Orbán Viktor miniszterelnök valamint Wáberer György az MKFE elnöke közötti megbeszélésen szereplő és a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kompetenciájába tartozó kérdések kerültek terítékre június 15-én, mikor Seszták Miklós miniszter fogadta a fuvarozói érdekképviseleteket. Az egyeztetésen egyetértés született abban, hogy a hazai fuvarozók piacvédelme megerősítésre szorul, melynek megoldását a hatósági erőforrások biztosításában, valamint a jogszabályi környezet módosításában látják a résztvevők. További megoldandó feladatként tűzték ki az útdíjbírságolással kapcsolatos anomáliák megszüntetését, valamint az EKAER rendszer piacvédelmi szempontok szerinti kiegészítését is. A közösen meghatározott feladatok minél hatékonyabb megoldása érdekében a miniszter várja a fuvarozói érdekképviseletek javaslatait. |
Az egyeztetésen az NFM részéről a miniszter mellett Tasó László közlekedéspolitikáért felelős államtitkár, dr. Becsey Zsolt közlekedésért felelős helyettes államtitkár, Székely András osztályvezető, a BM részéről Tasnádi László rendészeti államtitkár, az ORFK képviseletében Óberling József közlekedésrendészeti főosztályvezető, az NKH részéről Győri Gyula elnök, Érsek István elnökhelyettes és Somogyi Gábor elnöki kabinetfőnök vettek részt. A fuvarozói oldalt Wáberer György az MKFE elnöke, Pencz Zoltán társelnök, Karmos Gábor főtitkár, illetve a NiT Hungary részéről Füle László elnök és Dittel Gábor ügyvezető főtitkár képviselték.
A megbeszélésen azon pontok kerültek terítékre, mely a miniszterelnök és egyesületünk elnöke közti megbeszélésen szereplő feladatokból elsősorban az NFM kompetenciájába tartozik.
Valamennyi szereplő egyetértett abban, hogy a hazai fuvarozók piacvédelme megerősítésre szorul, s ehhez a hatósági erőforrások biztosítása is szükséges. A kiemelt jelentőségű vegyesbizottsági üléseken tovább kell folytatni azt a folyamatot, mely ez évben elkezdődött, az alapvető cél a reciprocitás megvalósítása (azaz az engedélycseréknél csak annyi adómentes engedélyt biztosítsunk harmadik országos partnereinknek, amennyit a magyar fuvarozók az adott relációban felhasználnak.) Egyesületünk elnöke hangsúlyozta, az orosz embargó miatt a keletre fuvarozók piacvédelme kiemelt fontosságú, azaz a hatósági ellenőrzések révén kellő hatékonysággal kell kiszűrni az illegális fuvarfeladatokat végző külföldi járműveket.
Jelenleg úgy tűnik, az NKH kapacitásai rendkívül szűkösek (az ellenőrök döntő többsége a kormányhivatalokba került), így mindössze 10-12 felkészült embert tudnak biztosítani engedélyellenőrzésekre. Az érdekképviseletek szerint tehát az NKH erőforrásokkal történő ellátását kell prioritásnak tekinteni, ha valóban hatékony piacvédelemről kívánunk beszélni.
Szóba kerültek az útdíjbírságokkal kapcsolatos anomáliák is. A tavalyi év első felének adataihoz képest már valamilyen elmozdulás érzékelhető (tavaly az útdíjbírságok 88 százalékát magyar vállalkozásokra vetette ki a rendőrség, míg idén ez az arány már „javult”, s a bírságok 69 százalékát vetik ki a honos fuvarozókra.) Elhangzott továbbá, hogy jelenleg vizsgálják annak esetleges megvalósítását, hogy az útdíjbírságolás feladatait a rendőrségtől a közlekedési hatóság, mint civil hatóság vegye át.
Minden résztvevő egyetértett abban, hogy a Ket. egyes előírásai (különösen a tolmács biztosításának kötelezettsége) a hatóságok közúti ellenőrzési és szankcionálási tevékenységében komoly gátló tényező, ezt mindenképpen szükséges – más kérdések mellett – kormányszinten is jelezni.
Vélhetően ez év őszétől várható a Kkt. azon módosítása, mely a mérlegelő állomásokat is feljogosítja a CEMT és bilaterális engedélyek ellenőrzésére (természetesen a szakszemélyzetet megfelelően fel kell majd készíteni), ez újabb előre lépés lehet a hatékonyabb piacvédelem érdekében.
Felmerült továbbá, hogy az EKAER- rendszert is ki lehetne egészíteni a közlekedési engedélyek számának kötelező rögzítésével. Bár a rendszerben a harmadik országos fuvarok jelenleg nem szerepelnek, egyes illegális uniós fuvarfeladatok kiszűrésére ez is egyfajta előrelépést jelenthet.
A megbeszélés végén megállapodás született arról, hogy mind az NKH, mind az MKFE (a NiT Hungary közreműködésével) kidolgoz egy írásos javaslatcsomagot a fentiekben vázolt kérdések még hatékonyabb megoldása érdekében.