FUVAROZÓK NEVÉBEN TÉNYKEDNEK — Amióta a cégadatok nyilvánosak, a tettesek nem kitalált cégnevekkel próbálkoznak (melynek létezése internetes cégjegyzékből ellenőrizhető), hanem valós és leinformálható fuvarozó vállalkozások bőrébe bújva azok alkalmazottainak adják ki magukat, kreált e-mail-címről kötnek üzletet, majd hamisított dokumentumokkal és lopott rendszámú járművel jelennek meg a megbízó telephelyén, ahol fel is veszik a rakományt, ám az áru sohasem érkezik meg. A minderről mit sem sejtő igazi fuvarozó cég vezetője már csak akkor jön rá, hogy a nevében idegenek tevékenykednek, amikor a hazai vagy külföldi megbízó több nap után rajta keresi az eltűnt árut.
A MÁSIK MÓDSZER: ŐK CÉGEKET VESZNEK — Másik csalási módszer, hogy bűnözők eladásra kínált fuvarozó cégeket vásárolnak, majd kötnek üzletet. Arra építettek, hogy az addig tisztességesen működő és mindenki által jól ismert vállalkozás életében bekövetkezett tulajdonosváltásról a fuvarpiac szereplői (elsősorban a cég megbízói) csak napok vagy hetek elteltével értesülnek majd, s ezt az átfutási időt kihasználva azalatt ők szabadon garázdálkodhatnak és vehetnek fel rakományt, visszaélve a cég régi tulajdonosának jó hírével.
A HARMADIK: ELTÉRÍTŐ ÁL-SPEDITŐRÖK — A trükk lényege, hogy a tettesek a fuvarozót, pontosabban a rakománnyal már úton lévő gépkocsivezetőt tévesztik meg. A bűnszövetség egy tagja — pár nappal az akció előtt — egy (ismert vagy ismeretlen) speditőr cég alkalmazottjaként mutatja be magát, és megrendelést ad a fuvarozónak. A mit sem sejtő fuvarozó elvállalja a feladatot, majd elindítja megrakott járművét. Ekkor lépnek közbe ismét a speditőr-irodának álcázott bűnözők, akik valamilyen indokra hivatkozva telefonon arról értesítik a fuvarozót (vagy annak gépkocsivezetőjét), hogy a feladat teljesítése közben a rendeltetési hely váratlanul megváltozott, és új címet adnak neki a lerakodáshoz; köznapi kifejezéssel eltérítik a rakományt. A jónevű fuvarozók tehát jóhiszeműen járnak el, amikor az általuk igazi speditőrnek vélt ál-speditőr azonnali kérést teljesítik. Ennél a módszernél a tetteseknek tehát még saját járműre sincs szükségük, és díszpáholyból nézhetik végig, ahogyan a gyanútlan fuvarozó sofőrje az új helyen lerakja az árut. A mutatvány azon bukhat meg, ha a sofőr vagy a fuvarszervező szimatot fog, egy pillanatra elgondolkodik, és efféle kérdést tesz fel magában: „vajon miért akar valaki 24 tonna teasüteményt épp egy kerámiagyár depójában lerakatni...?”
A rendőrség ezen új módszerek kivédésére azt tanácsolja a fuvarozóknak, hogy a lerakóhely megváltozásáról szóló utasítás valódiságát a fuvarozó diszpécsere magával a felrakóhellyel vagy lerakóhellyel ellenőriztesse, és soha ne az idegen speditőrrel! Hasznosnak tűnik, ha a fuvarozó vállalkozás felhívja diszpécsereinek és gépkocsivezetőinek figyelmét, hogy csakis ismert telefonszámról vagy ismerős személytől érkező útvonal-módosítási utasításnak higgyenek, és ne sajnálják az időt az ellenőrzésre.
GYANÚS JELEK — Mindenképpen legyen óvatos, ha az alábbi jeleket tapaszalja:
!!! a megbízó feltűnően ragaszkodik a fuvardíj készpénzes kiegyenlítéséhez
!!! meglepően csábító fuvardíjat ajánlanak
!!! a partner sorozatosan kizárólag szűkszavú e-mailben vagy rövid SMS-ben kommunikál
!!! bélyegző-lenyomatain görbék a sorok, vagy sorozatosan elmosódottak a betűk
!!! a megbízó eltitkolja, ki az áru valódi tulajdonosa
!!! a megbízás szövege nem megfelelő szakismeretről tanúskodik
!!! szóban vagy faxolt lapon történik a fuvarmegbízás hiányos cégadatokkal
!!! többszörösen közvetített fuvar, és már nem is látni tisztán, ki kinek az alvállalkozója
!!! gyanúsan, hirtelenül és indokolatlanul megváltozik a fuvar rendeltetési helye
!!! gyanús a rendeltetési hely (pl. édesség lerakását egy betonüzemhez kérik)
!!! az árukibocsátó helyen egykedvű, szűkszavú gépkocsivezető kapucnis melegítőben és napszemüvegben, végig a kameráktól elfordított, görcsös fejtartással
NE FELEJTSE EL TÁJÉKOZTATNI MUNKATÁRSAIT! — Rendőrségi forrásból azt a tanácsot kaptuk: sürgős lenne, hogy egyesületünkön keresztül minden jóhiszemű fuvarozó értesüljön a fenti módszerekről, mivel az év végi hajtásban a bűnözők mindig „nagyot kaszálnak”, és az összekeveredett munkanapok miatt ilyenkor tarolnak igazán. Hasonló dologra hívtuk fel korábban a figyelmet a TimoCom fuvarbörze illetékeseivel tartott közös, országjáró tájékoztató körutunk állomásain: mint a tapasztalatok mutatják, a bűnözők nagyon jól tudják, hogy „pörgős” időszakokban, de különösen mindig hétvége előtt csaphatnak le, amikor már lankad a fuvarozók fuvarszervezőinek figyelme, torlódik a tennivaló, és kevesebb idejük van a visszaellenőrizgetésre; sőt, péntek délutántól az állami hivatalok és hatóságok sem tudnak már irodai háttérapparátussal rendelkezésre állni egy-egy engedély vagy rendszám valódiságának megvizsgálásához.
SZÓLJON EGYESÜLETÜNKNEK! — Az utóbbi időben elszaporodó fuvarpiaci bűncselekményekhez használt járművek adatait egyesületünk hírszolgálata külön csatornán el tudja juttatni a NAV központi ügyeletére, mely — a regionális vám- és pénzügyőri főigazgatóságok ügyeletei révén — értesíti a járőrtevékenységet vagy határszolgálatot ellátó vámszerveket.
Ha a vámhatóság rakománylopás miatt körözött fuvareszközt von ellenőrzés alá, ezáltal fel tudja tartóztatni azt, és haladéktalanul értesíteni tudja a területileg illetékes rendőrkapitányságot.
A NAV illetékesei hangsúlyozzák: fontos, hogy a sértett (a rendőrségi feljelentés után) azonnyomban értesítse » az MKFE-t, ha eltűnt járművet vagy rakományt keres. Az idő előrehaladtával ugyanis egyre csekélyebb annak az esélye, hogy a keresett tárgy megkerül.
Köszönjük, hogy figyelmet szentelt tájékoztatónk elolvasására. Legközelebbi, hasonló tárgyú összeállításunk a gépkocsivezetőket közvetlenül fenyegető veszélyekről fog szólni.